Wereldkidz De Vlieger

De Bongerd 3 3901 KC Veenendaal

Schoolfoto van Wereldkidz De Vlieger

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de doorstroomtoets (voorheen eindtoets)

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een toets. Dit is verplicht. Vanaf schooljaar 2023-2024 krijgt deze eindtoets een nieuwe naam: de doorstroomtoets. De ontwikkeling van een kind eindigt namelijk niet op de basisschool en het kind stroomt door naar het voortgezet onderwijs.

Met de doorstroomtoets laten leerlingen zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht, dan wordt het advies naar boven bijgesteld. Zo draagt de toets bij aan een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs en meer kansengelijkheid. 

De doorstroomtoets die De Vlieger in groep 8 afneemt, is de IEP-toets van Bureau ICE. Deze is door het ministerie van OCW goedgekeurd. De IEP is bedoeld om zo eerlijk mogelijk te kijken waar een leerling staat. Deze doorstroomtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen. 

Verantwoording van resultaten is van belang om inzichtelijk te maken wat de kwaliteit van het onderwijs is en welk leerrendement er door het individuele kind wordt behaald. WereldKidz De Vlieger legt verantwoording af over opbrengsten aan het bevoegd gezag en aan de inspectie. Aan het College van Bestuur wordt over de resultaten van een aantal verplichte toetsen gerapporteerd. Uiteraard legt De Vlieger ook verantwoording af aan de ouders en andere direct bij de school betrokkenen. De Inspectie vergelijkt onze school met scholen van eenzelfde samenstelling. Op basis daarvan wordt bepaald welke score een school ongeveer zou moeten hebben.

Resultaten eindtoets en referentieniveaus

De referentieniveaus beschrijven wat een leerling op een bepaald moment in zijn schoolloopbaan moet beheersen op het gebied van taal en rekenen. Het fundamentele niveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast hebben we samen met de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau (2F voor taal, 1S voor rekenen).

Met ons driejaarsgemiddelde voor taalverzorging, lezen en rekenen samen scoren we ook dit schooljaar boven het landelijk gemiddelde voor 1F en 2F/1S en boven de signaleringswaarde van de inspectie. Zoomen we apart in op taalverzorging, lezen en rekenen dat valt het volgende op: Bij lezen 1F en rekenen 1S scoren onze leerlingen boven de signaleringswaarde en net onder het landelijk gemiddelde: 0,9% voor 1F lezen en 1,1% voor 1S rekenen.

Context

Schooljaar 2022-2023 hebben 12 leerlingen mee gedaan met de eindtoets. Van september tot en met januari is groep 8 een enkele groep geweest. In verband met de groei van de school zijn groep 7 en 8 vanaf februari 2023 samengevoegd tot een groep van 34 leerlingen, waaronder 5 doorstromers. Om kwaliteit te kunnen waarborgen is gekozen voor dagelijkse instructies door twee leerkrachten in de groep; één voor groep 7 en één voor groep 8.

Op de Vlieger bieden we een sterke basis. Wij willen echter ook de leerlingen die meer aankunnen voldoende uitdagen. Daarom is dit schooljaar extra ingezet op het uitdagen van sterke leerlingen, met het resultaat dat meer leerlingen 2F en 1S behalen dan vorig schooljaar. Dit is een mooie opbrengst van het sturen op resultaten en het hanteren van kleine groepen (wanneer mogelijk).

De adviezen van de leerkrachten zijn zeer passend geweest. Na een advies in groep 6, 7 en 8 is er een eindadvies door de school gegeven. Dit komt overeen met de adviezen van de eindtoets. Bij één leerling was het advies van de eindtoets hoger dan het schooladvies. Hier heeft heroverweging van het advies geleid tot een hogere advisering. Een mooi voorbeeld van kansrijk adviseren. Deze leerling, gestart als nieuwkomer in groep 4, is nog volop aan het ontwikkelen naar potentieniveau. 

Wij zijn er trots op dat ook een leerling die korter dan vier jaar in Nederland is, mee heeft kunnen doen aan de eindtoets omdat hij al op groepsadequaat niveau werkt. 

Als interventie op tegenvallende resultaten voor lezen, is flinke ingezet op professionalisering met behulp van Sardes voor begrijpend lezen-begrijpend luisteren. Dit levert nog niet de gewenste resultaten op bij de eindtoets lezen. Hiervoor hebben wij hogere ambities gesteld. In schooljaar 2023-2024 zetten wij daarom de subsidie 'verbeteren basisvaardigheden' in, om het verbetertraject 'lezen'' voort te kunnen zetten, met behulp van externe specialisten. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling

Kinderen worden door ons goed 'in beeld' gehouden. Het schoolteam volgt de ontwikkeling en het leerproces van alle kinderen systematisch met observaties, methode gebonden en genormeerde methode onafhankelijke toetsen. Alle vorderingen worden vastgelegd in het administratiesysteem Parnassys. Resultaten worden geanalyseerd en geëvalueerd op kind-, groeps- en schoolniveau. Vervolgens wordt het onderwijsaanbod waar nodig bijgesteld als interventie om het leerrendement te vergroten.

Leerlingvolgsysteem

In groep 3 t/m 8 wordt twee keer per jaar een onafhankelijke toets afgenomen. Tot schooljaar 2022-2023 is dit het leerlingvolgsysteem Cito 3.0. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt dit het leerlingvolgsysteem IEP. Iep toetst meer dan alleen taal en rekenen en brengt ook de sociaal emotionele ontwikkeling in beeld, en talenten van leerlingen. 

Bij onze groep 1-2 leerlingen nemen wij geen toetsen af. Wel worden alle kleuters nauwgezet gevolgd in hun hele ontwikkeling met de observatiemethode ‘KIJK!’. Ook nemen wij de kleutertaken af behorend bij het 'Protocol Preventie van Leesproblemen groep 1 en 2'.

Voor de leerlingen die de Nederlandse taal nog niet (voldoende) machtig zijn, hanteren wij aanvullende toetsen waarbij taal geen/minder belemmering vormt, waaronder de NSCCT toets, NTR-toets, TAK-toets.

Gezamenlijk verantwoordelijk

Het schoolteam is gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle leerlingen. Er vindt daarom systematisch overleg plaats. Onze intern begeleider komt in de groepen en bespreekt kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben met de leerkracht. Leerkrachten en ondersteuners bespreken de ontwikkeling van kinderen tijdens onderwijsteamvergaderingen waarin relevante informatie wordt uitgewisseld en suggesties worden gedaan. Drie keer per schooljaar vindt een groepsbespreking plaats waarbij elke groep in kaart wordt gebracht en hulpvragen worden gesteld. De intern begeleider en schoolleider sluiten hierbij aan. De schoolleider voert regelmatig gesprekken in het team over de opbrengsten van het onderwijs en specifiek over de ontwikkeling van de kinderen met extra aandacht. 

Rapport & oudergesprekken

In groep 1 t/m 8 krijgen leerlingen twee keer per jaar een rapport. Hierin staan vorderingen binnen elk vakgebied en op gebied van sociale ontwikkeling, zelfstandigheid, concentratie, doorzettingsvermogen enz. Tijdens oudergesprekken worden vorderingen en gedragingen besproken. Als daartoe aanleiding is, vinden er tussentijds oudergesprekken plaats. Nota bene: als school zijn wij verplicht mee te werken aan de zogenaamde meldcode. Indien wij ons ernstig zorgen maken over de veiligheid van uw kind zijn wij verplicht dit te melden.

Onderwijskwaliteit

Binnen WereldKidz wordt gewerkt met het kwaliteitsdashboard, waarin de kwaliteit van de scholen en het bestuur continu worden gemonitord, en wordt gewerkt met het digitaal veiligheidsplan. Op De Vlieger werken we systematisch aan kwaliteit volgens de zogenaamde PDCA cyclus (plan-do-check-act). De kwaliteitscyclus die ervoor zorgt dat er niet alleen mooie plannen worden gemaakt, maar dat deze plannen ook worden uitgevoerd, geëvalueerd en waar nodig bijgesteld of verder worden ontwikkeld. Dezelfde cyclus die elke leraar hanteert als hij kwaliteitsbewust met de kinderen werkt, evalueert of de doelen zijn behaald en beseft wat dat betekent voor het onderwijs van de volgende dag.

Beoordeling van de opbrengsten

Wij hebben hoge verwachtingen van onze kinderen. We streven ernaar dat de onderwijsopbrengsten overeenkomen met de normering van de Inspectie en Primair Onderwijs (PO) Raad. In het schoolplan worden deze normering concreet beschreven. De inspectie van het basisonderwijs monitort doorlopend de opbrengsten van het onderwijs. Zij richt zich op het beoordelen van de basisvaardigheden (technisch en begrijpend lezen en rekenen en wiskunde), de leerprestaties van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en de sociale competenties van leerlingen. De inspectie onderscheidt een aantal opbrengstindicatoren. Deze betreffen onder andere de leerresultaten aan het eind van de basisschool, de scores op tussentijdse toetsen uit het leerlingvolgsysteem, de doorstroming van leerlingen binnen de school en de adviezen voor en het functioneren in het vervolgonderwijs. 

De inspectie beoordeelt a.d.h.v. de volgende eisen:

- De resultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht.

- De resultaten van de leerlingen voor Nederlandse taal en voor rekenen en wiskunde tijdens de schoolperiode liggen ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht.

- De leerlingen doorlopen in beginsel de school binnen de verwachte periode van 8 jaar.

- Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden. De sociale competenties van de leerlingen liggen op een niveau dat mag worden verwacht.

- De adviezen van de leerlingen voor het vervolgonderwijs zijn in overeenstemming met de verwachtingen op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie.

De leeropbrengsten van de kinderen van De Vlieger zijn zeer gevarieerd en veel breder dan de opbrengsten die de inspectie beoordeelt. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs

De overgang naar het voortgezet onderwijs start al in groep 7 en begin groep 8 met informatiebijeenkomsten voor ouders. Op basis van de ontwikkeling van de kinderen vanaf groep 6 wordt er een schooladvies geformuleerd. Daarbij wordt de zienswijze van de verschillende leerkrachten, de intern begeleider en de schoolleider meegenomen.

Het schooladvies wordt door ons zorgvuldig opgesteld. Daarbij gaat het om:

- cognitieve ontwikkeling (methodetoetsen en methode onafhankelijke toetsen/Cito-toetsen)

- sociaal-emotionele ontwikkeling 

- motivatie en de werkhouding (concentratievermogen, zelfsturing, zelfstandigheid etc.) 

Met leerlingen en ouders wordt dit advies jaarlijks in januari besproken. Als onderdeel van het schoolkeuzegesprek komen de specifieke kenmerken van de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs aan de orde. Tijdens dit gesprek geven de ouders en groep 8 leerling aan welke school voor VO hun voorkeur heeft. De ouders ondertekenen een machtigingsformulier waarmee zij toestemmen dat de leerkracht het aanmeldingsformulier invult. Ouders hoeven hun kind dus niet zelf aan te melden. Het machtigingsformulier en het onderwijskundig rapport worden door de leerkracht naar de school van voorkeur gezonden. Voor verdere verwerking, definitieve plaatsing en communicatie met de ouders is het Voortgezet Onderwijs verantwoordelijk. De verschillende scholen voor VO hanteren een eigen toelatingsprocedure.

Er wordt naar gestreefd om alle leerlingen die bij het voortgezet onderwijs worden aangemeld door  te spreken met de coördinatoren van de brugklas; de zgn. warme overdracht. De terugkoppeling vindt plaats in november. Dan bespreken de leerlingbegeleiders uit de brugklassen de resultaten van de kinderen in de brugklas met de voormalige leerkracht van groep 8.

De leraren onderhouden directe contacten met het voortgezet onderwijs. Uit de terugrapportage van mentoren en brugklascoördinatoren blijkt dat de aansluiting met het voortgezet onderwijs prima verloopt. Voorafgaand aan de keuze van de ouders krijgen de kinderen een advies op basis van de uitslag van de eindtoets en op basis van de schoolgegevens.

Schooladvies

Het uiteindelijke schooladvies is leidend voor de toelating in het voortgezet onderwijs. VO-scholen mogen bij de toelating, naast de doorstroomtoets, geen andere gegevens als tweede gegeven gebruiken of eisen (IQ-test, resultaat Entreetoets of andere onderzoeksgegevens). Ze kunnen wel andere gegevens opvragen, maar deze zijn niet bepalend voor de toelating. In de regio kunnen afspraken worden gemaakt over de gegevens die bij het schooladvies worden betrokken.

Schooladvies heroverwegen

Het schooladvies omvat niet meer dan twee leerwegen of schoolsoorten. Basisscholen mogen dus alleen nog een enkel (bijvoorbeeld havo) of dubbel (bijvoorbeeld vmbo-tl/havo) advies geven. Het categorisch uitsluiten van dubbele adviezen is niet langer toegestaan. Bredere adviezen (vmbo/havo/vwo) zijn eveneens niet meer toegestaan. Dit geldt ook voor het toetsadvies (dat is gebaseerd op de score op de doorstroomtoets).

Ligt het toetsadvies van de eindtoets hoger dan het schooladvies, dan wordt het advies heroverwogen en kan het advies naar boven worden bijgesteld. Ligt het toetsadvies onder het niveau van het geadviseerde schooltype, dan wordt het schooladvies niet aangepast. Deze leerlingen krijgen in het voortgezet onderwijs de kans om te laten zien dat ze het geadviseerde onderwijstype aankunnen.

Zij-instromers en nieuwkomers:  

Een deel van onze leerlingpopulatie bestaat uit nieuwkomers. Vaak betreft het kinderen die bij binnenkomst op school nog niet of nauwelijks Nederlands spreken en ouder zijn dan vier jaar. Wij streven er altijd naar deze leerlingen uit te laten stromen op potentieniveau. Vaak lukt dat. Daar zijn wij trots op.

Daarnaast zijn er leerlingen die hun onderwijsachterstand hebben ingelopen tot tenminste referentieniveau 1F (nodig voor overgang naar VO) en nog groeiruimte nodig hebben om te komen tot hun potentieniveau. Hierop leggen wij in de warme overdracht met het VO altijd de nadruk. Ons doel is dat deze leerlingen ook in het VO gestimuleerd worden om tot hun potentieniveau door te groeien. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Wij vinden het belangrijk dat er een veilig pedagogisch klimaat is. Elke leerling moet zich op school fijn en veilig voelen. Daarom zorgen we voor persoonlijke aandacht en bevestiging. We hebben heldere regels en houden daar samen toezicht op.  Daarom zijn wij een school waar je graag naar toe gaat, waar je veel kunt leren en waar je je talenten mag ontwikkelen.

WereldKidz De Vlieger mag zich officieel Kanjerschool noemen. Alle medewerkers zijn gecertificeerd volgens het Kanjer Instituut. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). De Kanjertraining streeft de volgende doelen na:

  • Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
  • Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
  • Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
  • Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
  • Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
  • Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.

De Kanjertraining is effectief bij pestproblematiek en het aanleren van sociale vaardigheden. Wij spreken op school de Kanjer-taal. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • we vertrouwen elkaar
  • we helpen elkaar
  • we werken samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Ieder jaar stuurt ons schoolbestuur bepaalde gegevens over de school naar de Inspectie. De Inspectie bekijkt deze, en bepaalt of er aanleiding is tot zorgen over de onderwijskwaliteit. Er wordt dan nader onderzoek gedaan. Bij ons op school is er geen aanleiding tot zorgen over de onderwijskwaliteit.

De inspectie geeft een positief oordeel over de kwaliteit van ons onderwijs. Onze school heeft het basisarrangement. Ons onderwijs, uitgewerkt in de vijf onderwijsarrangementen, zorgt ervoor dat kinderen ten opzichte van zichzelf mogen en kunnen groeien.

De inspectie heeft op 19 november 2018 een onderzoek uitgevoerd in groep 1 en 2  omdat wij meedoen aan de VVE pilot van de gemeente Veenendaal. Hieruit blijkt dat wij een solide basis hebben waarbij blijvende aandacht is voor ontwikkeling. Lees hier het complete inspectierapport: VVE inspectierapport. Het rapport staat ook op onze website:  https://www.devlieger.wereldkidz.nl


Terug naar boven