Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Vlieger
In schooljaar 2023-2024 hebben wij 8 groepen: groep 1, groep 2, groep 3, groep 4-5, groep 6-7, groep 7-8, nieuwkomers middenbouw (taalklas gr. 3-4-5) en nieuwkomers bovenbouw (taalklas gr 6-7-8).
Door onze onderwijsorganisatie leren kinderen goed omgaan met zelfstandige verwerking, instructie in groepjes en het plannen van hun werkzaamheden. Leerlingen op school die voor een bepaald vakgebied een eigen leerlijn nodig hebben, volgen dit vak in een andere groep. Het team werkt in twee onderwijsteams. Per onderwijsteam dragen de teamleden samen verantwoordelijkheid voor alle leerlingen in dat onderwijsteam. Door zo samen te werken is er een maximum van expertise beschikbaar om het onderwijs voor elke leerling optimaal te realiseren.
Nieuwkomersklas Vlieger
Onze school biedt nieuwkomersonderwijs op locatie De Vlieger en op locatie De Pimpelmees. Het aantal klassen fluctueert en is afhankelijk van de instroom van nieuwkomers in Veenendaal. Naar verwachting starten zowel op De Vlieger als op Pimpelmees 2 groepen: een middenbouw (groep 3-4-5) en een bovenbouw (groep 6-7-8). Jongere nieuwkomers tot zes jaar stromen in de reguliere groepen in. Wij hebben goede ervaringen met een snelle integratie van deze leerlingen in onze school met behoudt van onderwijskwaliteit.
Schakelvoorziening Vlieger
Op onze school is een schakelvoorziening. Hier ontvangen reguliere leerlingen extra ondersteuning naast hun eigen lesprogramma als zij nog achterstand in de Nederlandse taal ervaren. Deze schakelklas is in basis toegankelijk voor leerlingen van alle andere basisscholen binnen Veenendaal mits er plaats is.
VVE school Vlieger
Onze school is een VVE-school. Dat betekent dat kleuters met een VVE-indicatie spelenderwijs een stimulerend en taalrijk aanbod krijgen dat (taal) achterstand vermindert. Hierdoor kunnen kinderen een sterkere start maken in groep 3. Wij zijn trots op ons VVE-aanbod dat geïntegreerd is in het onderwijsprogramma en ook een ouderprogramma kent. Het ouderprogramma wordt aangeboden op school door Veens Welzijn. Wij werken samen met de inpandige VVE peutergroep Sesamstraat (Kwink).
WereldKidz Toparrangementen voor hoogbegaafde kinderen
WereldKidz wil dat alle leerlingen onderwijs ontvangen dat hen uitdaagt en verder brengt. Ook hoogbegaafde kinderen. Zij denken en leren op een andere manier, en hebben baat bij onderwijs dat op deze andere manier van leren is afgestemd. Daarom verzorgt WereldKidz op een aantal basisscholen voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. Kinderen met een IQ van 130 of hoger komen hiervoor in aanmerking. Kinderen met een toparrangement maken gewoon onderdeel uit van de school. De groepen bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden. Naast de reguliere lesstof volgen zij een verzwaard programma en werken zij aan vaardigheden die speciaal voor hoogbegaafde kinderen van belang zijn. Waar mogelijk spelen of werken zij samen met de andere kinderen in de school. Anders dan bij de meeste voorzieningen voor hoogbegaafde kinderen zijn er voor dit onderwijs geen extra kosten verbonden. Wilt u meer weten? Kijk op www.wereldkidz.nl
WereldKidz Nieuwkomersklassen en -scholen
Bij basisscholen van WereldKidz worden regelmatig kinderen aangemeld die sinds kort in Nederland wonen. Bijvoorbeeld kinderen van vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben gekregen of kinderen uit het buitenland. Deze kinderen spreken niet of nauwelijks Nederlands. Kinderen van vluchtelingen hebben vaak een achterstand omdat zij (langere tijd) niet naar school zijn geweest. Alle kinderen hebben recht op het beste onderwijs. Daarom heeft WereldKidz op de scholen WereldKidz Op Dreef en WereldKidz De Vlieger meerdere nieuwkomersklassen. Een nieuwkomersklas heeft 12 tot 15 leerlingen. Hiervoor ontvangen we aanvullende bekostiging vanuit de overheid.
De nieuwkomersklassen zijn onderdeel van de school. De kinderen uit de nieuwkomersklas doen mee aan groepsoverstijgende activiteiten binnen de school en er wordt samen buiten gespeeld. Zo kunnen alle kinderen met én van elkaar leren. Gemiddeld verblijven kinderen een jaar in een nieuwkomersklas en stromen vervolgens door naar een reguliere klas, veelal op dezelfde school. Hun extra ondersteuningsbehoefte op het gebied van taal is er dan nog steeds. Met behulp van de expertise vanuit de AZC school en de nieuwkomersklassen wordt deze extra ondersteuning vormgegeven binnen de reguliere groepen. Dit is maatwerk. .
WereldKidz AZC school
Onze AZC school WereldKidz Hoogstraat (gemiddeld 50 kinderen) is gehuisvest in Leersum. De school geeft onderwijs aan asielzoekerskinderen wonend in het bijbehorende AZC. De kinderen komen uit alle delen van de wereld. De populatie verandert voortdurend, afhankelijk van de situatie in de wereld. De kinderen verblijven relatief kort (gemiddeld 13 weken) op de school afhankelijk van de voortgang in de asielprocedure. De nadruk ligt op het aanleren van de Nederlandse taal. Veel kinderen hebben trauma’s opgelopen en sociaal-emotionele problemen. Op deze scholen is een grote extra ondersteuningsbehoefte van kinderen.
WereldKidz toparrangementen voor hoogbegaafde kinderen
WereldKidz wil dat alle leerlingen onderwijs ontvangen dat hen uitdaagt en verder brengt. Ook hoogbegaafde kinderen. Zij denken en leren op een andere manier, en hebben baat bij onderwijs dat op deze andere manier van leren is afgestemd. Daarom verzorgt WereldKidz op een aantal basisscholen voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. Kinderen met een IQ van 130 of hoger komen hiervoor in aanmerking. Kinderen met een toparrangement maken gewoon onderdeel uit van de school. De groepen bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden. Naast de reguliere lesstof volgen zij een verzwaard programma en werken zij aan vaardigheden die speciaal voor hoogbegaafde kinderen van belang zijn. Waar mogelijk spelen of werken zij samen met de andere kinderen in de school. Anders dan bij de meeste voorzieningen voor hoogbegaafde kinderen zijn er voor dit onderwijs geen extra kosten verbonden. Wilt u meer weten? Kijk op www.wereldkidz.nl
Samenwerken met de HU-Pabo
Onze school werkt, net als alle WereldKidz scholen, samen met de HU-Pabo en veel andere schoolbesturen in het project Opleiden in School. Wij vinden het belangrijk onze toekomstige collega’s (collega’s in opleiding) mee op te leiden en ook van hen te leren. Wij investeren in onze eigen professionalisering om collega’s in opleiding goed te begeleiden. De schoolopleider is de spil in de coördinatie van de stage, de contacten met de HU-Pabo en de professionalisering van onze begeleiding. Het is ook mogelijk dat studenten van andere opleidingen bij ons stage lopen zoals klassenassistent, onderwijsassistent, studenten van de ALO of studenten HBO pedagogiek.
Indien een collega in opleiding binnen de school is, worden werkafspraken gemaakt en vindt met er met praktijk- (de groepsleerkracht) en de schoolopleider vanuit onze school geregeld overleg plaats onder andere over de aanpak van kinderen op onze school. Zo mogelijk ontwikkelt de collega in opleiding activiteiten in het kader van de jaarplanning van het team. De collega in opleiding ontwikkelt zijn/haar activiteiten onder de verantwoordelijkheid van de schoolleiding. Via de nieuwsbrief of de mail worden ouders/verzorgers op de hoogte gesteld van de aanwezigheid van een collega in opleiding in de school.
Leraren in opleiding mogen filmopnames maken van lessen ten behoeve van de opleiding. Hiervoor hoeft geen toestemming aan ouders worden gevraagd. De privacy van onze leerlingen wordt hierbij uiteraard in acht genomen. Met de verschillende opleidingsinstituten is afgesproken dat de opnames na de bespreking worden vernietigd.
Professionalisering
Het motto van WereldKidz is: Samen leren. Middels nascholing brengen we nieuwe ontwikkelingen de school binnen en houden we kennis en vaardigheden op peil. Op basis van schoolontwikkelingen en ontwikkelingsgesprekken wordt een evenwicht bepaald in individuele nascholingsbehoeften en deskundigheidsbevordering van het team. In de medezeggenschapsraad wordt het nascholingsplan jaarlijks besproken. Wilt u meer weten over de organisatie van ons onderwijs? Bekijk dan gerust onze website!
Benutting van de verplichte onderwijstijd
De directie van WereldKidz tracht de lesuitval tot een minimum te beperken.
Pilot groep 3-4 in 2023-2024
Groep 3 en 4 gaan in schooljaar 2023-2024 ook op vrijdagmiddag naar school. Dat betekent dat zij dit schooljaar 1,5 uur per week meer les ontvangen dan normaliter. Deze tijd wordt besteedt aan extra ondersteuning op maat voor de basisvakken taal en rekenen. Het doel is het verhogen van kansengelijkheid. Na analyse en evaluatie van de effectiviteit hiervan met schoolteam, ouders en MR, zal worden onderzocht of dit een vervolg krijgt of niet.
Naschoolse en buitenschoolse activiteiten
Wij vinden het belangrijk dat kinderen na schooltijd toegang hebben tot naschoolse of buitenschoolse activiteiten. Bij buurthuis Panorama (achter de school) zijn er tal van mogelijkheden voor leerlingen om te participeren. Daarnaast is Veens Welzijn intermediair voor het Jeugd sport-en cultuurfonds. Kinderen van wie ouders sport of cultuur niet kunnen bekostigen, kunnen via deze route gratis sporten. Wij vinden het belangrijk dat sport en cultuur voor alle kinderen toegankelijk is. Wilt u weten of u in aanmerking komt? U kunt een aanvraag doen voor sport- of cultuurvergoeding bij Veens Welzijn. Sportservice Veenendaal verzorgt sinds 2013 mede voor onze leerlingen (vanaf 9 jaar) elke 2 weken op woensdagmiddag gratis sportieve lessen bij Scoren in de wijk. Er wordt gevoetbald, kinderen leren omgaan met verschillen, winnen-verliezen en zorgdragen voor hun school- en woonomgeving. Zie Scoren in de wijk.
Het schoolondersteuningsprofiel
Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) geeft antwoord op de vraag: welke ondersteuning kan de school bieden aan kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte? En waar liggen de grenzen van de geboden ondersteuning? Onderstaand profiel geeft een algemeen beeld van de mogelijkheden. In de dagelijkse onderwijspraktijk is extra ondersteuning altijd maatwerk.
Binnen onze school bieden wij kinderen die het nodig hebben ondersteuning. Allereerst door te differentiëren binnen de groep op diverse niveaus. Kinderen met dyslexie en dyscalculie werken binnen de groep met extra hulpmiddelen en krijgen extra inoefening. Ook bieden we passende begeleiding voor kinderen die meer structuur nodig hebben of meer sociaal-emotioneel ondersteuning. De intern begeleider adviseert waar nodig leraren (en ouders). Soms is (tijdelijk) externe ondersteuning via het samenwerkingsverband nodig.
Begeleiding van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften
Voor een kind met een specifieke onderwijsbehoefte bespreken wij samen met de ouder(s) of we op school de juiste begeleiding kunnen bieden. Dit hangt af van de gevraagde begeleiding en de context van de groep waar een kind in geplaatst moet worden (grootte van de groep, onderwijsbehoefte van de andere kinderen en expertise van de leerkracht). Belangrijk is dat de veiligheid van het kind zelf en andere kinderen nooit in het geding is. Ook moeten de extra inspanningen voldoende effect hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Dit monitoren we samen met ouders en indien nodig met het samenwerkingsverband.
Er zitten grenzen aan hetgeen wij kinderen aan extra ondersteuning kunnen bieden. Indien we dit niet kunnen bieden, zullen we samen met de ouders, op zoek gaan naar een andere reguliere school. Ook daarbij krijgen we ondersteuning van het samenwerkingsverband in onze regio. We zijn een reguliere school met reguliere bekostiging, waaronder ook gelden vanuit het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Dit is voor alle kinderen binnen WereldKidz bestemd.
WereldKidz De Vlieger maakt deel uit van het samenwerkingsverband Rijn- en Gelderse Vallei. Zie ook de website van het samenwerkingsverband: www.swvrijnengeldersevallei.nl.
Begeleiding van kinderen in hun ontwikkeling
We stemmen ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Op basis van observaties van werk- en leergedrag, analyses van toetsen en onderzoeken, gesprekken met kinderen, ouders, intern begeleider en (indien nodig) externe deskundigen, wordt de onderwijsbehoefte van kinderen in beeld gebracht. De centrale vraag is steeds hoe de lesstof, de instructie, aanpak en begeleiding afgestemd kan worden op wat een kind nodig heeft om de doelen te bereiken.
Ons onderwijs bestaat uit vier onderwijsarrangementen:
1. Het zeer intensieve arrangement
2. Het intensieve arrangement
3. Het basisarrangement
4. Het verdiept arrangement (o.a. plusklas, WereldKidz, locatie Achtbaan en Petenbos)
Het zeer intensieve arrangement
Kinderen met een zeer intensief arrangement hebben een jaarhandelingsplan naar aanleiding van een ontwikkelingsperspectief (OPP). Een ontwikkelperspectief wordt opgesteld voor leerlingen vanaf groep 1 die de doelen van ons onderwijs niet behalen. Het gaat om leerlingen met een verwachte uitstroom richting praktijkonderwijs/leerwegondersteunend onderwijs. Deze leerlingen krijgen een jaarhandelingsplan, waarin de ontwikkeling van de leerlingen wordt beschreven. Elk half jaar wordt het plan met de ouders geëvalueerd en bijgesteld. Vanaf groep 6 worden indien nodig keuzes gemaakt in de aan te bieden lesstof, gericht op de voor de leerling gestelde doelen. De kinderen volgen een eigen programma.
Het intensieve arrangement
Kinderen met een intensief arrangement volgen de doelen van de methode maar hebben behoefte aan verlengde instructie, extra verwerkingstijd en/of kleine aanpassingen in de leerstof om de gestelde doelen te bereiken.
Het basisarrangement
Kinderen met een basisarrangement volgen de doelen van de methode. Concreet betekent dit dat de kinderen na de instructie in staat zijn de stof zelfstandig te verwerken, onder begeleiding van de leraar. Hiervoor wordt een systeem van uitgestelde aandacht gehanteerd. De leraar maakt tijdens het zelfstandig verwerken regelmatig een ronde door de klas om vragen van leerlingen te beantwoorden. Als de leerlingen klaar zijn met de verwerking, gaan zij verder met hun weektaak.
Het verdiepte arrangement
Kinderen met een verdiept arrangement volgen de doelen van de methode maar hebben behoefte aan meer uitdaging. Het verdiept arrangement start al in groep 1-2. Zowel in aanbod als begeleiding is er aandacht voor jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Ons verdiept arrangement bestaat uit drie niveaus:
Verdiept arrangement 1: Verdiepend werk bij de methode, en compacten binnen de methode
Verdiept arrangement 2: Verdiepend werk methode overstijgend
Verdiept arrangement 3: Plusklas (wekelijks op de woensdag voor de groepen 5 t/m 8 clusterbreed georganiseerd op WereldKidz Balans en Achtbaan.
Plusklas Veenendaal
Het onderwijs aan leerlingen in verdiept arrangement 3 vraagt om een andere onderwijsaanpak. Zij hebben behoefte aan meer uitdagend onderwijs. Deze leerlingen volgen wekelijks vier dagen onderwijs op de Vlieger en 1 dag Plusklasonderwijs op WereldKidz Achtbaan. Tijdens deze dag wordt er onder leiding van een Plusklasdocent, gewerkt aan verschillende onderdelen, zoals wetenschap, talen, debat, filosofie, drama, denkspellen en thematische projecten. De lessen zijn er niet alleen op gericht om vakinhoudelijk bezig te zijn met nieuwe informatie en uitdagende opdrachten, maar ook om de executieve functies en vaardigheden, dus het ‘leren leren’, te trainen. Hierbij kun je denken aan thema’s als ‘Wat doe je als je even niet weet hoe je verder moet?’, ‘Hoe plan je grotere opdrachten?’, ‘Hoe ga je om met perfectionisme/bezorgdheid dat het niet goed genoeg is?’ ,‘Hoe begin je aan een complexe taak?’.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Vlieger biedt een breed onderwijsaanbod met stevige basisvaardigheden vanuit een veilige basis: connect before correct. Het team blijft zich ook de komende jaren inzetten om passende ondersteuning te kunnen bieden bij gedrag(problematieken). Ons beleid richt zich op preventief, indicatief en curatief handelen in een gestructureerde omgeving. Door met begrip en empathie op gedrag te reageren, voelt een kind zich veiliger en kan hij/zij toekomen aan leren (cognitief en sociaal emotioneel).
Onze school biedt met het VVE programma extra aanbod aan het jonge kind. Samen met de inpandige peuterspeelzaal werken we aan het programma Piramide om taalontwikkeling van peuters en kleuters te stimuleren en achterstanden in te lopen.
Voor- en naschoolse opvang wordt geboden buiten de locatie van De Vlieger bij Kind&CO, Super, en Kwink. Op locatie WereldKidz Mozaïek Petenbos (Margaretha Turnorlaan 7, Veenendaal) biedt Kind&Co voor- en naschoolse opvang. Kind&Co zit ook in Veenendaal West in Kindcentrum De Zwaluw.