Openbare Basisschool De Viermaster

Lauwers 4 9642 KX Veendam

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Viermaster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij werken op OBS de Viermaster vanaf dit jaar met de Leerling in beeld-doorstroomtoets. Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen uit groep 8 een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets. Niet alleen de naam is anders, ook de afnameperiode is anders: in februari in plaats van april. De nieuwe Leerling in beeld-doorstroomtoets sluit aan op het LVS Leerling in beeld en geeft een objectief beeld van waar een leerling staat op het gebied van taal en rekenen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerling- en groepsniveau: we kijken periodiek of de leerlingen zich naar wens ontwikkelen. Dit doen we aan de hand van observaties, toetsen die bij de methodes horen, maar ook bijv. door gesprekjes met de kinderen. De toetsen worden geanalyseerd en de benodigde hulp wordt gedifferentieerd toegepast.

Schoolniveau: Twee keer per jaar analyseren we de resultaten op de toetsen van het Cito-lovs. Hoe heeft de school het gedaan en hoe hebben de groepen het gedaan? Wat kunnen we verbeteren in onze aanpak?

In januari worden de M(midden)-toetsen van CITO afgenomen voor de vakken rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen (DMT).
In juni worden de E(eind)-toetsen van CITO afgenomen voor de vakken rekenen, spelling en technisch lezen (DMT)

Begin groep 8 maken de leerlingen de CITO-entreetoets. Deze toets geeft een goed beeld van wat een leerling op dat moment beheerst en wat de leerling nog lastig vindt. In deze toets komen alle vakgebieden voorbij.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviezen voor plaatsing op het voortgezet onderwijs worden gegeven op basis van de toetsgegevens vanaf groep 6. Deze gegevens worden weergegeven in de plaatsingswijzer, deze plaatsingswijzer geeft een advies op basis van de toetsen. De leerkracht van groep 8 (eventueel in overleg met teamleden) legt dit naast zijn eigen bevindingen (alles wat niet altijd meetbaar is, zoals werkhouding, omgaan met huiswerk) en geeft van daaruit een advies t.a.v. het te volgen niveau op het voortgezet onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven