Openbare Basisschool de Ommewending

Houtduifstraat 24 9644 VL Veendam

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Ommewending
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Ommewending
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Ommewending

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van een school worden beoordeeld op basis van het behalen van referentieniveaus door de kinderen op het gebied van rekenen, taal/spelling en (begrijpend) lezen. Voor ieder vakgebied is er een minimumniveau (1F) en een streefniveau (2F of 1 S). We streven ernaar alle kinderen het minimumniveau op ieder vakgebied te laten halen (100%) en 60% van de kinderen het streefniveau. Door de kleine groepsgroottes op de Ommewending kunnen de percentages erg fluctueren doordat één leerling een niveau wel of niet haalt.
Vanuit de Inspectie moeten op de Ommewending de volgende waardes worden behaald: 85% van de leerlingen behaalt 1F; 45% van de leerlingen behaalt 2F/1S.

In schooljaar 2020/2021 en 2021/2022 behaalde de school jaarlijks wel de norm voor 1F. Beide jaren werd de norm voor 2F/1S niet gehaald. Beide jaren behaalden te weinig leerlingen het streefniveau voor taal, rekenen en (begrijpend) lezen. Schooljaar 2022/2023 werden beide niveaus wel behaald (94% behaalde 1F en 50% behaalde 2F/1S). We werken er hard aan deze stijgende lijn de komende jaren door te zetten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken het Cito LIB (Leerling in Beeld, opvolger van het oude leerlingvolgsysteem) om de voortgang van de leerlingen te volgen. Twee keer per jaar nemen we Cito-toetsen af. We bespreken de resultaten van deze toetsen in een groepsbespreking. De resultaten worden geanalyseerd en het lesaanbod voor leerlingen wordt indien nodig aangepast.

Naast deze analyse op groepsniveau kijken we ook naar onze resultaten op schoolniveau. We kijken schoolbreed naar het niveau dat de kinderen behalen, hun voortgang en toetsen dit ook aan hun leerpotentie (door de afname van de NSCCT). Uit deze schoolbrede analyse halen we de doelen tot de verbetering van ons onderwijs in de basisvaardigheden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij maken gebruik van de plaatsingswijzer bij het bepalen van het schooladvies. Op basis van gegevens uit ons leerlingvolgsysteem, maar ook kindkenmerken als werkhouding, komen we tot een schooladvies.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school mag ieder zichzelf zijn. Dat houdt in dat ieder in de school gewaardeerd wordt om wie het is. Wij werken en leren in een veilig pedagogisch klimaat. Dat wil zeggen dat onderwijs en opvoeding onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Iedereen in de school voelt zich veilig en gewaardeerd om wie hij/zij is.

Met de inzet van 'De Vreedzame School' creëren we een omgeving waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Mei 2023 heeft de inspectie de Ommewending bezocht vanwege onvoldoende resultaten in het recente verleden. Bij dit bezoek heeft de inspectie de school als voldoende beoordeeld. Het volledige rapport kunt u vinden op de website van de inspectie van het onderwijs.

Terug naar boven