Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In iedere groep wordt 's ochtends gestart in de kring. Er is oog en aandacht voor elkaars verhaal, interesses, overtuigingen, hobby's, talenten, vieringen, geluk en verdriet. Je mag er zijn en hoort erbij, als dat ervaren wordt komen kinderen in een fijne omgeving tot echt leren.
Het vervolg van de ochtend kent een intensief lesprogramma waarbij reken- en taalvaardigheden centraal staan. De groepsleerkracht geeft een gerichte uitleg en instructie aan de groep. Hierbij gebruiken we effectieve bewezen technieken (DPL en Teach)
Op de Burg. Westerbeek van Eertenschool krijgen de leerlingen les in combinatiegroepen. Het deel van de combinatiegroep dat geen uitleg volgt werkt zelfstandig aan gestelde doelen. Leerlingen die zich de vaardigheden van zelfstandig werken eigen hebben gemaakt werken op het leerplein aan gestelde doelen. Zo is er oog en tijd voor alle kinderen.
De middag staat meer in het teken van een brede ontwikkeling. Denk aan zaakvakken, cultuur, talentontwikkeling, etc. Hier is extra aandacht voor onderzoek- samenwerking- en presentatievaardigheden.
In groep 1/2 wordt onderwijs gegeven middels kringactiviteiten en speel-leermomenten binnen en buiten.
Voor de kring en werkmomenten wordt gebruik gemaakt van de "kleuteruniversiteit" en "kleuterplein".
Door middel van de methode "KIJK!' wordt de ontwikkeling van de kleuter gevolgd.
Alle kinderen gaan elke dag van 8:30 uur - 14:00 uur naar school.
Het aantal uur onderwijs per vak dat aan een groep gegeven wordt, varieert. In groep 3 wordt meer tijd besteed aan taal en lezen. Daarnaast kan afhankelijk van de leerbehoefte van een groep de verdeling van het aantal uur onderwijs anders zijn dan die in een andere groep. Betreft het een zwakke rekengroep, dan zal er meer tijd worden ingeruimd voor rekenonderwijs.
In ons schoolondersteuningsprofiel beschrijven wij welke ondersteuning de school kan bieden en op welke manier de ondersteuning is georganiseerd.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We hebben het zorgteam dit schooljaar opnieuw vorm gegeven. Hiermee voorzien we in een krachtig zorgteam met veel ervaring. Het zorgteam bestaat uit:
- de intern begeleider (IB), tevens kanjercoördinator en gedragsspecialist
- de vertrouwenspersoon, tevens anti-pestcoördinator
De komende jaren richt het zorgteam zich op het verdiepen en nog concreter maken van het aanbieden van passend onderwijs. Hierbij zullen de materialen uit onze nieuw ingerichte orthotheek richting geven aan een concrete invulling van ons onderwijs.
Peuterspeelzaal 't Olifantje is in onze school gevestigd waardoor intensief contact tussen de peuteropvang en de school mogelijk is. De onderbouwleerkrachten en de leidster van de peuterspeelzaal hebben regelmatig overleg. Ze bespreken kinderen en stemmen de thema's die per schooljaar aan bod komen op elkaar af. Bij elk thema brengen de peuters een bezoek aan de kleutergroep. Doordat de leidster van de peuterspeelzaal ook als onderwijsassistent op de BWvE werkt wordt de samenwerking en afstemming op het onderwijsaanbod versterkt.