Afspraken op De Smelen
Wij hechten er grote waarde aan dat kinderen op een goede manier met elkaar omgaan. Wij zeggen en schrijven niet voor niets dat De Smelen een plek is waar alle kinderen zich veilig en vertrouwd voelen. Iedereen moet fluitend naar school kunnen komen en goed gemutst weer naar huis kunnen gaan. Ook wij weten dat dat niet de realiteit van alle dag is. Toch stoppen we enorm veel tijd en aandacht in de sociale vaardigheden van onze kinderen. Echter, zonder uw steun en medewerking staan wij machteloos.
Daarom vragen wij u om ook buiten schooltijd alert te zijn op het spelgedrag van uw kind(eren). Veel ruzies en problemen beginnen na schooltijd en komen vervolgens de school in, waar de leerkracht alleen dit soort zaken niet krijgt opgelost. Regelmatig te gaan kijken wat uw kind bij het buitenspel uit voert, zodat u indien nodig, tijdig kunt corrigeren.
Eten en drinken
Elke ochtend krijgen de kinderen gelegenheid tot eten en drinken. Omdat wij het als school erg belangrijk vinden om gezond eet- en drinkgedrag te stimuleren, nemen de kinderen iedere schooldag fruit of groenten van thuis mee naar school. Het is fijn als u ervoor zorgt dat het fruit/ groenten door uw kind zelfstandig opgegeten kan worden (denk aan sinaasappels schillen e.d.). Geef uw kind niet teveel mee.
Het drinken komt in een beker, voorzien van naam, mee naar school. Deze beker blijft de hele dag op school, zodat er ook op andere momenten van de dag water gedronken kan worden, uit de eigen beker. Op het eind van de dag gaat de beker mee naar huis, zodat deze thuis afgewassen kan worden.
Op verjaardagen mogen wel andere dingen dan fruit en/of groenten getrakteerd worden! Op deze manier is het dan nóg meer feest, maar u kunt ook van de verjaardag traktatie eventueel een gezonde traktatie maken. Wilt u de traktatie wel beperkt houden? Het is niet nodig dat de een de ander overtroeft, dus ook (kleine) hebbedingetjes zijn overbodig. De leerkrachten delen met de kinderen mee, een apart cadeau voor hen is dus niet nodig.
Fietsen
Alleen kinderen die van ver naar school moeten komen, mogen - in overleg met de leerkracht - met de fiets komen. Dit in verband met de beperkte stallingsmogelijkheden
Mobiele telefoons
Kinderen mogen op eigen verantwoording een mobiele telefoon mee naar school nemen. Deze worden ingeleverd bij de leerkracht. Bij de hogere groepen kan het zijn dat deze gebruikt mag worden voor onderwijskundige doelen zoals agenda, navigatieopdrachten of internet-zoekopdrachten. Dit alleen in opdracht van de leerkracht.
Gevonden voorwerpen
Wij vinden het prettig als u de spullen van uw kinderen goed en duidelijk van een merk, of naam voorziet. Dit scheelt in het aantal gevonden voorwerpen. Regelmatig geven we middels Parro aan dat de gevonden voorwerpen opgeruimd gaan worden. U krijgt dan nog eens de gelegenheid om te speuren naar verloren geraakte spullen. Alle spullen die dan nog overblijven gaan naar kledingprojecten.
Sponsoring
Wat is sponsoring?
Bij sponsoring gaat het om geld, goederen of diensten die een sponsor verstrekt aan een school (bevoegd gezag, directie, leraren, niet-onderwijzend personeel of leerlingen) in ruil voor een tegenprestatie. Deze tegenprestatie vindt in schoolverband plaats onder verantwoordelijkheid van de school. Zonder tegenprestatie is er geen sprake van sponsoring, maar van een schenking. Als de school uit eigen beweging overgaat tot een tegenprestatie, dan is er ook sprake van sponsoring. Sponsoring kan bijvoorbeeld in de vorm van materialen zoals boekjes, video's, folders, posters en spellen. Of in de vorm van gesponsorde activiteiten zoals schoolfeesten, sportdagen, schoolzwemmen en schoolreisjes. Ook de inrichting van een school kan gesponsord worden. De meest voorkomende tegenprestatie die scholen leveren, is het vermelden van de sponsor in bijvoorbeeld de schoolkrant, schoolgids of nieuwsbrief. Veel sponsors zijn, vooral in het primair onderwijs, winkels en bedrijven in de directe omgeving van de school. Ook banken en leveranciers van ICT zijn vaak onder de sponsors te vinden, vooral in het voortgezet onderwijs.
Waarom een convenant sponsoring?
Sponsoring in het onderwijs biedt kansen, maar ook bedreigingen. Kinderen en jongeren vormen een beïnvloedbare en kwetsbare groep, die recht heeft op bescherming tegen ongewenste invloeden van buiten de school. Sponsoring op scholen moet dus op een zorgvuldige en verantwoorde manier gebeuren. Daarom heeft het ministerie van OCenW in 2002 met zestien organisaties een convenant afgesloten, waarin gedragsregels staan die een school helpen om op een verantwoorde manier met sponsoring om te gaan. Kent u bedrijven/particulieren die ons willen sponsoren, neem dan contact op met de directie.
Calamiteiten
Mocht bij ons op school het ontruimingsalarmsignaal afgaan dan gaan alle aanwezigen onmiddellijk naar de verzamelplaats op het schoolplein. Elke groep heeft zijn eigen vaste plek. Daar controleert de leerkracht van de groep of alle kinderen buiten zijn en wordt onze procedure opgestart. Mochten we vanwege de veiligheid geen gebruik kunnen maken van het schoolplein dan evacueren we naar Buurthuis / Trefcentrum “d’n Turfberg” Van der Clusenstraat 4A, 5553 EL Valkenswaard. Vanaf april tot en met september op de maandagmiddag zijn we gedwongen uit te wijken naar de gymzaal De Smelen, De Smelen 107A Valkenswaard, aangezien het buurthuis dan gesloten is.
Mochten de sirenes van de overheid afgaan, dan gaan we met z’n allen onmiddellijk naar binnen. Zoals u zult begrijpen, kunnen de kinderen dan niet opgehaald worden. We zullen moeten wachten totdat we officieel te horen krijgen dat de situatie buiten veilig is. U krijgt van ons telefonisch te horen wanneer en waar u uw kind kunt komen halen.
Het ontruimen wordt op school minimaal 2x per jaar geoefend. De eerste keer mogen de kinderen weten wanneer de ontruiming plaatsvindt. Vooraf is met hen doorgenomen hoe te handelen als het alarm afgaat. De tweede keer vindt de ontruiming onverwachts plaats.Zo proberen we ervoor te zorgen dat alle kinderen weten wat te doen en ze niet in paniek raken mocht er een ontruiming plaats moeten vinden.
Privacy
Op De Smelen wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van de leerlingen. De school heeft leerlinggegevens nodig om leerlingen goed onderwijs te geven en te begeleiden. Ook worden gegevens opgeslagen om de administratieve organisatie van de school goed te laten verlopen. De meeste leerlinggegevens komen van ouders (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leraren en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens, zoals medische informatie (dyslexie of ADHD) geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling. In het begin van het schooljaar ontvangen ouders een brief over het verlenen van toestemming voor het gebruik van persoonsgegevens voor bijvoorbeeld de klassenlijst en het gebruik van foto’s.
Digitale leermaterialen
Tijdens de lessen wordt gebruikgemaakt van een aantal digitale leermaterialen. Hiervoor is een beperkte set met persoonsgegevens nodig om bijvoorbeeld een leerling te identificeren. Met de leveranciers van deze leermiddelen zijn duidelijke afspraken gemaakt over het gebruik van de gegevens die ze van de school krijgen. Een leverancier mag de leerlinggegevens alleen gebruiken als de school daar toestemming voor geeft. Daarnaast hebben we met deze externe partijen verwerkersovereenkomsten afgesloten die voldoen aan de eisen die de AVG stelt aan dergelijke overeenkomsten.
Leerlinggegevens worden voor administratieve doeleinden op school opgeslagen in het digitale leerlingadministratiesysteem ParnasSys (LAS) en het leerlingvolgsysteem (LVS) dat hiermee de resultaten uitwisselt. Deze programma’s zijn beveiligd en de toegang tot de persoonsgegevens is beperkt tot medewerkers van onze school die volgens hun functie bevoegd zijn om deze gegevens in te zien. Tijdens de lessen werken leerlingen in een speciale educatieve omgeving van Google Workspace. Omdat in deze omgeving uitwisseling van gegevens naar derden niet mogelijk is, is de privacy gewaarborgd. De Smelen maakt onderdeel uit van stichting SKOzoK. Daarom worden daar ook (een beperkt aantal) persoonsgegevens mee gedeeld in het kader van de gemeenschappelijke administratie en het plaatsingsbeleid.
Privacyreglement
Op onze school is een privacyreglement van toepassing. Hierin is beschreven hoe op school wordt omgegaan met leerlinggegevens en wat de rechten van ouders en leerlingen zijn in het kader van privacy. Dit reglement is te vinden op de website van de school en op www.skozok.nl onder het kopje ‘Organisatiedocumenten’. Ook wordt er geen informatie verstrekt aan derden, zonder schriftelijke toestemming van ouders/verzorgers. Uitzonderingen hierop zijn gevallen waarin de wet ons verplicht om informatie te verschaffen.
Ouders hebben het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien, te laten corrigeren of te verwijderen (als die gegevens wettelijk niet langer nodig zijn). Voor vragen of het uitoefenen van deze rechten, kan contact worden opgenomen met de leerkracht van de leerling, of met de schooldirecteur.
Voor het gebruik van digitaal lesmateriaal werken de systemen van scholen en aanbieders van lesmateriaal met elkaar samen in Basispoort. Via Basispoort worden gebruikers en licenties van digitaal lesmateriaal met elkaar verbonden op basis van zo min mogelijk persoonsgegevens. Dit zorgt ervoor dat leerlingen digitaal lesmateriaal kunnen gebruiken terwijl er zo min mogelijk persoonsgegevens worden uitgewisseld. Er wordt met de Educatieve ContentKeten (ECK iD) gewerkt om een nog betere privacy te waarborgen. Leerlingen krijgen een uniek iD om veilig in te kunnen loggen bij het dagelijks gebruik van digitaal leermateriaal. Het ECK iD verbindt gebruikers en licenties van digitaal leermateriaal betrouwbaar en bestendig met elkaar op basis van zo min mogelijk persoonsgegevens. Hierdoor wordt de herleidbaarheid van leerlingen beperkt wanneer er gegevensuitwisseling plaatsvindt tussen scholen en leveranciers van leermiddelen.
Beeldmateriaal (foto’s en video’s)
Het maken van foto’s en video’s op school door ouders verbieden wij niet, maar er gelden wel enkele regels. Alleen op passende momenten mogen er opnamen van uw eigen kinderen gemaakt worden, zoals bij activiteiten of bijzondere gelegenheden. Tijdens gewone lessen of normale schooldagen is het niet de bedoeling dat er foto’s gemaakt worden. Als er op school foto’s gemaakt zijn en er staan andere kinderen op, dan is het niet toegestaan om deze foto’s publiekelijk te delen via social media. Jaarlijks komt er een schoolfotograaf.
Belangstellende ouders nemen ook buiten de school vaak zelf foto’s, bijvoorbeeld tijdens een klassen- of schoolactiviteit, zoals sportdag of schoolreis. In het kader van bewustwording wijzen wij u erop dat school daar niet verantwoordelijk voor is, ook niet als ouders deze foto's delen op internet. Degene die de foto maakt is er zelf verantwoordelijk voor dat de privacy van personen op de foto niet wordt geschonden. Wel vragen wij aan ouders om terughoudend te zijn met het plaatsen en delen van beeldmateriaal op internet.
Een goed alternatief kan zijn om de leukste foto’s naar de leerkracht te sturen, die vervolgens de foto’s kan verwijderen waar leerlingen op staan van wie ouders geen toestemming hebben gegeven.
Parro
Op onze school gebruiken we de app Parro als communicatiemiddel tussen ouders en leerkracht. Parro haalt de (persoons)gegevens uit het administratiesysteem. Wij vragen u om toestemming voor het gebruik van beeldmateriaal via Parro. U hebt te allen tijde het recht om deze toestemming te wijzigen in de app. Wilt u uw toestemming ook samen met uw kind bespreken? We merken dat oudere leerlingen soms zelf een keuze willen maken. Als u uw keuze thuis bespreekt, weten de kinderen ook waarom het gebruik van foto’s en video’s wel of niet mag. Ouders/verzorgers kunnen alleen de berichten en foto’s zien van de groep van hun kind(eren). Er worden alleen foto’s gebruikt van leerlingen van wie de ouders toestemming hiervoor hebben gegeven.