Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Klassikale lessen
Nieuwe leerstof wordt doorgaans klassikaal aangeboden. Voorafgaand aan een les bepaalt de leerkracht (al dan niet in overleg met de leerling) welke instructie en verwerking passend zijn. Aan het einde van een blok of periode vindt toetsing plaats om te bepalen of de doelen bereikt zijn en wordt besproken hoe het proces verlopen is.
Contractwerk
Op vaste momenten van de dag kunnen de kinderen zelfstandig werken aan een contract. Ze krijgen dan de ruimte om hun werk zelf te plannen, uit te voeren en te beoordelen. De leerkracht heeft dan de handen vrij om kinderen, die dat nodig hebben, extra begeleiding te geven.
Atelierwerk
Tijdens het atelierwerk krijgen de kinderen een breed aanbod op het gebied van muziek, dans, handenarbeid, tekenen, techniek, drama, enz.
Themawerk
We werken op school met thema’s. Al naar gelang het aantal schoolweken kan het aantal thema's per bouw verschillen van 4 tot 6 thema’s.
De Kringmomenten
Dagelijks staan er meerdere kringmomenten gepland. Tijdens de kring wordt spelenderwijs gewerkt aan verschillende vakgebieden waaronder: rekenen, taal, muziek, verkeer en wereldoriëntatie.
Hoekenwerk/contractwerk
In de klas en op de gang zijn diverse hoeken ingericht waaronder: de huishoek, bouwhoek, leeshoek, rekenhoek, taalhoek en schrijfhoek. Het kiesbord helpt de kinderen in de keuze, waar (in welke hoek) ze willen werken. Er zijn ook verplichte activiteiten. Deze kunnen dienen als verwerking van een aangeboden kringactiviteit.
Gym
Er is aandacht voor klimmen, klauteren, gooien, vangen, etc. De kinderen gymmen 2 keer per week in de sportzaal naast de school.
Muziek
Er wordt structureel aandacht besteed aan muziek: ritme, melodie, instrumenten, zang e.d.
Activiteiten c.q. basisvaardigheden in groep 3 t/m 8
Lezen, schrijven, taal en rekenen.
Wereld oriënterende vakken
Aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs, we gebruiken hiervoor de methode Blink.
Lichamelijke opvoeding
De kinderen gymmen 2 keer per week in de sportzaal naast de school.
Creatieve vakken
D.m.v. ateliers/ crealessen wordt aandacht besteed aan handvaardigheid, tekenen, muziek & dans, drama en techniek.
Sociale integratie en actief burgerschap
Actieve burgerschapsvorming wordt niet gezien als een apart vak, maar maakt onderdeel uit van meerdere vakken. We werken daarnaast met thema’s waarin hier extra aandacht aan wordt besteed.
We realiseren ons dat er leerlingen zijn die extra aanbod nodig hebben. Hetzij omdat het basisaanbod te moeilijk of te makkelijk is, of omdat 'leren leren' onvoldoende ontwikkeld is (denk aan werkhouding en taakaanpak, planning en organisatie van het werk). Op school bieden wij een zo breed mogelijke ondersteuning aan. Wanneer leerkrachten signaleren dat er meer nodig is, wordt in een leerlingbespreking met de kwaliteitsondersteuner (KO'er) geanalyseerd en worden aanpak en aanbod bijgesteld. Op het moment dat dit onvoldoende voor de leerling oplevert, wordt in overleg met de ouders naar een passende oplossing gezocht.
De KO'er ondersteunt de leerkrachten bij het vormgeven van goed onderwijs voor alle leerlingen, onder andere door groepsbezoeken, groepsbesprekingen en kindbesprekingen (zie ondersteuningsplan) en door te helpen ondersteunen bij het opstellen van groepsplannen en ontwikkelingsperspectieven (OPP's). Daarnaast wordt er door de KO'er contact onderhouden met externe deskundigen. De KO'er doet soms verder (diagnostisch) onderzoek met leerlingen. De KO-er(s) gelinkt aan onze school worden weergegeven op de website onder het kopje 'het team'.
We volgen de leerlingen middels de zogenaamde HGW-cyclus. Deze cyclus bestaat Uit de onderdelen waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. ledere groep werkt met een groepsplan. Tijdens het schooljaar vindt 2 tot 3 keer een groepsbespreking plaats, waarbij het groepsplan wordt doorgesproken tussen de leerkracht(en) en de KO'er. Gesprekspunten zijn: het aanbod, de aanpak en of de voorgenomen doelen zijn behaald door alle leerlingen. Daar waar nodig kan ook een kindbespreking plaatsvinden, omdat bijvoorbeeld doelen niet worden behaald, of omdat er gedragsmatige bespreekpunten liggen. Als blijkt dat een kind door welke belemmering dan ook, de aangeboden stof niet kan verwerken zoals passend bij de leeftijd, kan besloten worden deze leerling los te koppelen van het basisaanbod van de groep (of een of meer vakgebieden) en wordt een eigen leerlijn ontworpen. Deze leerlijn wordt vastgelegd in een OPP. Wanneer een leerling met een eigen leerlijn gaat werken, gebeurt dit altijd na overleg met ouders/verzorgers.Via deze link kunt u meer lezen over "Passend Onderwijs"
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambities voor het komende schooljaar staan vermeld in het schoolplan.
Zie de website van school: www.bsdesmelen.nl
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.