De Smelen

De Smelen 109 5553 CT Valkenswaard

  • Schoolfoto van De Smelen
  • Schoolfoto van De Smelen
  • Schoolfoto van De Smelen
  • Schoolfoto van De Smelen
  • Schoolfoto van De Smelen

Het team

Toelichting van de school

Team
Het team bestaat uit 13 leerkrachten, een administratief medewerker en een conciërge.

Stagiaires
Onze school is opleidingsschool en stelt elk jaar een aantal stageplaatsen beschikbaar. De Leraar In Opleiding (afgekort LIO) is een vierdejaarsstudent(e) van de PABO. Tijdens dit laatste studiejaar wordt van de student(e) verwacht dat hij of zij o.a. leert omgaan met groepsverantwoordelijkheid. De LIO mag een groep begeleiden zonder aanwezigheid van de groepsleerkracht in het lokaal. 

Studenten die de opleiding onderwijsassistent volgen, kunnen bij ons een stageplek vinden. De onderwijsassistent ondersteunt de leerkracht(en) bij werkzaamheden in en buiten de klas. De onderwijsassistent mag ook een kleine groep kinderen begeleiden. 

Verder komen er vanuit het Voortgezet Onderwijs af en toe leerlingen een kijkje nemen om te ontdekken of er binnen het basisonderwijs een toekomst voor hen is weggelegd. Dit zijn de zogenaamde snuffelstages.


Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Beleid bij ziektevervanging

Opvangen vervangingsprobleem bij de eerste ziektedag leerkracht.
1. Er wordt geprobeerd om vervanging te krijgen via de centrale vervangersite (Driessen);
2. Bij leerkrachten met een duobaan wordt eerst de duo-partner gevraagd;
3. Leerkrachten met niet-lesgebonden taken kunnen de eerste dag ook gevraagd worden om te vervangen;
4. De leerlingen van de groep waarvan de groepsleerkracht ziek is, worden verdeeld over de andere groepen binnen de eigen bouw.  

Indien er op de tweede ziektedag geen vervanging vanuit de centrale vervanggingssite mogelijk, dan zijn wij helaas genoodzaakt om de groep thuis te laten.             
- ouders worden hierover tijdig schriftelijk op de hoogte gesteld;            
- voor leerlingen die geen opvang hebben, wordt binnen de school opvang geregeld;            
- lesrooster technisch (er vervallen namelijk lesuren) kan het soms beter zijn om op opeenvolgende dagen verschillende groepen naar huis te sturen.  

Toelichting
De eerste ziektedag is soms pas diezelfde morgen bekend. Dan valt er naar de ouders toe vaak weinig meer te regelen. De hoofdinspectie stelt zich op het standpunt, dat wanneer men een groep naar huis stuurt omdat er geen vervanging is, men moet kunnen aangeven zijn uiterste best te hebben gedaan om een invaller te krijgen of iets anders te regelen voor de groep. De uren hoeven op een later moment niet te worden gecompenseerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Klassikale lessen
Nieuwe leerstof wordt doorgaans klassikaal aangeboden. Voorafgaand aan een les bepaalt de leerkracht (al dan niet in overleg met de leerling) welke instructie en verwerking passend zijn. Aan het einde van een blok of periode vindt toetsing plaats om te bepalen of de doelen bereikt zijn en wordt besproken hoe het proces verlopen is.

Contractwerk
Op vaste momenten van de dag kunnen de kinderen zelfstandig werken aan een contract. Ze krijgen dan de ruimte om hun werk zelf te plannen, uit te voeren en te beoordelen. De leerkracht heeft dan de handen vrij om kinderen, die dat nodig hebben, extra begeleiding te geven.

Atelierwerk
Tijdens het atelierwerk krijgen de kinderen een breed aanbod op het gebied van muziek, dans, handenarbeid, tekenen, techniek, drama, enz.

Themawerk
We werken op school met thema’s. Al naar gelang het aantal schoolweken kan het aantal thema's per bouw verschillen van 4 tot 6 thema’s.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De Kringmomenten  
Dagelijks staan er meerdere kringmomenten gepland. Tijdens de kring wordt spelenderwijs gewerkt aan verschillende vakgebieden waaronder: rekenen, taal, muziek, verkeer en wereldoriëntatie.  

Hoekenwerk/contractwerk
In de klas en op de gang zijn diverse hoeken ingericht waaronder: de huishoek, bouwhoek, leeshoek, rekenhoek, taalhoek en schrijfhoek. Het kiesbord helpt de kinderen in de keuze, waar (in welke hoek) ze willen werken. Er zijn ook verplichte activiteiten. Deze kunnen dienen als verwerking van een aangeboden kringactiviteit.  

Gym
Er is aandacht voor klimmen, klauteren, gooien, vangen, etc. De kinderen gymmen 2 keer per week in de sportzaal naast de school.

Muziek
Er wordt structureel aandacht besteed aan muziek: ritme, melodie, instrumenten, zang e.d.  


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Activiteiten c.q. basisvaardigheden in groep 3 t/m 8
Lezen, schrijven, taal en rekenen.  

Wereld oriënterende vakken
Aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs, we gebruiken hiervoor de methode Blink.  

Lichamelijke opvoeding
De kinderen gymmen 2 keer per week in de sportzaal naast de school.  

Creatieve vakken
D.m.v. ateliers/ crealessen wordt aandacht besteed aan handvaardigheid, tekenen, muziek & dans,  drama en techniek.  

Sociale integratie en actief burgerschap
Actieve burgerschapsvorming wordt niet gezien als een apart vak, maar maakt onderdeel uit van meerdere vakken. We werken daarnaast met thema’s waarin hier extra aandacht aan wordt besteed.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We realiseren ons dat er leerlingen zijn die extra aanbod nodig hebben. Hetzij omdat het basisaanbod te moeilijk of te makkelijk is, of omdat 'leren leren' onvoldoende ontwikkeld is (denk aan werkhouding en taakaanpak, planning en organisatie van het werk). Op school bieden wij een zo breed mogelijke ondersteuning aan. Wanneer leerkrachten signaleren dat er meer nodig is, wordt in een leerlingbespreking met de kwaliteitsondersteuner (KO'er) geanalyseerd en worden aanpak en aanbod bijgesteld. Op het moment dat dit onvoldoende voor de leerling oplevert, wordt in overleg met de ouders naar een passende oplossing gezocht.

De KO'er ondersteunt de leerkrachten bij het vormgeven van goed onderwijs voor alle leerlingen, onder andere door groepsbezoeken, groepsbesprekingen en kindbesprekingen (zie ondersteuningsplan) en door te helpen ondersteunen bij het opstellen van groepsplannen en ontwikkelingsperspectieven (OPP's). Daarnaast wordt er door de KO'er contact onderhouden met externe deskundigen. De KO'er doet soms verder (diagnostisch) onderzoek met leerlingen. De KO-er(s) gelinkt aan onze school worden weergegeven op de website onder het kopje 'het team'.

We volgen de leerlingen middels de zogenaamde HGW-cyclus. Deze cyclus bestaat Uit de onderdelen waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. ledere groep werkt met een groepsplan. Tijdens het schooljaar vindt 2 tot 3 keer een groepsbespreking plaats, waarbij het groepsplan wordt doorgesproken tussen de leerkracht(en) en de KO'er. Gesprekspunten zijn: het aanbod, de aanpak en of de voorgenomen doelen zijn behaald door alle leerlingen. Daar waar nodig kan ook een kindbespreking plaatsvinden, omdat bijvoorbeeld doelen niet worden behaald, of omdat er gedragsmatige bespreekpunten liggen. Als blijkt dat een kind door welke belemmering dan ook, de aangeboden stof niet kan verwerken zoals passend bij de leeftijd, kan besloten worden deze leerling los te koppelen van het basisaanbod van de groep (of een of meer vakgebieden) en wordt een eigen leerlijn ontworpen. Deze leerlijn wordt vastgelegd in een OPP. Wanneer een leerling met een eigen leerlijn gaat werken, gebeurt dit altijd na overleg met ouders/verzorgers.

Via deze link kunt u meer lezen over "Passend Onderwijs"

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambities voor het komende schooljaar staan vermeld in het schoolplan.
Zie de website van school: www.bsdesmelen.nl

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven