Openbare Basisschool De Belhamel

Rudolfusdal 60 5551 EG Valkenswaard

  • De methode die we gebruiken voor het aanleren van sociaal emotioneel leren en burgerschap.
  • In een rijke speelleeromgeving ontdekken en ontwikkelen.
  • We leren met afwisselende werkvormen
  • Van buiten zie je niet hoe ruim het van binnen is... 
Kinderen leren binnen en buiten, o.a. in onze eigen moestuin.
  • Naast aandacht voor taal, lezen en rekenen en burgerschap is culturele vorming een vast onderdeel van ons onderwijsaanbod.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij voeren meerdere keren per jaar groepsbesprekingen. De leerkracht overlegt met de ondersteuningscoördinator wat de accenten zijn in de groep en waar extra aandacht nodig is. Tijdens de leerlingbespreking vindt overleg plaats over specifieke kinderen waarvoor extra aandacht nodig is omdat bijvoorbeeld het leren wat minder goed gaat of dat er zorg is over het gedrag van de leerling of dat een leerling juist meer uitdaging nodig heeft. Als een kind in een leerlingbespreking besproken wordt, weet de ouder dit ook en wordt er een terugkoppeling gegeven. De leerkracht zorgt ervoor dat hij op de hoogte is van de mening van de ouders over de reden van inbreng.

Wanneer nodig kan er ook een leerlingbespreking met bijvoorbeeld de orthopedagoog van RBOB plaatsvinden. Dit gebeurt wanneer eerder ingezette interventies niet het gewenste resultaat hebben bereikt.

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem (CITO LIB). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.

Op schoolniveau worden er trendanalyses gemaakt zodat er zicht is op de behaalde resultaten door de jaren heen van een groep of leerjaar. De analyse geeft input voor schoolontwikkeling en gerichte interventies. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang naar voortgezet onderwijs.  

Voorlichting, procedure en Doorstroomtoets 

In het algemeen vinden drie oudergesprekken plaats over de schoolkeuze. Het eerste gesprek vindt eind groep 7 plaats. In dit gesprek wordt een voorlopig advies gegeven aan de ouders en het kind. Op basis van de leerresultaten van het kind, maar ook op basis van studiehouding, zelfstandigheid, huiswerk-attitude, doorzettingsvermogen en interesse wordt door de groepsleerkrachten van groep 7 en evt. 8, de ondersteuningscoördinator en de schooldirecteur een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs geformuleerd en gedeeld met de ouders en de leerlingen.  

In het begin van het schooljaar wordt op een ouderavond voor groep 8 informatie gegeven over de procedure ten aanzien van de overgang naar het voortgezet onderwijs zoals wij die hanteren. Ouders ontvangen een jaaroverzicht met relevante data zoals informatieavonden op de diverse scholen (indien de scholen dit bij ons hebben aangeleverd) en inschrijfdata. Ouders moeten zelf hun kind aanmelden op een middelbare school.  

In het tweede gesprek, in januari wordt het  onderwijskundig rapport, dat verstuurd wordt aan het voortgezet onderwijs, besproken en wordt het tweede voorlopige advies gegeven.

De leerlingen zijn bij deze adviesgesprekken aanwezig.  

Hierna volgt de Doorstroomtoets, (voorheen werd dit de Eindtoets of Citotoets genoemd). Dit is in februari. Wettelijk is verplicht dat de doorstroomtoets wordt overhandigd aan het voortgezet onderwijs. 

Leerlingen en ouders ontvangen van de basisschool het (eventueel herziene) definitieve schooladvies. 

Daarna melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

De docenten van het voortgezet onderwijs spreken na inschrijving het advies door met de groepsleerkracht van groep 8.

Voor leerlingen van Het Facet volgen we een ander intensiever proces aangezien we geregeld te maken hebben met andere procedures.

Vanaf eind groep 6 worden ouders meegenomen in dit proces.  

Het schooladvies van de basisschool is leidend bij aanname op het voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal welbevinden

Het sociale welbevinden van de leerlingen wordt gevolgd en geanalyseerd en er wordt op gestuurd om kinderen positief te laten ontwikkelen. We gebruiken het observatie instrument SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) om het sociale welbevinden te volgen.  Bij de kleuters wordt gebruik gemaakt van observatielijsten behorende bij de leerlijnen van Parnassys. De uitkomsten hiervan gebruiken we om ons aanbod aan te passen aan de ontwikkelbehoefte van onze leerlingen.  

Kwink

Met behulp van de methode Kwink wordt gewerkt aan een positief groepsklimaat en o.a. het versterken van sociale vaardigheden. Op school gelden schoolregels. Deze regels worden regelmatig besproken met de leerlingen. In De Kattebel, onze tweewekelijkse nieuwsbrief, komt iedere keer de ‘Kwink van de week’ zodat u als ouder ook weet waar we op dat moment mee bezig zijn. Daarnaast zijn er groepsregels. In het begin van het schooljaar bespreekt de leerkracht deze met de leerlingen en zo nodig worden deze herhaald en bijgesteld. Naast ons huisreglement hebben we een (anti-) pestprotocol. We werken momenteel aan het opstellen van een veiligheidsprotocol.   

Het Facet & Sociaal emotionele begeleiding 

Op Het Facet wordt veel aandacht besteed aan Rots en Water, een psychofysieke training waarin de sociale competenties van de leerlingen centraal staan. De doelstelling van Rots en Water is het vergroten van de communicatie- en sociale vaardigheden en het welzijn bij kinderen en het voorkomen en/of verminderen van sociale problemen.

Weerbaarheid en sociale vaardigheden, Rots en Water, worden in balans gepresenteerd en getraind. Voor meer informatie, zie www.rotsenwater.nl  

Daarnaast wordt onder meer gebruikt gemaakt van de Mindset theorie van Carol Dweck en van de denkhoeden van Edward De Bono. 

Naast de inzet van deze klassikale materialen staat de individuele begeleiding van de kinderen centraal. Via kindgesprekken worden de individuele doelen vastgelegd. Natuurlijk worden de ouders van deze doelen op de hoogte gehouden. Dit gebeurt via gesprekken, het rapport en een portfolio.  

De kinderen van Het Facet spelen en werken daar waar het kan regelmatig met de andere kinderen van De Belhamel.  Ook bij Het Facet vinden we het belangrijk de kwaliteit te blijven verbeteren. Afgelopen schooljaar hebben we, naast de zaken die we ontwikkelen samen met De Belhamel zoals methodiek Begrijpend lezen, etc. ons geschoold om kinderen met gedragsproblemen beter te kunnen begeleiden. We willen deze werkwijze verder uitdiepen en in de praktijk vormgeven. We hebben ons verdiept in het beter in kaart brengen van kinderen met dubbele diagnoses (hoogbegaafd en...) Tot slot buigen we ons ook komend jaar over het zo effectief mogelijk gebruik maken van de leertijd en volgt er een heroriëntatie over het portfolio. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Veiligheid
  • Ambitie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven