Openbare Basisschool De Belhamel

Rudolfusdal 60 5551 EG Valkenswaard

  • De methode die we gebruiken voor het aanleren van sociaal emotioneel leren en burgerschap.
  • In een rijke speelleeromgeving ontdekken en ontwikkelen.
  • We leren met afwisselende werkvormen
  • Van buiten zie je niet hoe ruim het van binnen is... 
Kinderen leren binnen en buiten, o.a. in onze eigen moestuin.
  • Naast aandacht voor taal, lezen en rekenen en burgerschap is culturele vorming een vast onderdeel van ons onderwijsaanbod.

Het team

Toelichting van de school

De medewerkers van de school vindt u op de website van de school. 

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De school ontvangt extra formatie waarmee de vervanging met name intern wordt opgevangen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Schoolconcept van de reguliere Belhamel 

OBS De Belhamel verzorgt kleinschalig onderwijs. Bij diverse activiteiten ontmoeten kinderen van verschillende leeftijdsgroepen elkaar, om van en met elkaar te leren. We bieden kinderen een duidelijke structuur. We zijn voorspelbaar in ons handelen. Kinderen weten wat er van ze wordt verwacht. Rekenen en taal staan centraal in ons aanbod. We bieden dit in een aanbod met arrangementen (intensief, basis, talent) waardoor iedere leerling een passend aanbod krijgt. Met arrangementen bedoelen we, dat we de manier waarop een leerling aan de doelen werkt, aanpassen aan de behoeften van het kind. Immers sommige leerlingen hebben bijvoorbeeld meer instructie nodig dan anderen.

We zetten methodes in om doelgericht te werken en roosteren extra aanbod of tijd in als dat nodig is om de doelen te bereiken. Wij kiezen voor methoden en onderwijsleermiddelen die tegemoetkomen aan de verschillen tussen leerlingen en die ook zelfstandig en samenwerkend leren mogelijk maken. De arrangementen zijn zichtbaar in het groepsplan per vakgebied wat opgesteld is na analyse van data en het duiden van het onderwijsproces en de resultaten.   

Het sociale welbevinden van de leerlingen wordt gevolgd en geanalyseerd en er wordt op gestuurd om kinderen positief te laten ontwikkelen. We gebruiken het observatie instrument SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) om het sociale welbevinden te volgen.  De uitkomsten hiervan gebruiken we om ons aanbod aan te passen aan de ontwikkelbehoefte van onze leerlingen.  

Met behulp van de methode Kwink wordt gewerkt aan een positief groepsklimaat en o.a. het versterken van sociale vaardigheden. Op school gelden schoolregels.   Deze regels worden regelmatig besproken met de kinderen.

In De Kattebel, onze tweewekelijkse nieuwsbrief, komt iedere keer de ‘Kwink van de week’ zodat u als ouder ook weet waar we op dat moment mee bezig zijn. 

Daarnaast zijn er groepsregels. In het begin van het schooljaar bespreekt de leerkracht deze met de kinderen en zo nodig worden deze herhaald en bijgesteld. Naast ons huisreglement hebben we een (anti-) pestprotocol.

We werken momenteel aan het opstellen van een veiligheidsprotocol. Mocht u signalen hebben dat uw kind wordt gepest of ‘last’ heeft van andere kinderen, dan verwachten wij van u dat u eerst in gesprek gaat met de leerkracht. Op school is een sociaal veiligheidsplan aanwezig dat via de directie voor u ter inzage is.

Wij hechten veel waarde aan een rijke buitenomgeving want kinderen bewegen tegenwoordig steeds minder. Door buiten actief te zijn, ontwikkelen kinderen hun grote motoriek en ze hebben op een natuurlijke manier sociale interactie met elkaar. Door activiteiten zowel buiten als binnen aan te bieden komen we tegemoet aan het feit dat niet alle kinderen op dezelfde manier tot leren komen. Kinderen leren tevens respect te hebben voor de natuur en alles wat daarin leeft, groeit en bloeit. 

De inhoud van ons onderwijs op de Belhamel 

De kerndoelen zijn leidend bij het stellen van doelen in ons onderwijs. In de kerndoelen staat omschreven wat kinderen na acht jaar basisonderwijs moeten kennen en kunnen. We besteden veel aandacht aan de sociale en emotionele ontwikkeling van de kinderen.

Voor de inhoud van de vakken, die hulpmiddel zijn om onze doelen te bereiken, hebben we gekozen voor de volgende methoden en methodieken:   

Basisvaardigheden groep 1/2: 

Basisvorming door middel van projecten, kring, gebruik van ontwikkelingsmaterialen, bewegingslessen, voorbereidende activiteiten voor rekenen, taal, schrijven en observaties.    

Hieronder treft u een overzicht aan van de methodes die wij gebruiken.   

Bronnen/methodieken groep 1/2:  

Aanvankelijk rekenen  Semson, Cijfermuur 

Aanvankelijk lezen/taal Schatkist (als bronnenboek), Lettermuur en Fonemisch bewustzijn 

Bewegingsonderwijs Bewegingsonderwijs in de speelzaal 

Wereldoriëntatie Schatkist en Koekeloere en Kleuteruniversiteit 

Voorbereidend schrijven Pennenstreken en Schrijfdans 

Sociaal-emotionele ontwikkeling Kwink! 

Verkeer Jeugdverkeerskrant (Stap vooruit, op voeten en fietsen) 

Tekenen en handvaardigheid  Laat maar zien 

Methoden groep 3 t/m 8:  

Rekenen   Pluspunt 

Taal en spelling Taal Actief 

Aanvankelijk technisch lezen Veilig leren lezen 

Voortgezet technisch lezen Listmethodiek 

Begrijpend lezen Niet volgens een methode van uitgever. Middels eigen i.s.m. BCO/Snap je Taal ontworpen methodiek vanuit rijke teksten en kaarten ter verwerking  

Engels Groove Me 

Wereldoriëntatie Wijzer 

Schrijven Pennenstreken 

Verkeer Jeugdverkeerskrant (Stap vooruit, op voeten en fietsen) 

Bewegingsonderwijs Basislessen bewegingsonderwijs 

Sociaal-emotionele ontwikkeling Kwink! 

Tekenen en handvaardigheid Laat maar zien 

Muziek Zing 1,2, 3 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leerlingen in groep 1/2 komen aan de vereiste onderwijsuren. Op woensdagmiddag en vrijdagmiddag zijn zij vrij net als de leerlingen van groep 3 en 4. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 komen ruimschoots aan hun verplichte onderwijsuren. Op woensdagmiddag zijn alle groepen vrij en vrijdagmiddag groep 1 t/m 4. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Leerlingen volgen/onderwijsbehoeften van leerlingen 

OBS De Belhamel begeleidt kinderen in hun totale ontwikkeling. Het dagelijkse werk van de kinderen heeft meestal het karakter van oefenen; leren omgaan met nieuwe stof en het verwerken van deze nieuwe lesstof door inoefening. In de bovenbouw kijken de kinderen het dagelijkse werk zelfstandig, of eventueel samen met hun maatje (kind waarmee ze samenwerken), na.  

De leerkracht observeert, bekijkt en/of corrigeert het werk van tijd tot tijd en houdt de vorderingen van de leerlingen bij om waardering naar de kinderen uit te spreken en om de ontwikkeling nauwlettend in de gaten te houden.

Na de leerstofblokken worden veelal methodegebonden toetsen afgenomen om te beoordelen of de stof daadwerkelijk wordt beheerst. De toetsing kan ook plaatsvinden in de vorm van bijvoorbeeld een presentatie van de lesstof.  Daarnaast worden er, conform een jaarplanning, methode-onafhankelijke landelijk genormeerde toetsen afgenomen. Een groot deel van deze toetsen is vervaardigd door het CITO (Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling).

De toetsmomenten zijn in januari en juni. De toetsen voor technisch lezen kunnen meerdere keren in het jaar afgenomen worden.  De toetsen worden geanalyseerd en de leerkracht bespreekt de uitslagen met directe collega’s en de ondersteuningscoördinator. Aan de hand van de resultaten per vakgebied wordt bekeken welk arrangement (basis, talent of intensief) van een groepsplan het beste aansluit bij uw kind. De groepsplannen worden 2 keer per jaar geëvalueerd en bijgesteld.   

De ondersteuningscoördinator volgt deze groepsprocessen en heeft aan de hand van deze gegevens en groepsobservaties een aantal keren per jaar een groepsbespreking met iedere leerkracht. De ondersteuningscoördinator heeft hierover regelmatig overleg met de directie.   

Voor sociaal emotionele ontwikkeling wordt gebruik gemaakt van SCOL.  

De ontwikkeling van kleuters wordt geobserveerd en geregistreerd middels de leerlijnen van Parnassys.    

Mocht een leerling voor het onderwijsleerprogramma nog iets extra’s nodig hebben, dan kunnen daarvoor aanpassingen in het groepsplan gemaakt worden. Zo nodig kan er een groeidocument, met daarin een individueel handelingsplan en ontwikkelperspectief, worden opgesteld. Hiervan worden de ouders altijd op de hoogte gebracht.  Een leerkracht kan daarbij de hulp inroepen van de ondersteuningscoördinator. Dit groeidocument wordt regelmatig met de ondersteuningscoördinator en de ouders besproken.  

Indien dit aanbod voor een leerling niet toereikend blijkt te zijn kan de leerling worden besproken tijdens een consultatie met een lid van het Ondersteuningsteam Inclusiever Onderwijs (OIO) die aan ons bestuur verbonden zijn of met een externe instantie. Observaties, eventueel met video-opnamen, kunnen dan een onderdeel zijn van de begeleiding. Mocht er ondanks alle beschikbare hulp nog onvoldoende ontwikkeling zijn, dan bestaat, afhankelijk van de problematiek, de mogelijkheid om het kind te laten onderzoeken. Op basis van dit onderzoek worden handelingsvoorstellen en/of een advies uitgebracht.

Wij kunnen zelf niet alle onderzoeken laten uitvoeren. Soms wordt ouders gevraagd dit zelf te doen. Bijvoorbeeld als er een breed onderzoek nodig is met vervolgens een behandeling.  Bekeken wordt of adviezen uit onderzoeken uitgevoerd kunnen worden binnen de basisschool De Belhamel.   

Voor informatie over Passend onderwijs, visie op ondersteuning, positie van de ouders en schoolondersteuningsprofiel verwijzen wij u graag naar www.rbobdekempen.nl/Schoolgids en naar ons ondersteuningsprofiel dat te vinden is op onze website.   

Verkeer en Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL)  

Met het vak verkeer leren we de kinderen de noodzakelijke verkeers- en gedragsregels aan. Dit doen we met de lessen uit de VVN-verkeersmethode. Leerlingen maken lessen uit ‘Stap Vooruit’, ‘Op Voeten en Fietsen’ en groep 7/8 werkt in de ‘Jeugd Verkeerskrant’. Bij de kleuters begint dat op een speelse wijze op het kleuterplein, terwijl in de latere leerjaren steeds meer de nadruk komt te liggen op gedragingen (=sociale redzaamheid) en de regels in het verkeer.  In groep 7 maken de leerlingen eerst het schriftelijk verkeersexamen, gevolgd door een praktische verkeersproef (afname in april/mei).   

Veiligheid schoolomgeving 

In de afgelopen jaren is de verkeersveiligheid rondom school bekeken. Daaruit zijn de volgende afspraken gekomen: 

  1. Kinderen komen zoveel mogelijk lopend naar school. Als dat echt niet lukt komen ze op de fiets. Zo blijft er voldoende ruimte in de fietsenstalling. 
  2. De parkeervakken bij de fietsenstalling zijn gereserveerd voor de taxi's.  
  3. Alle ouders die met de auto komen parkeren bij sporthal De Belleman. Daar is veel ruimte om te parkeren en het voorkomt onveilige situaties. 
  4. We kunnen met zijn allen ervoor zorgen dat de leerlingen veilig naar school kunnen als we ons aan de verkeersregels houden. 
  5. Het is belangrijk dat kinderen leren deelnemen aan het verkeer. Dit doen ze op in de praktijk door samen met volwassenen zich in het verkeer te bewegen.  

Om verkeerseducatie op scholen te stimuleren en een hoge kwaliteit te waarborgen, is er een keurmerk in het leven geroepen: het Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL). En met het beeldmerk “Seef de Zebra” toont onze school aan dat wij ons inzetten voor verkeerseducatie en veiligheid rond de school.  Kijk voor meer informatie op www.bvlbrabant.nl. Dit label is hét bewijs dat verkeersveiligheid structureel deel uitmaakt van ons schoolbeleid.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het schoolondersteuningsprofiel heeft de school voor de komende jaren de volgende ontwikkelpunten opgenomen:

  • herijken kleutervisie en beleid werkwijze (beredeneerd aanbod vanuit een rijke speelleeromgeving;
  • optimaliseren van het rekenonderwijs;
  • optimaliseren van het taal/leesonderwijs inclusief het aanbod van Nederlands als tweede taal (NT2);
  • handelingsgericht werken aan gedrag en meer-en hoogbegaafdheid
  • ontwikkelperspectieven voor leerlingen met een eigen leerlijn beschrijven met passende doelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Tussenschoolse opvang 

Kinderen mogen tussen de middag naar huis. Om 12.15 uur komen de kinderen die naar huis gaan zelfstandig naar buiten. U vangt ze dan buiten op. Andere mogelijkheid is dat kinderen op school eten. Op onze school werken we voor de tussenschoolse opvang (TSO) samen met kinderopvangorganisatie IK-OOK. Hiervoor moet u uw kind apart aanmelden. Het aanmelden van uw kind voor het overblijven doet u digitaal via het portaal van IK-OOK. Hiervoor gaat u naar de websie van IK-OOK en klikt op inschrijven.

Bij soort opvang kiest u voor tussenschoolse opvang.  Voor meer informatie zie: https://www.ik-ook.nu/dommelen  

Kosten: zie website

Om 13.15 uur starten de lessen weer. Vanaf 13.10 uur zijn kinderen weer welkom op het plein en gaan ze weer naar binnen of naar de gym. 

Kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang  

De aan Stichting De Kempen verbonden Kinderopvang IK-OOK is in ons gebouw gevestigd. Hiermee vormen wij een integraal kind centrum. Een allesomvattend speel- en leercentrum waar ouders terecht kunnen bij één loket, één centrum met een compleet aanbod voor de allerjongsten tot en met tieners in de bovenbouw.   Stichting IK-OOK hanteert géén inschrijfkosten. Voor actuele uurtarieven per opvangtype bezoekt u de website van IK-OOK. Bij genoemde tarieven is geen rekening gehouden met een eventuele kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, waardoor het uiteindelijke bedrag dat u betaalt, doorgaans een beperkt deel is van de vermelde uurprijs. Via de site van de Belastingdienst kunt u een berekening maken van uw eventuele teruggave. 

Voor een rondleiding kunt u contact opnemen met de locatie IK-OOK Dommelen, 06-40169908. Voor aanmeldingen of meer informatie kunt u een kijkje nemen op de website: www.ik-ook.nu  

  

Terug naar boven