Basisschool de kleine Wereld

Adelbertstraat 1 A 6291 HS Vaals

Schoolfoto van Basisschool de kleine Wereld

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken dan al in februari een doorstroomtoets. Ze kunnen zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. 

Er komt 1 centrale week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. 

Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.

Bent u het niet eens met het schooladvies van uw kind? Of vindt u het advies niet goed onderbouwd? Geef dit dan aan en ga met school in gesprek.  Wanneer u er samen met school nog altijd niet uit komt, kunt u bij het schoolbestuur een klacht indienen. Het schoolbestuur moet zich vervolgens over die klacht laten adviseren door een onafhankelijke klachtencommissie.

DIA-Eindtoets (schooljaar 2022-2023)

In het basisonderwijs zijn scholen verplicht om in groep 8 een eindtoets af te nemen. Basisschool de kleine Wereld maakt daarbij de keuze voor de DIA-eindtoets. Deze Eindtoets bestaat uit de onderdelen rekenen en wiskunde, begrijpend lezen, taalverzorging en woordenschat. De DIA-eindtoets nemen wij sinds schooljaar 2017-2018 af. De totale toets duurt 3 tot 3,5 uur. Het is een digitale, adaptieve toets die op één dag afgenomen kan worden. De DIA-eindtoets geeft een betrouwbare indicatie voor het type voortgezet onderwijs waar een leerling het beste op zijn plek is.

Jaarlijks worden de resultaten van de DIA-eindtoets geanalyseerd in de schoolzelfevaluatie. Door deze analyse maken wij inzichtelijk, hoe wij ons onderwijs nog beter af kunnen stemmen op de behoeftes van onze leerlingen. Kijkende naar de Eindtoetsscores van 2023, kunnen wij concluderen dat we iets boven de gemiddelde eindtoetsscore gescoord hebben. De behaalde score is 363,8. Het gemiddelde is dit jaar 361.

Bij rekenen werd zowel afgelopen schooljaar als dit schooljaar het 1F niveau door alle leerlingen behaald. Het aantal leerlingen dat het 1S niveau heeft behaald is t.o.v. vorig schooljaar flink gestegen. Ook bij begrijpend lezen is het 1F niveau de afgelopen jaren door alle leerlingen behaald.

De schooldoelen die we hebben opgesteld, zijn dit jaar ook behaald. In het komende schooljaar blijft de focus echter wel op het 2F en 1S-niveau liggen. We streven ernaar om nog meer leerlingen (passend bij onze schoolweging) het niveau van 2F en 1S te laten halen. Dit willen we graag realiseren door hoge doelen te stellen en naast het reguliere aanbod voldoende uitdaging te bieden voor deze leerlingen. Bij taalverzorging, rekenen en begrijpend lezen zien we dat het percentage 1F en 2F-leerlingen van de school boven het landelijk gemiddelde ligt.

  • Bij rekenen/wiskunde starten wij komend schooljaar met de implementatie van een nieuwe rekenmethode, waarbij wij ook specifiek aandacht besteden aan de referentieniveaus. Verder wordt er op groepsniveau extra aandacht besteed aan breuken, procenten en verhoudingen en het dagelijks automatiseren.
  • De afgelopen jaren is op schoolniveau een traject ingezet om het begrijpend lezen op schoolniveau te versterken en is er extra leertijd ingeroosterd. Het afgelopen jaar hebben wij ons gericht op het vergroten van de leesmotivatie bij de leerlingen. Er hebben inspiratiesessies voor het team plaatsgevonden en we hebben onze koers bepaald en een vertaalslag gemaakt naar activiteiten die we in een doorgaande lijn willen vastleggen en borgen.
  • Bij woordenschat merken wij dat er in verhouding veel leerlingen een V-score behaalden. Dit is, ook gezien de grote hoeveelheid anderstalige leerlingen, een aandachtspunt. Door de focus te leggen op het stimuleren van het lezen thuis en op school en het intensiveren van de afstemming met externe partners (waaronder de bibliotheek) hopen wij de woordkennis en het leesbegrip van onze leerlingen te vergroten. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op verschillende manieren worden de leerlingen op onze school gevolgd. Allereerst wordt er geobserveerd tijdens instructie- en verwerkingsmomenten. Dit geeft de leerkracht waardevolle informatie om het vervolg te bepalen. Het handelen van de professional wordt hier op aangepast. Daarnaast maken wij in de groepen 1 en 2 gebruik van het Digikeuzebord en in de groepen 3 t/m 8 van de methodegebonden toetsen. Dit geeft ons informatie over het aanbod, dat wij gehanteerd hebben. Naar aanleiding van de resultaten kan de leerkracht het lesprogramma aanpassen en aansluiten op de behoeften van de groep en/of de individuele leerling. Tot slot maken wij op school gebruik van de door Cito ontwikkelde toetsen om de resultaten van onze leerlingen goed in beeld te brengen en te vergelijken met de gemiddelde resultaten van andere basisscholen in ons land. Wij hanteren daarbij de I-V normering. Naar aanleiding van de schoolzelfevalutie (analyse Cito-toetsen) worden acties ondernomen.

Meer informatie is verkrijgbaar bij de intern begeleider van de school. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op basis van een zorgvuldige procedure worden de schooladviezen op basisschool de kleine Wereld vastgesteld. De afspraken tussen het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs over het kansrijk adviseren, kansrijk plaatsen en kansrijk begeleiden zijn in deze procedure meegenomen. Op onze school begint de procedure in groep 6. Zo kunnen wij vroegtijdig, transparant en onderbouwd tot het advies komen. Voor leerlingen in groep 6 kan men in het algemeen een indicatie geven over het uitstroomniveau. Dat is echter geen garantie. Het is en blijft een eerste indicatie. Uiteindelijk wordt in groep 8 (rond februari) het definitieve advies gegeven. Het adviseren wordt gedaan in het belang van het kind. Bij de advisering zijn de directeur, de interne begeleider en de leerkrachten van de groepen 6, 7 en 8 betrokken. Tijdens een vergadering worden de leerlingen besproken en worden de verschillende meningen en ervaringen uitgewisseld. De betrokken personen bepalen uiteindelijk gezamenlijk de schooladviezen. De communicatie verloopt vervolgens via de groepsleerkracht. Bij het bepalen van de schooladviezen worden voor de onderbouwing diverse gegevens gebruikt. Hierbij kan gedacht worden aan observaties, toetsresultaten, onderzoeksverslagen, diagnoses, sociaal-emotioneel functioneren, werkhouding, motivatie, doorzettingsvermogen en studie- en huiswerkhouding.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen dat alle leerlingen door ons onderwijs de beste kansen krijgen. Hiervoor is een veilig schoolklimaat een noodzakelijke voorwaarde. Wij vinden het belangrijk om een positieve en veilige leeromgeving te realiseren, waarin wij oog hebben voor alle kinderen. Alle medewerkers besteden vanuit de kernwaarde 'veilig' dan ook veel aandacht aan de veiligheid op school en de bijbehorende sociale ontwikkeling.     

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Veilig
  • Groeien

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Interne Audit

Op 18 november 2019 werd onze school bezocht door collega’s van andere Innovo scholen. Zij hebben gekeken naar de kwaliteit van het onderwijs. Zij hebben klassenobservaties uitgevoerd, werkprocessen bekeken en gesprekken met diverse personeelsleden gevoerd. Het auditteam constateerde dat de kwaliteit van het onderwijs op basisschool de kleine Wereld in orde is. Uit het onderzoek is gebleken, dat er hard wordt gewerkt op de kleine Wereld en dat dit zichtbaar is in de organisatie.

Inspectiebezoek VVE

Op 02 oktober 2018 heeft de inspectie onze school bezocht. Het onderzoek is gedaan vanwege het toezicht van de Inspectie van het Onderwijs op de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie (VVE). VVE is bedoeld voor jonge kinderen die onvoldoende zijn toegerust voor een soepele instroom in groep 3 van het basisonderwijs. De resultaten van het onderzoek variëren van voldoende tot goed.

Integraal schoolonderzoek

Op 15 mei 2014 is onze school bezocht door de inspecteur van het onderwijs in het kader van het vierjaarlijks onderzoek. Tijdens het onderzoek heeft de inspectie de kwaliteit van het onderwijs beoordeeld aan de hand van een aantal indicatoren. Deze indicatoren hebben betrekking op de opbrengsten, begeleiding, zorg, kwaliteitszorg en wet- en regelgeving. De resultaten variëren daarbij van voldoende tot goed. Hier zijn wij trots op!

Terug naar boven