Montessorischool Arcade

Pauwoogvlinder 12 3544 DB Utrecht

Schoolfoto van Montessorischool Arcade

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Door het schooljaar heen toetsen we op vaste momenten de leeropbrengsten van de leerlingen. Deze resultaten worden geanalyseerd op individueel, groeps- en schoolniveau en vergeleken met de resultaten van andere scholen binnen stichting Monton of landelijk.

In schooljaren waarin de school weinig leerlingen heeft in leerjaar 8 kunnen resultaten van de individuele leerlingen de schoolscore sterk beinvloeden. Het schoolresultaat is dan minder betrouwbaar.

Om bovenstaande reden analyseren scholen van stichting Monton ook twee keer per jaar de resultaten uit het leerlingvolgsysteem. Leerlingen maken een toets op gebied van taal en rekenen. Van elke leerling wordt bekeken of de individuele groei voldoende is. Wanneer de groei lager is dan verwacht, bekijken de leerkrachten, ouders en leerling samen welke verandering in leerdoelen of leeromgeving de leerling nodig heeft om zich optimaal te blijven ontwikkelen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Huidige situatie:

Schoolniveau: Methodisch en onafhankelijke toetsen (CITO), vanaf schooljaar 2023-2024 (IEP)

N.a.v. de toetsen wordt er per leerling, per groep, per bouw en schoolbreed gekeken wat werkt en resulteert in goede resultaten en wat anders aangepakt kan worden. De resultaten zijn o.a. een middel om te zien of het beeld klopt dat de leerkracht(en) van de leerling heeft. Schoolbreed bekijken we of de inrichting van ons onderwijs (nog) in orde is. Doen we de juiste dingen en doen we de juiste dingen goed.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uit het NCO rapport (Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs, www.nationaalcohortonderzoek.nl) blijkt dat de leerlingen van Arcade een goed (over het algemeen een hoog) advies krijgen voor het vervolgonderwijs (VO) van de leerkrachten en dat dat advies goed aansluit het vervolgonderwijs.

Zie voor meer informatie schoolgids 2022-2023.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Missie;

Arcade is een sociale gemeenschap waar het kind zich ontwikkelt, verbonden in vrijheid, in een voorbereide, veilige, moderne omgeving, tot een zelfstandig en onafhankelijk mens!

Kernwaarden Arcade

Een school in een open ‘gemeenschap’, waarin we met respect met elkaar omgaan (dialoog), in een omgeving die gekenmerkt wordt door een samenhangend beleid (doelbewust, doelgericht en doelmatig). Met leerkrachten die met inzet (en in ontwikkeling) van de aanwezige deskundigheid, met betrokkenheid, kinderen inspirerend/motiverend tot ontwikkeling brengen. En kinderen die een adequate toerusting verkrijgen voor vervolgonderwijs en maatschappij (zelfstandig, sociaal vaardig, studievaardig, kunstgevoelig en kritisch). Doorvoor vinden wij onderstaande kernwaarden belangrijk;

Respect: Anderen in hun waarde laten

Samenwerken: Elkaar helpen

Discipline: Doen wat nodig is

Beheersing: Tot tien tellen

Weerbaarheid: Sterk staan en volhouden

Vertrouwen: Op elkaar kunnen rekenen

Plezier; Gelukkige kinderen leren meer

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor de verschillen
  • Samenwerken; elkaar helpen
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Arcade heeft in november 2022 een dikke voldoende van de Inspectie gekregen!

Volledige informatie met betrekking oordeel/waardering Inspectie te vinden op de website en de schoolgids.

Terug naar boven