Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Opbouw van de dag
7:30u KDV open
8:20u School open, welkom kinderen
8:30u Inloopactiviteit, daarna in de kring dagstart9:00u Spelen/werken (gr 1/2) rekenblok (gr 3 t/m 8)
10:00u Fruit/groentehap en pauze
10:30u Buiten spelen (gr 1/2) en taalblok (gr 3 t/m 8)
11:15u Groepsmoment (gr 1/2) en vervolg taalblok (gr 3 t/m 8)
12:00u Lunch en pauze 12:30 uur Buiten spelen (gr 1/2) en projectonderwijs (gr 3 t/m 8)
13:00u Spelen/werken (gr 1/2) en projectonderwijs (gr 3 t/m 8)
13:45u Reflectiekring 14:00 uur Naar huis of naar BSO
18:30u KDV en BSO gaan dicht
Toelichting: In de ochtend werken we in groep 3 t/m groep 8 gericht aan de reken- en taalontwikkeling. Instructies vinden voornamelijk plaats in de groepsruimten, met leerpleinen als verrijking om kinderen individueel of in groepjes te laten samenwerken. In de middag is het projectonderwijs. De leerlingen passen hun kennis dan toe door het formuleren van onderzoeksvragen, op onderzoek te gaan en hierover verslag te doen.Instructie
Wij streven binnen ons onderwijsaanbod naar kwalitatief hoogwaardige instructies. Daarom werken we met concrete en zichtbare lesdoelen en betrekken we de leerlingen hier actief bij.Dag-/weektaak
Elk kind heeft een dag-/weektaak met opdrachten die passen bij de doelen die worden behandeld in de groep én passen bij het kind.Reflectie & feedback
Ieder kind maakt zijn eigen unieke ontwikkeling door. Wij vinden het belangrijk dat kinderen reflecteren op hun eigen leerproces. Reflectie draagt bij aan zelfsturing.
In groep 1/2 komen binnen de thema’s de verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod, zoals woordenschatontwikkeling, voorbereidend taal en rekenen, samenwerken, sociaal-emotionele ontwikkeling enz. We spelen en werken aan de hand van thema’s die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de kinderen. Dit doen we door het creëren van een uitdagende omgeving, gebruik te maken van concrete materialen en rijke hoeken in te richten die passen bij de thema’s. Spelen en ontdekken staat centraal.
We geven eigentijds, procesgericht en betekenisvol onderwijs. Dat realiseren we door projectmatig en thematisch te werken, met name in de middagen. De vakken wereldoriëntatie, burgerschap, sociaal emotioneel leren, techniek, creativiteit, ICT en mediawijsheid komen geïntegreerd aan bod. Hierbij doen de kinderen vaardigheden en kennis op binnen een bepaalde context, vaak door middel van onderzoekend leren. Om ons projectonderwijs vorm te geven gebruiken wij de 12 projecten van Jeelo.
Een overzicht van de methodes / bronnen die wij gebruiken:
Rekenen: Pluspunt
Spelling (onveranderlijke woorden, werkwoorden en grammatica): Staal
Aanvankelijk lezen: Lijn 3
Technisch lezen: Estafette
Schrijven: Pennenstreken
Projectonderwijs: m.b.v. de thema’s van Jeelo
Engels: Thematisch m.b.v. Jeelo en Groove me
Mondeling taalonderwijs: Thematisch m.b.v. Jeelo
Schriftelijke taalvaardigheid: Thematisch m.b.v. Jeelo
Taalbeschouwing: Thematisch m.b.v. Jeelo
Woordenschat: Thematisch m.b.v. Jeelo
Begrijpend lezen: Thematisch m.b.v. Close reading
Aardrijkskunde, geschiedenis en natuur/techniek: Thematisch m.b.v. Jeelo
Expressie/kunst en cultuur: Thematisch m.b.v. Jeelo
Wereldburgerschap: Thematisch m.b.v. Jeelo
Sociaal emotionele vorming: Kwink
Kindcentrum Leeuwesteyn staat midden in de nieuwbouwwijk Leeuwesteyn. Leeuwesteyn is een nieuwe, duurzame woonbuurt met een Utrechts en stedelijk karakter. De woningbouw is divers en gemengd. Kindcentrum Leeuwesteyn wil als kindcentrum een voorziening zijn waar álle kinderen uit de wijk welkom zijn en elkaar ontmoeten. Samen leven en samen leren. Wij leiden kinderen op tot wereldwijze, goed samenwerkende wereldburgers. Door ons totaalaanbod van onderwijs en opvang bieden wij kinderen een veilige plek waar ze zichzelf kunnen zijn en zich thuis voelen. Een plek waar kinderen van gaan stralen!
Kindcentrum Leeuwesteyn staat voor brede talentontwikkeling en persoonsvorming. Deze veelzijdigheid komt terug in ons aanbod. Wij zien het als uitdaging de ontwikkeling van kinderen elke dag opnieuw te prikkelen. Kinderen leren bij ons door te zetten als iets lastig is en zij leren hun eigen behoeften hierbij te formuleren. In het portfolio laat het kind met trots zien welke groeistappen hij/zij maakt.
Binnen ons aanbod staan doelen vast die samenhangen met de basiskennis die ieder kind nodig heeft. Dit zijn groepsdoelen die zichtbaar in de groepsruimte hangen. Het kind kiest ook groeidoelen passend bij zijn/haar mogelijkheden. Groeidoelen helpen kinderen om het beste uit zichzelf te halen en te vertrouwen op hun eigen kunnen. Deze individuele groeidoelen staan in de weektaak en in het portfolio van het kind. In een persoonlijk kindgesprek bespreken wij de ontwikkeling met het kind en stimuleren wij kinderen te evalueren en te reflecteren op gestelde doelen. Wij zien de ontwikkeling van het kind als een continu proces. Het belangrijk om het kind te betrekken bij het stellen van doelen en het vieren van successen. Fouten maken zien wij als onderdeel van het leerproces. Een essentieel onderdeel van onze leercultuur is dat wij praten met kinderen over hoe hersenen groeien, hoe je beter kunt worden door te oefenen en dat je van elkaar kunt leren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren willen wij de expertise binnen ons team verder uitbreiden.
Eén pedagogische lijn
Samen met opvang, onderwijs, ouders en andere betrokkenen scheppen wij een warme, veilige en stimulerende omgeving, waarin kinderen kunnen groeien. Onze omgang met kinderen is positief en uitnodigend. Door vernieuwend te denken, samen te werken en onze creativiteit in te zetten ontwerpen wij een gebouw waarbinnen kinderen de ruimte krijgen hun talenten optimaal te ontwikkelen. Wij zien het als uitdaging de ontwikkeling van kinderen elke dag opnieuw te prikkelen.
Binnen kindcentrum Leeuwesteyn leren kinderen al op jonge leeftijd samen te spelen en rekening te houden met elkaar. Daarnaast krijgen zij alle ruimte om nieuwe dingen te ontdekken. Een duidelijke structuur kenmerkt het kindcentrum. De kinderen worden naar leeftijdsgroep gestimuleerd door de inrichting van de ruimte, het aanbod van speel-, leermateriaal en de begeleiding van de professional.
Het heeft veel voordelen als kinderen van 0 tot 13 jaar zich tijdens de hele dag in hetzelfde pedagogisch klimaat bevinden. Binnen het hele kindcentrum worden eenduidige opvoegkundige principes gehanteerd. Dit in een omgeving waar verschillende dagsferen ontstaan, zoals een balans tussen actief en rust en aandacht voor brede talentontwikkeling in divers ingerichte ruimtes.Kinderen kijken gedrag af. Alle professionals binnen kindcentrum Leeuwesteyn zijn zich dan ook bewust van hun voorbeeldgedrag. Kinderen, hoe klein ze ook zijn, willen net als volwassenen geaccepteerd, gerespecteerd en serieus genomen worden. Dat is waar wij als team voor staan!
Eén doorgaande ontwikkelingslijn
Binnen kindcentrum Leeuwesteyn bieden de professionals een samenhangend aanbod van onderwijs en opvang aan. Daarbij werken we vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid en ieders kracht. Wij creëren een breed, betekenisvol aanbod waarbinnen kinderen zich kunnen ontwikkelen op cognitief, creatief, motorisch en sociaal emotioneel gebied.Kinderen ontdekken wie ze zijn en leggen hun ontwikkeling vast in een eigen portfolio. Het gezamenlijk kindvolgsysteem van 0 tot 13 jaar dat we gebruiken draagt bij aan het waarborgen van de doorgaande lijn.Huisvesting onder één dak biedt de mogelijkheid gezamenlijk ruimtes te creëren en te gebruiken. Wij vinden het wenselijk om verschillende soorten sferen in te richten. Een goed ontwerp van de inrichting, gekoppeld aan de doelen van de activiteiten, is een belangrijke voorwaarde voor het multifunctioneel inzetbaar maken van ons toekomstige gebouw.