Kindcentrum Leeuwesteyn

Basisschool: Tweede Muntmeesterslaan 2 3541 GV Utrecht

  • Schoolfoto van Kindcentrum Leeuwesteyn
  • Schoolfoto van Kindcentrum Leeuwesteyn
  • Schoolfoto van Kindcentrum Leeuwesteyn
  • Schoolfoto van Kindcentrum Leeuwesteyn
  • Schoolfoto van Kindcentrum Leeuwesteyn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aangezien wij een nieuwe school zijn, hadden wij in het schooljaar 2022-2023 onze eerste groep 8 met 7 leerlingen. Deze groep heeft deelgenomen aan de eindtoets (IEP).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij werken doelgericht. Een jaaroverzicht per leerjaar omvat de doelen die wij willen behalen met de leerlingen. Dit geeft richting en is onze stip op de horizon. Deze doelen worden verwerkt in handzame planningen (meestal van vakantie tot vakantie). Deze worden vervolgens omgezet naar weekoverzichten.
De te behalen doelen worden gedurende het proces geëvalueerd (door observaties, controle van begrip, kindgesprekken en analyse van het gemaakte werk). Op deze manier kan de leerkracht diens aanpak vlot bijstellen indien nodig en zorgdragen voor een doorlopende leerlijn.
Vier keer per jaar stellen we de opbrengsten vast. Hierin nemen we observaties, methoderesultaten, en de midden en eindtoetsen van IEP mee. De opbrengsten worden door ons geanalyseerd. Doel van de analyse is nagaan welke aanpak en welk aanbod de kinderen nodig hebben om zich ononderbroken te kunnen doorontwikkelen. 

Op kindniveau ziet het volgen van de ontwikkeling er als volgt uit:
1. Wij observeren het kind rondom de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding en talenten.

2. Vanaf groep 3 worden er methode toetsen afgenomen voor spelling, rekenen en lezen. Deze toetsen geven inzicht in wat al lukt en wat er extra geoefend kan worden. 

3. Wij analyseren gegevens over het niveau van het kind en de vaardigheidsscores van IEP om de vorderingen van een leerling zichtbaar te maken. Het geeft antwoord op de vraag: ‘Hoe staat deze leerling ervoor op dit moment?’ en ‘Hoe kan hij/zij zich verder ontwikkelen en wat heeft hij/zij daarbij nodig?’

4. Wij observeren de ontwikkeling van het kind om een passend en beredeneerd aanbod samen te stellen. Wij gebruiken bij het jonge kind (4 t/m 7 jaar) het volgsysteem van digikeuzebord om de ontwikkeling van kinderen te observeren en te registreren.

5. De te behalen doelen zijn bekend bij de leerkracht, het kind en de ouders en zichtbaar in de ruimte.

6. In het portfolio staat welke kennis en vaardigheden het kind beheerst, maar ook waar het kind trots op is. Dus naast een weergave van de groei op basisvaardigheden (taal en rekenen) is er ook aandacht voor andere vaardigheden, waaronder persoonlijke ontwikkeling, sociale ontwikkeling, projectonderwijs, motorische ontwikkeling en creativiteit.

7. De onderdelen 1, 2, 3 , 4, 5 en 6 vormen het uitgangspunt voor het kindgesprek.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Een soepele overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs is van belang. Daarvoor is in Utrecht de POVO-procedure (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) ontwikkeld. Ouders en kinderen van groep 8 krijgen aan het begin van het schooljaar informatie over de POVO-procedure. Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte eindtoets. Wij hanteren daarvoor IEP.

Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit onze kernwaarde 'verbinden' werken wij vanuit de overtuiging dat door ontmoeting we van elkaar kunnen leren. Ons kindcentrum biedt geborgenheid en is een ontmoetingsplaats waar kinderen, ouders en professionals samen leren en samen leven. Zodra je binnen komt is het voelbaar: je bent er welkom, je wordt er gezien en gehoord en je mag er zijn wie je bent. We ontwikkelen het talent van kinderen, zowel onder schooltijd als daarbuiten.  
Kinderen leren en ontwikkelen binnen ons kindcentrum competenties zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen bij aan een veilig en sociaal veilig klimaat, aan positieve leeropbrengsten, de ontwikkeling van burgerschap en het zorg dragen voor de omgeving.

Kinderen:

  • worden bij ons gemotiveerd om een gezonde leefstijl na te streven;
  • voelen zich veilig en gezien binnen ons kindcentrum;
  • worden uitgedaagd om het maximale uit zichzelf te halen;
  • worden ondersteund door uitstekende professionals.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden en vertrouwen
  • Veiligheid en doorgaande lijn
  • Verbinden en gelijkwaardigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In oktober 2018 hebben wij een positief kennismakingsgesprek gevoerd met de inspecteur van de Onderwijsinspectie. De inspecteur sprak haar vertrouwen uit over de ingezette ontwikkelingen. Zij was met name positief over de manier waarop wij het dialoog aan gaan met onze omgeving, met als voorbeeld de samenwerking met ons innovatieteam. Ook het feit dat wij onderdeel zijn van een grote onderwijsstichting met de nodige kennis en expertise gaf haar het vertrouwen dat wij de juiste ondersteuning krijgen als startende school.

Terug naar boven