KBS Onder De Bogen

Madridstraat 1 3541 DZ Utrecht

  • Schoolfoto van KBS Onder De Bogen
  • Schoolfoto van KBS Onder De Bogen
  • Schoolfoto van KBS Onder De Bogen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We hebben gekozen voor de eindtoets van IEP (vanaf 2024 wordt dit de Doorstroomtoets). In de beoordeling is rekening gehouden met specifieke schoolkenmerken (de leerling populatie).

We streven naar een score die gelijk of hoger is aan de scores van scholen met een vergelijkbare populatie. Doordat we de eerste paar jaar te maken hebben met veel instroom van leerlingen van andere scholen, kan het wat langer duren voordat de scores een representatief beeld geven van ons onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van het onderwijs
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. We gebruiken hiervoor het systeem met de naam ParnasSys. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het Cito. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toets kalender met een bijbehorend toets protocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.

Ontwikkeling volgen
We controleren elke dag het werk van de leerlingen of de leerlingen doen dit zelf. De focus ligt hierbij op feedback tijdens de les, in plaats van erna. De leerkracht in de groep observeert, toetst en verzamelt de gegevens van de resultaten. Hiervoor gebruiken we toetsen die aansluiten bij onze lesmethodes en genormeerde toetsen van Leerling in Beeld. Deze toetsresultaten zetten we in ons leerlingvolgsysteem. Daardoor kan de leerkracht de lijn in de ontwikkeling van een leerling goed volgen en doelen voor de leerling of een groep vaststellen. De leerkracht bespreekt uitslagen van toetsen en het rapportfolio met de leerling.
In groep 6 bespreekt de leerkracht een verwachte leerrichting met ouders: theoretisch of praktisch.
In groep 7 brengt de leerkracht een preadvies (doorstroomperspectief) uit over het type vervolgonderwijs dat voor de leerling het meest geschikt lijkt.
In groep 8 vindt in januari een gesprek plaats over het (voorlopig) schooladvies tussen de leerkracht van groep 8, de leerling en ouders. We formuleren dit voorlopig advies meervoudig, dit betekent dat we altijd twee onderwijsniveaus noemen in het advies. Dit advies is in principe definitief. In februari wordt de IEP-Doorstroomtoets afgenomen. Na de uitslag van de doorstroomtoets kan het voorlopige advies bij een hoger resultaat nog naar boven worden bijgesteld. Na de uitslag van doorstroomtoets wordt de leerling in maart aangemeld op een school voor voortgezet onderwijs. Hiervoor moeten zes voorkeursscholen worden opgegeven, tenzij een school plaatsingsgarantie biedt. 

Voortgang en rapportfolio
We nodigen aan het begin van elk schooljaar ouders uit voor een startgesprek. Vanaf groep 5 zijn ook de leerlingen bij dit gesprek aanwezig.  
We werken alle groepen met een digitaal rapportfolio (MijnRapportfolio). Ouders worden gedurende het schooljaar twee keer uitgenodigd voor een voortgangsgesprek. Bij het eerste voortgangsgesprek na de kerstvakantie worden alle ouders uitgenodigd, bij het tweede gesprek voor de zomervakantie is dit alleen op verzoek van leerkracht of ouders. 



Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk dat de overstap naar het voortgezet onderwijs goed verloopt, deze bepaalt voor een deel het schoolsucces van de leerlingen. Na een schoolontwikkeling van groep 1 tot en met groep 8 wordt er door de basisschool een definitief schooladvies afgegeven. Elke basisschool volgt de leerling vanaf groep 1 in zijn didactische en sociale ontwikkeling. Er wordt met harde en zachte data gewerkt om zo een passend advies te geven. Je wordt tijdens de voortgangsgesprekken geïnformeerd over de ontwikkeling en voortgang van je kind. Hoe het schooladvies tot stand komt kun je navragen bij de Specialist Kwaliteit en Ontwikkeling (SKO). De doorstroomtoets in februari is onderdeel van dit schooladvies. Onze school werkt samen met het VO. Wij hanteren dus het schooladviestraject van de basisschool en met de POVO-procedure van Naar het VO, Utrecht en Stichtse vechtwww.naarhetvo.nl. Zodra je kind naar groep 8 gaat word je tijdig geïnformeerd over de voortgezet onderwijs procedure geldend voor dat jaar.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met behulp van de lessen filosofie en levensbeschouwing, de sociale vaardigheidslessen van de Kanjertraining, de debattrainingen, mediawijsheid en IPC leren we leerlingen om respect te hebben voor de mening van anderen, deze als gelijkwaardig te zien en nieuwsgierig te zijn naar ideeën die misschien afwijken van die van jezelf. In de leerlingenraad kunnen leerlingen actief meedenken over het beleid van school en leren ze in de praktijk hoe ze anderen moeten vertegenwoordigen, zichzelf leren presenteren, onderhandelen en compromissen kunnen sluiten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • rust
  • prettig schoolklimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft op 7 september 2020 schoolbezoek gehad van de inspectie voor het onderwijs. De inspectie heeft geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs op onze school op orde is: onze school heeft een basisarrangement.

Uit het inspectierapport:
Onderwijsaanbod
Onder De Bogen heeft een goed onderwijsaanbod. De standaard Aanbod waarderen we met een Goed. De school stijgt op dit gebied boven de wettelijke vereisten uit. In 2016 is de school opgericht en heeft zij zich sterk geprofileerd op tweetalig onderwijs en op thematisch onderwijs. Deze pijlers staan stevig op de school, er is sprake van een duidelijke lijn. De school laat dit niet ten koste gaan van het stellen van ambitieuze doelen voor de kernvakken.

Overige wettelijke vereisten
Bij de overige wettelijke vereisten die in het onderzoek zijn meegenomen (Kwaliteitszorg en Kwaliteitscultuur), hebben we geen tekortkomingen aangetroffen.

Terug naar boven