KBS Onder De Bogen

Madridstraat 1 3541 DZ Utrecht

  • Schoolfoto van KBS Onder De Bogen
  • Schoolfoto van KBS Onder De Bogen
  • Schoolfoto van KBS Onder De Bogen

Het team

Toelichting van de school

Onze leerkrachten hebben hoge verwachtingen van hun leerlingen. Zij beheersen hun vak en hebben actuele kennis van de didactiek. De leerkrachten werken op basis van eigen professionele inzichten gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek en passen deze in hun dagelijkse praktijk toe. Door middel van doelgerichte professionalisering en in leerteams richten zij zich continu op het verbeteren van onderwijs en de ontwikkeling van hun leerlingen. 
De leerkrachten spreken goed Engels en krijgen een intensieve Engelse taaltraining.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is proberen we in eerste instantie een invaller te vinden. Dat lukt helaas niet altijd. Soms gaat een leerkracht met andere taken voor de groep om te vervangen, soms kiezen we een van de volgende maatregelen:

  • we verdelen een groep over andere groepen. In kleine groepjes gaan de leerlingen naar een andere groep. Ze nemen dan hun eigen werk mee;
  • we zetten ondersteuners, stagiaires of ambulante collega's in om les te geven. Er is dan een leerkracht op de achtergrond aanwezig om bij te springen. Dit heeft consequenties voor de ondersteuning in alle groepen en daarom proberen we de lasten zoveel mogelijk te verdelen;
  • we sturen een groep naar huis en informeren ouders daar daar tijdig over. Het kan voorkomen dat we een klas naar huis sturen die van een leerkracht is die moet invallen in de groep van een afwezige collega, bijvoorbeeld als de groep van de afwezige leerkracht al meerdere keren naar huis is gestuurd. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepen
De groepen zijn bij voorkeur geformeerd als homogene leeftijdsgroepen. Hierin zitten leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar. In de groepen 1/2 zitten leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar (combinatiegroep). In beide samenstellingen geven we onderwijs dat aansluit bij de ontwikkeling van de leerlingen. Ieder schooljaar bepalen we met hoeveel groepen we het komende schooljaar starten. Als de schoolleiding dat nodig acht, dan kunnen een of meerdere groepen aan het einde van een schooljaar opnieuw verdeeld of samengevoegd worden of worden samengevoegd met een andere groep, om zo tot een evenredige verdeling te komen. Aan het einde van groep 2 worden de leerlingen verdeeld over de nieuw te vormen groepen 3. Zo zorgen we dat we alle leerlingen de ondersteuning kunnen blijven bieden die ze nodig hebben. We streven naar een maximale groepsgrootte van 28 leerlingen. Indien sprake is van combinatiegroepen waarbij een bepaalde jaargroep wordt gesplitst, wordt bij de samenstelling ervan gekeken naar evenredige verdeling jongens en meisjes, het juist wel of juist niet bij elkaar plaatsen van broer(s)/zusje(s), het hebben van voldoende sociale contacten, het belang van de nieuwe groep en de afstemming van het ontwikkelingsniveau van het individuele kind op dat van de groep. 
Het plaatsen van een kind gebeurt op grond van het ontwikkelingsniveau van het kind. Hierbij kijken we bijvoorbeeld of de leerstof aansluit bij de onderwijsbehoefte van het kind, hoe zelfstandig een kind is en in welke groep het kind de meeste ruimte krijgt om zich te ontwikkelen.
Een leerkracht begeleidt een groep leerlingen in principe twee jaar lang, tenzij de directie beslist dat er redenen zijn om hiervan af te wijken. 

Vakleerkrachten
Naast eigen vakleerkrachten voor Engels en bewegingsonderwijs werken we ook samen met externe vakleerkrachten voor debatteren, mediawijsheid, filosoferen, dans, drama, handvaardigheid, muziek, natuurkunde, scheikunde en biologie.

Buitenspelen
Tijdens de pauzes houden leerkrachten of pedagogisch medewerkers toezicht.  

Lopen of fietsen
Uit het oogpunt van veiligheid willen we zo min mogelijk auto’s in de buurt van de school. Voor auto's zijn slechts zeer beperkt parkeervakken aan de Madridstraat rondom de school beschikbaar. In 2018 heeft de gemeente betaald parkeren in de wijk ingevoerd.
Ouders en kinderen die dichtbij de school wonen komen lopend naar school. Als je wat verder weg woont kun je ook op de fiets komen. Zet fietsen of steppen in de rekken rondom het schoolplein.
Op de tijdelijke locatie Maartvlinder zijn parkeervakken rondom de school beschikbaar. De leerlingen stallen hun fiets op het schoolplein in de fietsenstalling.
Vanaf begin 2024 stallen de leerlingen van groep 5 t/m 8 hun fietsen in de inpandige fietsenstalling van onze dependance aan het Hof van Monaco.
Op de stoep en op het schoolplein is fietsen verboden.

Gezonde voeding
Elke dag eten de leerlingen rond tien uur fruit of groente en drinken ze water. In de middagpauze kunnen ze bijvoorbeeld brood, yoghurt, groente of fruit eten en water drinken. Frisdrank of sportdrankjes zijn niet toegestaan. Het eten voor het tienuurtje en de middagpauze geef je als ouder zelf aan je kind mee. Op school stimuleren we om gezond te eten. Chips of snoep mogen daarom niet. 

Traktaties en uitnodigingen
Ook als je kind jarig is mag er geen snoep of ijs worden getrakteerd. Traktaties als een stukje fruit, kaas, worst of rozijnen zijn lekker en gezond. De leerlingen mogen in hun eigen klas trakteren. Ideeën voor gezonde traktaties vind je bijvoorbeeld op Gezondtrakteren.nl.  
Geef geen extra cadeautjes zoals gummetjes, bellenblaas of stuiterballen voor klasgenoten mee. Dit zorgt vaak voor onrust in de klas.
Je kunt er ook voor kiezen om in plaats van een traktatie een klassencadeau te geven, zoals een voorleesboek of een spel. Daar heeft de hele klas langere tijd plezier van. Overleg hierover van tevoren even met de leerkracht.
Je hoeft geen traktaties mee te geven voor de leerkrachten.

Deel geen uitnodigingen voor feestjes en partijtjes in de klas uit, om teleurstellingen te voorkomen bij leerlingen die niet worden uitgenodigd. 

Afval
Geef je kind bij voorkeur een broodtrommel en drinkbeker mee. Zo voorkomen we afval van plastic zakjes en kartonnen wegwerpverpakkingen. Om de berg afval op school te verminderen, wordt verpakkingsmateriaal dat leerlingen bij zich hebben, weer mee naar huis meegegeven.   

Goede doelen
Elk jaar kiezen we samen met de leerlingenraad een goed doel waar we geld voor inzamelen. Zo is er vorig jaar ruim €3700  opgehaald voor de bibliotheek Utrecht, omdat sommige filialen met sluiting worden bedreigd. De bibliotheek gaat het geld besteden aan een project rond leesplezier en leesbevordering onder kinderen.

Foto's en filmopnames van leerlingen
Omtrent het maken van foto's en filmopnames houden wij ons aan de huidige wet- en regelgeving. Meer informatie hierover en hoe wij ons in algemene zin aan de wet- en regelgeving houden rondom het verwerken van persoonsgegevens is te vinden op www.ksu-utrecht.nl.
Op Social Schools, ons online communicatieplatform, kun je aangeven of je toestemming geeft voor het gebruik van foto's of filmopnames van je kind(eren) via Administratie > kies je kind(eren) > Beeldvoorkeuren.

Geen telefoons en smart watches
Leerlingen mogen telefoons en smart watches niet op school gebruiken. De devices moeten daarom onder lestijd en in de pauzes zijn uitgeschakeld en de leerlingen moeten ze in hun locker bewaren. Als het device toch aan staat, dan bewaart de leerkracht dit tot het einde van de schooldag. Leerlingen nemen smart devices op eigen risico mee naar school. De school is niet verantwoordelijk voor verlies, beschadiging of diefstal. Dus: mobieltjes thuis of in de kluis!

Kledingprotocol
KSU-scholen zijn scholen met een katholieke signatuur met respect voor en verdraagzaamheid naar andere levensbeschouwingen. Datzelfde respect vragen wij aan iedereen die onze scholen bezoekt. Vanuit diezelfde houding kijken wij ook naar kleding; kleding van medewerkers, kinderen en ouders moet voldoen aan de normen: verzorgd, fatsoenlijk en representatief. Het KSU-kledingprotocol is bestemd voor de kinderen en hun ouders van de KSU-scholen en voor alle medewerkers van de KSU. Het KSU-kledingprotocol is in dit document opgenomen als bijlage.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Activiteiten in de onderbouw
Jonge kinderen leren door te spelen en te ervaren, daarom vormt spelen de basis van het leren in de onderbouw. Binnen de thema's van het International Early Years Curriculum (IEYC) werken we al spelenderwijs aan de leerdoelen. Door te spelen in de verschillende speelleerplaatsen ontwikkelen leerlingen hun vaardigheden. Daarbij leren de kinderen om problemen op te lossen, verwerven ze taal (zowel het Nederlands als het Engels), ontwikkelen ze hun beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid en sociale vaardigheden. Ook besteden we aandacht aan de motorische en expressieve ontwikkeling. Aan de hand van de Kanjertraining werken we aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en een veilig sociaal klimaat in de klas. Burgerschap en aandacht voor verschillende culturen komt regelmatig aan bod. Met behulp van dagritmekaarten geven wij visueel de structuur van de dag weer. Een dag begint afwisselend in de kring of met een inloop waarbij de kinderen gericht aan de slag gaan met ontwikkelingsmateriaal. Dagelijks hebben we twee à drie kringmomenten. We maken hierbij regelmatig gebruik van het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) voor het introduceren van nieuwe kennis.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ons uitgangspunt is klassikaal onderwijs in een leerstofjaarklassensysteem. We werken met Expliciete Directe Instructie (EDI), waarbij de leerkracht eerst instructie geeft, daarna vragen stelt, de leerlingen vervolgens denktijd biedt, willekeurig beurten geeft, controleert of de leerlingen de instructie begrepen hebben en daarna feedback geeft.
We differentiëren op drie niveaus. Deze differentiatie kan plaatsvinden in de vorm van aangepast, dan wel vervangend werk of door het variëren in werkvormen zoals coöperatief leren. De nadruk ligt in ons curriculum op lezen en woordenschat, rekenen en Engels. In de ochtend werken we aan basisvakken zoals rekenen, taal, lezen en schrijven. We gebruiken energizers tijdens de lessen, want lekker bewegen is goed voor de betrokkenheid bij de les en de leerprestaties. 
‘s Middags werken we tijdens IPC thematisch in twee talen aan zaakvakken en creatieve vakken. Hierbij kijken we ook over de grens en besteden we aandacht aan internationale thema’s. Leerlingen leren goede onderzoeksvragen te stellen en presenteren hun bevindingen na afronding van een thema.

Engels
Binnen Engels werken we op een speelse en thematische wijze aan de verschillende deelvaardigheden, zodat onze leerlingen zich de Engelse taal in een veilige en ongedwongen sfeer eigen kunnen maken. Omdat onze leerlingen leergierige wereldburgers worden, is het vanzelfsprekend dat ze een wereldtaal als Engels beheersen. In alle groepen, met uitzondering van groep 3, wordt er ongeveer drie en een half uur per week in het Engels les gegeven. In groep 3 is deze tijd minder vanwege de focus op het leren lezen en schrijven in het Nederlands. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met ingang van de wet passend onderwijs (1 augustus 2014) hebben scholen zorgplicht gekregen. Deze zorgplicht houdt in dat scholen de verantwoordelijkheid hebben om een passende onderwijsplek te realiseren voor de kinderen die reeds onderwijs volgen bij de school of zich formeel hebben aangemeld en voorkeur hebben uitgesproken voor de school. Deze onderwijsplek kan op de eigen school zijn, maar ook op een andere school die de ondersteuning die nodig is (passender) kan bieden. Dit kan in de vorm van speciaal (basis) onderwijs. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven welke ondersteuning de school biedt of wil gaan bieden. In de ondersteuning wordt onderscheid gemaakt tussen de basisondersteuning en extra ondersteuning. De basisondersteuning betreft een in Utrecht afgesproken ‘standaard’ voor ondersteuning zoals gemaakt door het samenwerkingsverband Utrecht PO; de Utrechtse Standaard. De extra ondersteuning omvat de ondersteuning die meer betreft dan de afgesproken Utrechtse Standaard. Alle scholen van het samenwerkingsverband hebben, middels een zelfevaluatie-instrument, in beeld gebracht in hoeverre zij voldoen aan deze standaard, waar nog verbeteringen mogelijk zijn en waarin de school zich wil onderscheiden. Het schoolbestuur stelt het SOP van alle scholen in haar stichting vast. De MR heeft hierin adviesrecht. Ook onze school heeft een SOP (link naar het eigen profiel). Hierin kunt u lezen hoe wij onze ondersteuning vormgeven.

Sterke punten in onze ondersteuning
De leerkracht is leidend, omdat hij of zij de leerlingen het beste kent. Waar nodig kan de leerkracht ondersteuning vragen aan de specialisten kwaliteit en ontwikkeling. Waar nodig krijgen groepen of leerlingen extra ondersteuning van een onderwijsassistent. School heeft twee vaste Buurtteammedewerkers. Ouders kunnen bij het Buurtteam terecht wanneer zij een hulpvraag hebben. De school heeft goed contact met de Buurtteammedewerker en kan indien nodig met het Buurtteam overleggen om te kijken welke ondersteuning voor een leerling mogelijk is.  Er zijn vaste kernpartners betrokken bij school. Deze kernpartners kennen de structuur en de visie van de school en zijn een vast aanspreekpunt voor school wanneer advies of extra ondersteuning nodig is.   

Grenzen aan onze ondersteuning
Per geboortejaar schrijven we maximaal 90 leerlingen in. We hanteren een maximale groepsgrootte van 28 leerlingen. De schoolleider bepaalt aan hand van de groepssamenstelling en de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een groep of leerlingen kunnen worden toegelaten, ook als het maximale aantal leerlingen nog niet is bereikt. De belastbaarheid van zowel de leerkracht als de groep zijn hierin leidend. Omdat we al vanaf groep 1 Engels geven, kan dit lastiger zijn voor leerlingen die op een andere school gestart zijn en de overstap willen maken, zeker als er sprake is van bijvoorbeeld een taalontwikkelingsachterstand. Omdat we projectmatig werken vraagt dit van onze leerlingen en zekere mate van zelfstandigheid, maar ook van hun vermogen om samen te werken. Dit moet passen bij leerlingen die de overstap willen maken. Het kan voorkomen dat een leerling, ondanks extra begeleiding van de leerkracht, belemmerd wordt in zijn ontwikkeling en hierdoor onvoldoende tot leren en presteren komt. Deze belemmering kan zowel op cognitief als sociaal emotioneel gebied plaatsvinden en een belemmering vormen voor het welbevinden van de leerling en de groep. Er wordt gekeken welke hulp er gegeven kan worden door school vanuit de basisondersteuning en wat in samenwerking met externe partners en het SamenWerkingsVerband aan aanvullende ondersteuning gegeven kan worden. Als school niet in staat blijkt te zijn om tegemoet te komen aan de specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling dan spreekt school zijn handelingsverlegenheid uit. In nauwe samenwerking met het SamenWerkingsVerband en ouders wordt er een traject van verwijzing in gang gezet naar een andere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of een school voor speciaal onderwijs (SO) waarvoor de leerling toelaatbaar wordt bevonden.      

Het schoolondersteuningsprofiel is te downloaden vanaf onze website.

Zie verder ook Bijlage: Passend Onderwijs.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We hebben een visie ontwikkeld voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong of kenmerken van begaafdheid: ODBright Minds. We zijn nu aan het onderzoeken hoe we een passend aanbod dat aansluit bij onze visie, in de groep, kunnen organiseren voor deze leerlingen. De leerkrachten beschikken al over de basiskennis over het ondersteunen van leerlingen met een ontwikkelingsvoorsrpong en kenmerken van hoogbegaafdheid. We willen deze kennis nog verder vergroten, onder andere met studiedagen voor het team.
Daarnaast doen we ook onderzoek naar de taal- en woordenschatontwikkeling van onze leerlingen en de consequenties daarvan voor ons onderwijs en curriculum. Kennis is voorwaardelijk om de wereld beter te begrijpen en is onlosmakelijk verbonden met denken. Een uitgebreide actieve woordenschat is hierin noodzakelijk. Daarom vinden we het belangrijk om een goede visie op taal- en woordenschatontwikkeling te hebben en daar gaat onderzoek aan vooraf.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken samen met de peutergroep van Kind & Co Ludens. De peutergroep is er voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar oud. Het geeft peuters de mogelijkheid om taalvaardigheid, sociaal-emotionele en motorische vaardigheden te ontwikkelen. Daarnaast kunnen de kinderen lekker samen spelen met leeftijdsgenootjes. 
Een plek op de peutergroep geeft géén voorrang op plaatsing bij KBS Onder De Bogen.

Terug naar boven