KBS Hof ter Weide

Musicallaan 108 3543 BT Utrecht

  • Op Hof ter Weide houden wij rekening met de onderwijsbehoefte van onze leerlingen. Kinderen mogen zelf keuzes maken in de planning van hun onderwijs. Instructies geven wij op het niveau van het kind.
  • Ieder kind is uniek en leert op zijn /haar eigen manier. De leerkracht heeft daar een begeleidende en richtinggevende rol in.
  • Spelend ervaringen op doen om zo samen te leren vinden wij belangrijk op Hof ter Weide. Wij bieden de kinderen een uitdagende leeromgeving met veel ruimte voor eigen keuze.
  • 's Morgens werken wij aan de vier hoofdvakken: rekenen; begrijpend lezen; taal/spelling en technisch lezen.
In de middag werken wij, met behulp van IPC, projectmatig en groepsdoorbroken aan de overige vakken. Ongeveer zes weken werken de kinderen rond één thema aan diverse vakgebieden. Middels picto's en displays maken wij de doelen, vakken en de planning zichtbaar voor de kinderen.
  • Het doel is: Ik kan een clownsgezicht maken.
Op Hof ter Weide reageren onze kinderen zo:

Juf mag ik schilderen. Mag ik kleien, juf ik weet een mooi gedicht, mag ik schminken.

Wij laten kinderen eigenaar zijn van hun leerproces. Het maken van eigen keuzes is hiervan een onderdeel.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. Wij gebruiken hiervoor het systeem met de naam ParnasSys. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode-gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het Cito. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met een bijbehorend toetsprotocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk dat de overstap naar het voortgezet onderwijs goed verloopt, deze bepaalt voor een deel het schoolsucces van de kinderen. Na een schoolontwikkeling van groep 1 tot en met groep 8 wordt er door de basisschool een definitief schooladvies afgegeven.  Elke basisschool volgt de leerling vanaf groep 1 in zijn didactische en sociale ontwikkeling. Er wordt met harde en zachte data gewerkt om zo een passend advies te geven. U wordt tijdens leerling besprekingen geïnformeerd over de ontwikkeling en voortgang van uw kind. Hoe het schooladvies tot stand precies tot stand kunt u opvragen bij de SKO-specialist kwaliteit en ontwikkeling. De doorstroomtoets in februari is onderdeel van dit schooladvies. Onze school werkt samen met het VO. Wij hanteren dus het schooladvies traject van de basisschool en met de POVO-procedure van Naar het VO, Utrecht en Stichtse vecht -  www.naarhetvo.nl

Zodra uw leerling naar groep 8 gaat zult u tijdig worden geïnformeerd over de voortgezet onderwijs procedure geldend voor dat jaar. 

Hieronder ziet u welk percentage leerlingen naar welk type school gaat. De afgelopen jaren zien wij dat bijna alle kinderen uitstromen naar het niveau dat volgens de leerkracht bij hen past.                                       

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

School is bedoeld om te leren. Dit kan alleen als leerlingen zich veilig voelen op school. De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen het uitgangspunt van ons veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school.  

1. We willen te vertrouwen zijn  

De meeste mensen willen te vertrouwen zijn. Op die manier willen we gezien, gehoord en begrepen worden. We gaan daarom uit van elkaars goede bedoelingen en kijken met vertrouwen naar elkaar en de kinderen. Ons uitgangspunt is daarbij dat je jezelf mag zijn. Doe je niet anders voor dan wie je werkelijk bent, zoals je bent is het goed. En daarmee ben je te vertrouwen.  

2. Wij, leerkrachten en ouders, zijn samen het gezag van het fatsoen  

We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Een goede opvoeding richt zich op fundamentele menselijke waarden zoals: liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. Daarom moeten wij, ouders en leerkrachten, duidelijke leiders zijn voor kinderen: wij vertegenwoordigen het gezag van het fatsoen. We laten ons daarbij niet bepalen door negatieve gevoelens zoals angst, onmacht en ergernis. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette manier zorgvuldig aan te pakken. Daarin werken we samen met elkaar.  

3. We geven het goede voorbeeld  

De kinderen voelen zich veilig als wij het goede voorbeeld geven:  

- We gaan respectvol met elkaar om.  

- We spreken respectvol over elkaar en de kinderen, ook op sociale media.  

- Indien zich een probleem voor doet of als we ons zorgen maken, dan overleggen we met elkaar. We zoeken een oplossing die goed is voor alle betrokkenen en die recht doet aan de situatie.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie is in september 2020 op Hof ter Weide geweest. De school heeft op zeven standaarden een goed behaald wat resulteerde in een goed als schoolnormering.

Terug naar boven