KBS Hof ter Weide

Musicallaan 108 3543 BT Utrecht

  • Op Hof ter Weide houden wij rekening met de onderwijsbehoefte van onze leerlingen. Kinderen mogen zelf keuzes maken in de planning van hun onderwijs. Instructies geven wij op het niveau van het kind.
  • Ieder kind is uniek en leert op zijn /haar eigen manier. De leerkracht heeft daar een begeleidende en richtinggevende rol in.
  • Spelend ervaringen op doen om zo samen te leren vinden wij belangrijk op Hof ter Weide. Wij bieden de kinderen een uitdagende leeromgeving met veel ruimte voor eigen keuze.
  • 's Morgens werken wij aan de vier hoofdvakken: rekenen; begrijpend lezen; taal/spelling en technisch lezen.
In de middag werken wij, met behulp van IPC, projectmatig en groepsdoorbroken aan de overige vakken. Ongeveer zes weken werken de kinderen rond één thema aan diverse vakgebieden. Middels picto's en displays maken wij de doelen, vakken en de planning zichtbaar voor de kinderen.
  • Het doel is: Ik kan een clownsgezicht maken.
Op Hof ter Weide reageren onze kinderen zo:

Juf mag ik schilderen. Mag ik kleien, juf ik weet een mooi gedicht, mag ik schminken.

Wij laten kinderen eigenaar zijn van hun leerproces. Het maken van eigen keuzes is hiervan een onderdeel.

Het team

Toelichting van de school

Op basisschool Hof ter Weide wordt gewerkt met groepsleerkrachten die worden ondersteund door specialisten op verschillende vakgebieden en leerlingenzorg. Alle leerkrachten zijn bevoegd.

Op Hof ter Weide bestaan de volgende functies:

  • Directeur
  • Groepsleerkrachten
  • Intern begeleiders
  • ICT coördinatoren
  • Coördinator plusleerlingen
  • Remedial teachers
  • Vakdocent gym
  • Leraar ondersteuners
  • Onderwijsassistenten

Wij zijn een academische basisschool. Daardoor werken er veel studenten op onze school. Hierdoor hebben wij meer handen in de klas. Bijna in iedere groep is een student werkzaam. Wij hebben diverse studenten:

  • Onderwijsassistenten
  • Vakdocenten in opleiding
  • Leerkrachten in opleiding
  • Pedagogiek studenten

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is of verlof heeft proberen wij in eerste instantie invallers te vinden. Dat lukt helaas niet altijd.
Soms gaat de directeur of ondersteuners voor de groep om te vervangen. Som kiezen we een van de volgende noodmaatregelen:

  • Een klas wordt opgedeeld over andere groepen. De kinderen nemen dan hun eigen werk mee.
  • We zetten stagiaires in die, afhankelijk van hun vorderingen, alleen of met z'n tweeën een groep gaan draaien. Er is dan altijd een leerkracht op de achtergrond aanwezig om bij te springen. Deze studenten gaan niet met de groep naar gym of activiteiten buiten het schoolterrein.
  • Indien wij besluiten een groep een dag naar huis te sturen, worden ouders daarover via Social Schools geïnformeerd. Het kan voorkomen dat een klas naar huis wordt gestuurd van een leerkracht die moet invallen in de groep van een zieke collega. We doen dat als de groep van de zieke leerkracht al twee keer naar huis is gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Hof ter Weide vindt het belangrijk dat kleuters spelenderwijs leren. Door de inzet van veel diverse materialen, spellen, bewegen en het aanbieden van creatieve vakken bieden wij de ruimte voor kleuters om tot ontwikkeling te komen. Dit doen wij volgens de werkwijze van IPC/Creativiteit (zie verderop in de schoolgids) in diverse thema’s. Met deze werkwijze ontdekken en ervaren kleuters de wereld om hen heen en wordt er doelgericht gewerkt aan alle tussendoelen. De kleuters hebben een eigen gymzaal tot hun beschikking en zij gymmen minimaal twee keer in de week in de kleutergymzaal.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leerkracht stimuleert kinderen zelfstandig te werken in de groep. Dit gebeurt aan de hand van een weektaak. De kinderen oefenen in het zelfstandig plannen, waardoor ze leren hun tijd in te delen. Samen overleggen en werken met andere kinderen behoort tot de mogelijkheden.

In groep 3 doen we dat aan de hand van betekenisvol leren. De lijn vanuit de kleuters wordt hierin doorgetrokken. In de eerste helft van groep 3 staat het leren lezen centraal. Bij dit leren lezen wordt gebruik gemaakt van ‘Veilig leren lezen’. In de tweede helft van groep 3 en ook in groep 4 t/m 8 gaan de kinderen verder met het voortgezet lezen.

Vanaf groep 4 wordt hierbij gebruik gemaakt 'rijke teksten'. Deze worden ook ingezet voor begrijpend lezen. Bij het taalonderwijs gaat het in groep 3-4 vooral om het leren van de belangrijke spellingsregels. Wij maken gebruik van de methode ‘Pit’ aangevuld met zelf ontwikkeld materiaal. Het rekenonderwijs wordt gegeven vanuit de methode Getal en Ruimte voor de groepen 4 t/m 8 en Semsom voor groep 3. Daarnaast maken we gebruik van Bareka, waarbij kinderen het automatiseren extra oefenen. Bij alle hoofdvakken maken we gebruik van het expliciete directe instructiemodel. Kinderen krijgen een doelgerichte instructie. Zo nodig krijgen kinderen verlengde instructie of intensieve begeleiding van de leerkracht.

In de ochtend staan de basisvakken centraal en in de middag werken we aan IPC (zie verderop in de schoolgids). Bij bewegingsonderwijs werken wij met blokuren gym voor de groepen 6 t/m 8. Dit betekent dat de kinderen één keer in de week 1,5 uur gymles krijgen. De groepen 3 t/m 5 krijgen twee keer in de week gym, deze lessen duren drie kwartier. Het gymrooster, welke groepen wanneer gymmen, wordt aan het begin van het nieuwe schooljaar gecommuniceerd.

Vanaf groep 5 krijgen kinderen huiswerk mee. Per leerjaar verschilt de inhoud en hoeveelheid.

Lesmethoden

  • Lezen: Veilig leren lezen (groep 3) en Estafette (groep 4 t/m 8)
  • Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip         
  • Engels: Groove me (Vanaf groep 6)  
  • Taal: Pit   
  • Spelling: Pit     
  • Rekenen/ wiskunde: Semsom (groep 3), Getal en Ruimte (groep 4 t/m 8)     
  • Catechese: Verhalen uit de bijbel          
  • Aardrijkskunde: IPC         
  • Geschiedenis: IPC         
  • Natuur/Techniekgroep: IPC      
  • Kunstzinnige vorming: IPC      
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: De Kanjertraining     
  • Seksuele Voorlichting: De ‘week van de Lentekriebels’        
  • Burgerschapsvorming: De Kanjertraining      

Gebruikte toetsen

Op school wordt regelmatig getoetst. Er worden toetsen afgenomen die bij een methode horen, dat zijn de zogenaamde methode-gebonden toetsen zoals rekenen, taal, spelling, wereldoriëntatie, etc. Er worden ook methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Bij ons zijn dat toetsen van het leerlingvolgsysteem van CITO "leerling in beeld". Wij nemen toetsen af voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. In groep 8 nemen wij de IEP-toets af. Dit is een landelijke toets om te meten wat het eindniveau van onze leerlingen in groep 8 is.

IPC/creativiteit

In de middag werken wij in alle groepen met IPC. IPC staat voor International Primary Curriculum. IPC werkt groepsoverstijgend. Groepen 1-2, groepen 3-4, groepen 5-6 en groepen 7-8 werken gezamenlijk aan een unit (thema). Er zijn vakinhoudelijke doelen voor taalvaardigheid, rekenen en wiskunde, natuur en techniek, ICT, ontwerptechnologie, geschiedenis, aardrijkskunde, muziek, lichamelijke opvoeding (bewegingsonderwijs), kunstzinnige vorming en mens en samenleving. De gezamenlijke units duren 4 tot 8 weken en worden vanuit de verschillende vakgebieden belicht. De opbouw en ontwikkeling van de unit is in iedere klas te volgen via het IPC bord. Middels dit groeiende bord worden de leerdoelen zichtbaar gemaakt voor kinderen en ouders. Kinderen kunnen hun creativiteit ontwikkelen bij IPC. Tevens is er veel ruimte voor de talenten van een kind! Voor meer informatie kunt u kijken op de website van IPC: www.ipc-nederland.nl.

Burgerschap

De KSU heeft de volgende speerpunten opgesteld:

  • Elke school heeft beleid waarin visie op onderwijs en samenleving is opgenomen.
  • Elke school heeft een methode voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden ten dienste van actief burgerschap. 
  • Elke school leert de kinderen de essentiële kenmerken van de Nederlandse samenleving volgens de visie van de KSU.
  • De school is een oefenplaats voor actief burgerschap.

Binnen de school geven ouders en leerkrachten dagelijks uiting aan de basiswaarden gelijkwaardigheid en diversiteit. Hof ter Weide biedt een leer- werkomgeving waarin burgerschap en integratie zichtbaar en herkenbaar is en in de praktijk wordt gebracht. Openheid naar en betrokken zijn bij de multiculturele samenleving zijn vaardigheden die wij uw kind graag willen leren. Hof ter Weide staat midden in een wijk die in 2003 is opgericht. Het grootste deel van de schoolbevolking is autochtoon. Door het werken met IPC zorgen wij dat de kinderen leren omgaan met verscheidenheid op het gebied van godsdienst, etniciteit en culturen, opvattingen, leefwijzen en gewoonten. Wij verwachten van leerkrachten en ouders dat zij het goede voorbeeld geven met betrekking tot essentiële kenmerken van de Nederlandse samenleving zoals gelijkwaardigheid, diversiteit, democratie en mensenrechten.  

Verkeer

Onze school doet regelmatig aan UVL/verkeersactiviteiten mee. Dit zijn activiteiten om kinderen actief te betrekken bij verkeerssituaties. Kinderen uit groep 8 doen ook mee aan het fietsexamen. Daarom hebben wij ook het Utrechts Veiligheidslabel.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs

Vanaf 1 augustus 2014 is de wet Passend onderwijs van kracht. Wij maken deel uit van het samenwerkingsverband van alle scholen uit de stad Utrecht, inclusief scholen voor speciaal basisonderwijs. Gezamenlijk proberen we de leerlingen, met een aangepaste leerweg, binnen het gewone basisonderwijs te houden. We kunnen ondersteuning, begeleiding of advies vragen bij het samenwerkingsverband Utrecht primair onderwijs. Adres Samenwerkingsverband: Churchillaan 11 (2e verd.) 3527 GV Utrecht Telefoon: algemeen: 030 3036420, Info:030 3036410 mail:info@swvutrechtpo.nl   

Plusklas

Op Hof ter Weide vinden wij het belangrijk dat elk kind zich optimaal ontwikkelt binnen zijn/haar mogelijkheden. Voor de kinderen die zich bovengemiddeld ontwikkelen hebben wij een pluslijn. Doel van deze pluslijn is dat elk kind op Hof ter Weide de verdieping en de verrijking krijgt binnen de leerstof van zijn leerjaar die bij hem/haar past. Elke leerkracht weet hoe hij binnen onze school kan verrijken/verdiepen, vanuit handelingsgericht werken, binnen het leerjaar van het kind. De extra stof die deze groep kinderen krijgt, kan na korte instructie zelfstandig door de kinderen worden gemaakt. Voor een groep kinderen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van executieve functies (hogere denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en aan te sturen) hebben we een plusaanbod in de plusgroep (de Tureluurs). Deze is vormgegeven door onze pluscoördinator. De pluscoördinator werkt tevens ook met kinderen één op één, wanneer de executieve functies van een leerling extra aandacht verdienen.

Schoolarts en logopedie

De GG&GD roept uw kind op twee momenten op voor controle van groei en ontwikkeling van uw kind. Zij krijgen hiervoor de gegevens van het consultatiebureau (groep 2 en groep 7). De schoolarts kan u ook adviezen geven of doorverwijzen bij vragen. Er wordt vanuit de GG&GD een screening gedaan op school bij de kinderen van groep 2 voor logopedie. Vooraf wordt u om toestemming gevraagd en daarna krijgt u een advies. Er zijn uren beschikbaar voor individuele onderzoeken in andere schooljaren. Indien ouders en/of leerkrachten vermoeden dat er problemen zijn, kan altijd een extra gezondheidsonderzoek worden aangevraagd. Aan onze interne begeleider kunt u vragen wie de schoolverpleegkundige is.

Buurtteam

In Utrecht zijn 18 buurtteams actief. Deze teams spelen ook een belangrijke rol op de basisscholen in hun buurt. Iedereen ziet graag dat kinderen veilig en gezond opgroeien en dat zij zich maximaal kunnen ontwikkelen en ontplooien. Wanneer dat even niet naar wens gaat kunnen ouders met vragen terecht bij het buurtteam. Het buurtteam richt zich op ondersteuning van kinderen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag en zelfredzaamheid in de thuissituatie. Of vragen vanuit gezin, met betrekking tot o.a. opvoeding, financiën, wonen, werken en relaties. Ouders kunnen zichzelf aanmelden bij het buurtteam in hun wijk of via school. Het buurtteam werkt graag nauw samen met de ouders en de school. Er wordt bij voorkeur gestart met een introductiegesprek, waarbij school de gezinswerker/het buurtteam introduceert (met gezin erbij). Vanaf daar pakt de gezinswerker het traject op, zoveel mogelijk vanuit 1 gezin, 1 plan, 1 hulpverlener. Ouders beslissen zelf wie er betrokken en geïnformeerd wordt. In dit introductiegesprek worden ook afspraken gemaakt over hoe betrokkenen elkaar op de hoogte houden. Soms verwijst het buurtteam naar specialistische jeugdhulp. Hierbij wordt dan voor onze wijk KOOS betrokken.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Schoolondersteuningsprofiel

Met ingang van de wet passend onderwijs (1 augustus 2014) hebben scholen zorgplicht gekregen. Deze zorgplicht houdt in dat scholen de verantwoordelijkheid hebben om een passende onderwijsplek te realiseren voor de kinderen die reeds onderwijs volgen bij de school of zich formeel hebben aangemeld en voorkeur hebben uitgesproken voor de school. Deze onderwijsplek kan op de eigen school zijn, maar ook op een andere school die de ondersteuning die nodig is (passender) kan bieden. Dit kan in de vorm van speciaal (basis) onderwijs. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven welke ondersteuning de school biedt of wil gaan bieden. In de ondersteuning wordt onderscheid gemaakt tussen de basisondersteuning en extra ondersteuning. De basisondersteuning betreft een in Utrecht afgesproken ‘standaard’ voor ondersteuning zoals gemaakt door het samenwerkingsverband Utrecht PO; de Utrechtse Standaard. De extra ondersteuning omvat de ondersteuning die meer betreft dan de afgesproken Utrechtse Standaard. Alle scholen van het samenwerkingsverband hebben, middels een zelfevaluatie-instrument, in beeld gebracht in hoeverre zij voldoen aan deze standaard, waar nog verbeteringen mogelijk zijn en waarin de school zich wil onderscheiden. Het schoolbestuur stelt het SOP van alle scholen in haar stichting vast. De MR heeft hierin adviesrecht. Ook onze school heeft een SOP. Hierin kunt u lezen hoe wij onze ondersteuning vormgeven. Het SOP is in de bijlage na te lezen

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Indien er sprake is van "noodzakelijke" overdracht is er contact met de voorschool en/of kinderdagverblijven. Wij bieden onderwijs vanaf 4 jaar. 

Terug naar boven