KBS St. Dominicus

Händelstraat 51 3533 GH Utrecht

  • Onze groepen 7 en 8 krijgen les in deze voormalige Sojafabriek die prachtig gerestaureerd is, voor multifunctioneel gebruik.
  • Hier zitten de meeste groepen van de Dominicus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de St. Dominicusschool is ons kwaliteitsdoel minimaal 2 punten boven de bovennorm van de inspectie voor vergelijkbare scholen te scoren. Gezien de geschiedenis van de school is dat een reële doelstelling. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt in februari in groep 8 de doorstroomtoets afgenomen. De doorstroomtoets is bedoeld om te kijken waar een leerling staat en meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen. Door de prestaties van een leerling te meten langs een onafhankelijke meetlat en niet ten opzichte van zijn medeleerlingen, kan goed in kaart worden gebracht wat de persoonlijke ontwikkeling van het kind is.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari/februari en rond juni worden toetsen Leerling in Beeld van Cito afgenomen. De leerkrachten analyseren samen met de interne begeleider de toetsen. De analyses geven input voor het doelgerichte vervolgonderwijs. Ouders worden middels oudergesprekken geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind. In het team worden opvallende zaken besproken, wat richting geeft aan schooldoelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies is leidend voor plaatsing in het voorgezet onderwijs. Bij het opstellen van het schooladvies kijken we naar de volgende elementen: 

  • Werkhouding / motivatie. Hierbij wordt ook gekeken naar inzet, tempo, zelfbeeld en huiswerk.     
  • Resultaten: Methodegebonden toetsen CITO vanaf groep 6: Rekenen & wiskunde, Begrijpend lezen, evt. Technisch lezen, Spelling (ter ondersteuning van het advies) 
  • Belemmerende- en stimulerende factoren (denk hierbij aan evt. stoornissen, thuissituatie, enz.) en onderwijsbehoefte   
  • Evt. geldige aanwezige intelligentietest/onderzoeksverslagen

Eind groep 7 krijgen leerlingen een kijkrichting, waarmee ze zich kunnen oriënteren op de scholen voor Voortgezet Onderwijs. In januari groep 8 krijgen de kinderen een voorlopig advies en na de uitslag van de doorstroomtoets in maart krijgen zij een definitief advies. We volgen onze leerlingen ook nog als zij op het voortgezet onderwijs zijn, zodat wij kunnen monitoren of onze adviezen kloppend zijn. Jaarlijks maken we een analyse om te kijken hoe onze leerlingen het na drie jaar voortgezet onderwijs doen.

Ons 'procedure opstellen schooladvies voortgezet onderwijs' is op onze website onder downloads te vinden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons pedagogisch klimaat is erop gericht optimale leeromstandigheden voor de kinderen en de leerkrachten te realiseren. Structuur, rust, openheid en prioriteit bij preventieve maatregelen zijn hierbij de leidraad. We scheppen een klimaat waarin kinderen zich veilig, gerespecteerd en serieus genomen voelen. Dit houdt in dat we kinderen zoveel mogelijk positief benaderen en nadruk leggen op dingen die goed gaan. Daarnaast proberen we hen zodanig te begeleiden dat ze zichzelf verantwoordelijk gaan voelen voor wat ze leren. We vinden het ook belangrijk dat er een klimaat heerst waarin kinderen zich thuis voelen. Daarin spelen het vieren van feesten, gezamenlijkheid en sfeer, waarbij ook de ouders worden betrokken, een belangrijke rol. Voor het bevorderen van een goed pedagogisch klimaat hebben we school-, leerkracht- en ouderregels opgesteld waardoor iedereen weet wat van hem of haar verwacht wordt.    

Vanuit deze visie is het voor de kwaliteit van het onderwijs belangrijk dat er een sfeer wordt gecreëerd die niet alleen gericht is op optimale leeromstandigheden voor de kinderen, maar die zowel kinderen als leerkrachten stimuleert in hun verdere ontwikkeling en ontplooiing.

Inspirerend is een sfeer die zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en creativiteit aanmoedigt. Die sfeer wordt gecreëerd door met behulp van de Kanjertraining zowel aan kinderen als aan leerkrachten systematisch gerichte feedback te geven op hun gedrag en werkhouding op deze kenmerken. Ze dragen er, in combinatie met moderne onderwijsmethoden, toe bij dat talenten van kinderen en leerkrachten maximaal worden benut in het realiseren van een kwalitatief hoog leerrendement.

Het katholieke karakter van de school komt tot uitdrukking in de accenten die in de bejegening zowel door leerkrachten van kinderen als tussen kinderen en tussen leerkrachten onderling worden gelegd op verdraagzaamheid, hulpvaardigheid, openheid en naastenliefde.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Zelfstandigheid
  • Creativiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De St. Dominicusschool heeft het vertrouwen van de Inspectie van Onderwijs gekregen. De kwaliteit van het onderwijs op onze school is van een dusdanig niveau dat nadere inspectie niet nodig is. Wij werken er hard aan om de kwaliteit van ons onderwijs hoog te houden door ons voortdurend te blijven ontwikkelen en de vernieuwingen in het basisonderwijs op de voet te volgen. 

Terug naar boven