KBS St. Dominicus

Händelstraat 51 3533 GH Utrecht

  • Onze groepen 7 en 8 krijgen les in deze voormalige Sojafabriek die prachtig gerestaureerd is, voor multifunctioneel gebruik.
  • Hier zitten de meeste groepen van de Dominicus

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is of vanwege andere redenen afwezig is, zorgen wij voor opvang van de kinderen met invalleerkrachten. Wij hebben we invalleerkrachten in eigen dienst en een netwerk van invallers die oproepbaar zijn. Als het ons niet lukt om een invalleerkracht te regelen, dan kunnen wij één van de volgende maatregelen nemen: ·      

  • Een klas wordt opgedeeld over andere groepen. In kleine groepjes gaan de kinderen naar een andere groep met medeneming van hun eigen werk. ·      
  • We vragen een pedagogisch medewerker van BSO Oog in Al in te vallen. Er is dan altijd een leerkracht op de achtergrond aanwezig die de eindverantwoordelijkheid heeft.   
  • We zetten stagiaires in die, afhankelijk van hun vorderingen, alleen of met z’n tweeën voor de groep gaan staan. Er is dan altijd een leerkracht op de achtergrond aanwezig die de eindverantwoordelijkheid heeft.     
  • De groep kinderen kan niet op school komen.   

Indien we besluiten een groep een dag niet naar school te laten komen, worden ouders daarover tijdig geïnformeerd. Het kan voorkomen dat een klas naar huis wordt gestuurd van een leerkracht die moet invallen in de groep van een zieke collega. We doen dat, als de groep van de zieke leerkracht al twee keer naar huis is gestuurd.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Samenstelling van de groepen

Bij het samenstellen van onze groepen hanteren wij het protocol groepsindeling. Dit document is onder downloads te vinden op onze website. 

Activiteiten in de onderbouw (groepen 1 en 2)

De werkwijze in onze kleutergroepen verschilt enigszins van die in de overige groepen. Zo zijn het de enige groepen, waarin kinderen van verschillende leeftijden (4, 5 en 6-jarigen) bij elkaar in de klas zitten. Dit biedt voordelen en meer kansen op het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Hoe eerder een kind zich veilig voelt, zichzelf durft te vertrouwen en initiatieven durft te nemen, des te sneller hij zich kan gaan ontwikkelen op allerlei andere terreinen. Door de heterogene samenstelling van de groepen voelen de oudste kleuters zich medeverantwoordelijk voor de opvang en begeleiding van de jonge kinderen. De jonge kinderen zien en horen voorbeelden van hoe je iets zegt, hoe met het materiaal gespeeld kan worden en wat je er allemaal van leert. Tenslotte kan door de heterogene samenstelling de instroom van nieuwe kinderen verspreid worden over alle groepen, zodat zij in grootte niet veel van elkaar verschillen. Het werken in de groepen 1 en 2 gebeurt altijd vanuit de kring. Hier begint de schooldag en hierin keren de kinderen ook steeds weer terug.

Daarnaast wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, in de speelzaal, op de gang en op het schoolplein. Het leren gebeurt vooral door spelen; een proces waarbij de leerkracht een stimulerende en sturende rol heeft. Langzaam maar zeker leren de kinderen ook steeds meer zelfstandig te werken. Ze kunnen een tijdje alleen of samen spelen en werken, weten dat de leerkracht even niet gestoord mag worden en bedenken dus zelf oplossingen voor probleempjes: nog even goed nadenken, hulp vragen aan een klasgenootje of de opdracht even overslaan en iets anders gaan doen.

De ‘speel-leerstof’ wordt aangeboden binnen voor de kinderen herkenbare thema’s met voornamelijk thema’s vanuit de Kleuteruniversiteit. Daarnaast is het mogelijk dat de leerkracht inspringt op datgene wat onder de kinderen leeft. Zo ontstaat een mix tussen ons aanbod en ervaringsgericht onderwijs vanuit het kind.

De leerkracht ziet erop toe dat op deze wijze alle vak- en vormingsgebieden in samenhang aan bod komen en dat de kinderen een brede ontwikkeling doormaken als goede basis voor de overgang naar groep 3. Kleuteruniversiteit maakt, in samenwerking met uitgevers van kinderboeken, digitale thematische projecten voor in de kleutergroep. Dit doen ze op basis van (prenten)boeken. Naast de normale projecten biedt Kleuteruniversiteit ook plusprojecten aan. In deze projecten worden kleuters meer uitgedaagd en geprikkeld.

Activiteiten in de middenbouw (groep 3, 4 en 5)

Naast het spelend leren, waarvoor nog regelmatig tijd wordt ingeruimd, starten wij vanaf groep 3 ‘echt’ met het aanleren van de basisvaardigheden taal, lezen, schrijven en rekenen. De leerkrachten maken ook hier gebruik van het effectieve instructiemodel. Een korte, duidelijke uitleg aan de hele groep, om daarna extra aandacht te kunnen besteden aan kinderen die dat nodig hebben. De leerstof en onze methoden bieden mogelijkheden tot het werken met verschillende niveaus in de groep. Deze manier van werken door de leerkrachten leidt vanzelfsprekend ook tot meer aandacht voor het zelfstandig werken van de kinderen.

Langzaam maar zeker, en opgebouwd van speelleertaken in groep 3 naar zelfstandige werktaken in groep 4 en 5, leren de kinderen steeds meer verantwoording te dragen voor hun eigen werk. Er wordt aandacht besteed aan de wereld om de kinderen heen door verschillende activiteiten binnen en buiten de school. Dit gebeurt middels thematisch werken en lessen aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek en verkeer. Veel tijd en ruimte wordt in deze groepen ook gereserveerd voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, voor de creatieve vak- en vormingsgebieden en voor het bewegingsonderwijs. 

Daarnaast werken wij met verschillende culturele instanties samen om het onderwijsaanbod te verrijken. 

Activiteiten in de bovenbouw (groep 6, 7 en 8)

De werkwijze van de bovenbouw verschilt niet veel van de werkwijze in de middenbouw. We streven ernaar dat zo veel mogelijk kinderen de basisvaardigheden beheersen, zonder daarbij de verschillen tussen kinderen uit het oog te verliezen. Wie meer aan kan krijgt verdiepingsstof aangereikt, wie nog moeite heeft met deelvaardigheden krijgt extra begeleiding.

De kennisgebieden gaan over een steeds groter deel van de wereld en om dit goed te kunnen volgen besteden we steeds meer aandacht aan studievaardigheden zoals begrijpend lezen, het leren studeren, samenvattingen maken, informatieverwerking, werkstukken schrijven en diverse soorten presentaties houden. Meer en meer wordt een beroep gedaan op de taakgerichtheid van de leerlingen.

De weektaak is daarbij een hulpmiddel. De kinderen krijgen vanaf groep 6 te maken met het zelfstandig maken van huiswerk. Hierbij moeten de leerlingen dus ook hun werk in tijd gaan plannen. In groep 8 werken we met een speciaal programma om de kinderen voor te bereiden op hun toekomst in het voortgezet onderwijs.

Ze moeten zichzelf in voorbereidende lessen goed onder de loep nemen (wie ben ik en wat kan ik?), ze krijgen lessen over ‘kiezen’ (wat wil ik?), voorlichting over de vormen van en de dagelijkse praktijk op het voortgezet onderwijs, zodat ook zij zo verantwoord mogelijk een keuze kunnen maken. Tijdens dit proces hebben wij natuurlijk ook contact met u over de mogelijkheden van uw kind en informeren wij u over de laatste ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs. Wij adviseren u om ook thuis met uw kind over deze onderwerpen te praten.

In het Onderwijskundig Rapport (OKR), dat in februari met u wordt gedeeld, geven wij u een gegrond advies met betrekking tot het niveau waarop uw kind in het voortgezet onderwijs kan stappen. Wij baseren dit op alle ervaringen die wij met uw kind opgedaan hebben en combineren het met de behaalde resultaten van uw kind bij de methode- en niet-methodetoetsen. Na overleg met ons maakt u uiteindelijk een keuze voor een nieuwe school.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ons lesrooster en jaarrooster is gebaseerd op minimaal 940 lesuren per jaar.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ons lesrooster en jaarrooster is gebaseerd op minimaal 940 lesuren per jaar.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel (SOP), in het kader van Passend Onderwijs, is een instrument dat de randvoorwaarden beschrijft om regulier onderwijs te bieden. Het beschrijft de wijze waarop de school de basisondersteuning voor leerlingen vormgeeft en welke extra ondersteuning de school biedt of wil gaan bieden. In de stad Utrecht is door het Samenwerkingsverband PO Utrecht Stad een ‘Standaard voor de Basisondersteuning’ uitgewerkt en vastgesteld.

Het schoolondersteuningsprofiel bestaat uit twee delen:

1.De rapportage van het zelfevaluatie-instrument 

2.Een analysedocument

Het zelfevaluatie-instrument bestaat uit de cyclus HandelingsGericht Werken (HGW) (document is op onze website onder downloads te vinden). In het analysedocument geeft de school aan in welke mate zij voldoet aan de standaard voor de basisondersteuning: 

  • hoe en op welke termijn zij acties gaat ondernemen om eventuele hiaten aan te vullen    
  • welke extra ondersteuning de school kan bieden.

De zorg voor kinderen   

Onderwijsbehoeften van kinderen

De organisatie en inhoudelijke vormgeving van ons onderwijs is gericht op alle leerlingen en loopt hand in hand met de kwaliteit van het onderwijs. Het doel van goed onderwijs realiseren is dat het zoveel mogelijk afgestemd is op de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. Deze manier van werken levert een bijdrage aan de kwaliteitsverbetering van het onderwijs voor de “gewone leerling” en tegelijkertijd ook voor die leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Door uit te gaan van onderwijsbehoeften bevorderen we dat iedereen zoveel mogelijk “onderwijs op maat” krijgt. Bij het onderwijs gaan we uit van 7 punten:

1.De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal.

2.Het gaat om afstemming en wisselwerking.

3.De leerkracht doet ertoe.

4.Positieve aspecten zijn van groot belang.

5.We werken constructief samen.

6.Ons handelen is doelgericht.

7.De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant. 

Hierdoor hebben we een goed aanbod voor een breed spectrum aan onderwijsbehoeften van kinderen. Wanneer het nodig is schakelen we het Samenwerkingsverband in om een passende plek te zoeken voor het kind.

In het document 'Passend Onderwijs' (document is op onze website onder downloads te vinden) staat hierover meer informatie, ook is deze in te zien via https://www.ksu-utrecht.nl/onze-scholen/passend-onderwijs/.   

Onderwijs op maat

Een schooljaar bestaat uit 4 zorgperiodes. Per zorgperiode brengt de leerkracht samen met de Intern Begeleider de leerlingen in kaart. In de klas geven de leerkrachten instructie op 3 verschillende niveaus: intensief, basis en verdiept. Wanneer de leerkracht samen met de Intern Begeleider signaleert dat een leerling meer ondersteuning nodig heeft, dan zijn er de volgende mogelijkheden: 

  • RT: Een Remedial Teacher geeft extra uitleg en hulp aan kinderen die leermoeilijkheden of andere problemen (zoals faalangst) hebben.   
  • De onderwijsbehoeften van meer-, en hoogbegaafde kinderen

In het beleidsplan 'Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong' staat beschreven hoe wij meer- en hoogbegaafde leerlingen signaleren en hoe wij als school met hen omgaan. Wij maken voor het signaleren onder andere gebruik van het Digitale Handelingsprotocol voor Meer- en Hoogbegaafden (DHH). Voor kinderen van wie is vastgesteld dat zij meer- of hoogbegaafd zijn, kunnen wij, afhankelijk van het profiel van de leerling de volgende aanpassingen in ons onderwijsaanbod doen:

  • Het compacten van de lesstof: Het inkorten van de normale lesstof waardoor meer tijd beschikbaar komt voor werken op niveau.
  • Het verrijken van de lesstof: Dit werk wordt aangeboden via een verrijkingsschema, waarin "werk op maat" wordt beschreven dat in een bepaalde periode af moet zijn.
  • We organiseren extra begeleiding voor leerlingen die niet voldoende hebben aan het compacten en verrijken in de eigen groep. In incidentele gevallen kan overgegaan worden tot het versnellen van de leerling.

Jeugdgezondheidszorg op de basisschool

De afdeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de geneeskundige en gezondheidsdienst in Utrecht ondersteunt de basisscholen op een aantal vaste momenten in de schoolloopbaan van de kinderen:    

  • In groep 2 vindt voor alle kinderen het periodiek gezondheidsonderzoek (PGO) plaats.      
  • In groep 2 worden alle kinderen door een logopediste getoetst op taalvaardigheid en uitspraak.       
  • In groep 6 vindt een tweede periodiek gezondheidsonderzoek plaats bij alle kinderen.

Indien ouders en/of leerkrachten vermoeden dat er problemen zijn, kan altijd een extra gezondheidsonderzoek worden aangevraagd. Onze school werkt nauw samen met het JGZ-team. Onze jeugdverpleegkundige is Harriët Haveman (telefoon hoofdkantoor: 030-2863280).  

Het buurtteam op school

In Utrecht zijn 16 buurtteams actief. Deze teams spelen ook een belangrijke rol op de basisscholen in hun buurt. Iedereen ziet graag dat kinderen veilig en gezond opgroeien en dat zij zich maximaal kunnen ontwikkelen en ontplooien. Wanneer dat even niet naar wens gaat, kunnen ouders met vragen terecht bij het buurtteam.

Het buurtteam richt zich op ondersteuning van kinderen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag en zelfredzaamheid in de thuissituatie. Ook vragen vanuit het gezin, met betrekking tot onder andere opvoeding, financiën, wonen, werken en relaties kunnen beantwoord worden door het buurtteam. Ouders kunnen zichzelf aanmelden bij het buurtteam in hun wijk of via school.  

Het buurtteam werkt graag nauw samen met de ouders en de school. Er wordt bij voorkeur gestart met een introductiegesprek, waarbij school de gezinswerker/het buurtteam introduceert (met gezin erbij). Vanaf daar pakt de gezinswerker het traject op, zoveel mogelijk vanuit de filosofie 1 gezin, 1 plan, 1 hulpverlener. Ouders beslissen zelf wie er betrokken en geïnformeerd wordt. In dit introductiegesprek worden ook afspraken gemaakt over hoe betrokkenen elkaar op de hoogte houden.  

Het is niet altijd nodig om hulp te bieden in het gezin en soms kan het buurtteam meedenken met ouders of de school over hoe het kind het beste geholpen kan worden. Als blijkt dat de hulp van het buurtteam onvoldoende is, kan het buurtteam een verwijzing voor specialistische hulp afgeven.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De onderbouwleerkrachten scholen zich in het klank- en woordenschatonderwijs voor nieuwkomers en voor kinderen waar Nederlands de tweede taal is (NT2-onderwijs). Deze scholing is van belang vanwege een grotere instroom van expats en vluchtelingen in onze school. Op deze manier kunnen we deze kinderen beter begeleiden in hun ondersteuningsbehoefte. De komende jaren worden de overige leerkrachten ook geschoold in een verrijkt taalaanbod voor nieuwkomers en voor het NT2-onderwijs.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven