Vier uitgangspunten die wij gebruiken bij onze dagelijkse gang van zaken zijn:
1. Levensbeschouwing en identiteit; Een open, katholieke grondslag met respect voor andere (geloofs-)overtuigingen.
2. Effectief en gevarieerd onderwijs; Door goed les te geven in gevarieerde werkvormen halen we uitstekende resultaten op de ontwikkelingsgebieden cognitief, sociaal-emotioneel, creatief en motorisch.
3. Pedagogisch klimaat; Structuur, rust, openheid en prioriteit bij preventieve maatregelen. Gericht op optimale leeromstandigheden voor de kinderen en leerkrachten.
4. Groeperingsvorm; Heterogeen samengestelde onderbouwgroepen.
Effectief en gevarieerd onderwijs
Met inzet van deskundig personeel, kwalitatief goede materialen en methodieken en met een zorgvuldig opgezet leerlingvolgsysteem realiseren wij de door de overheid vastgestelde kerndoelen. (zie: http://tule.slo.nl ) Met effectief onderwijs bedoelen wij die vormen van onderwijs, waarmee aan kinderen de meeste kansen op een ononderbroken en succesvolle ontwikkeling en ontplooiing geboden wordt.
We onderscheiden vier ontwikkelingsgebieden:
- Cognitieve ontwikkeling: De inhoud voor de cognitieve ontwikkeling wordt bepaald door de methoden die we hebben gekozen op basis van de kerndoelen.
- Creatieve ontwikkeling: De creatieve ontwikkeling wordt verder uitgelegd in het document methode op onze website.
- Motorische ontwikkeling: Bij de motorische ontwikkeling gaat het om lichamelijke opvoeding en de ontwikkeling van schrijfmotoriek.
- Sociaal emotionele ontwikkeling: We vinden het van belang dat kinderen zich veilig voelen. En ook dat ze zich verantwoordelijk voelen voor zichzelf en voor anderen.
Samenwerking en conflicthantering vinden wij belangrijke vaardigheden. We maken gebruik van de Kanjermethode. Daarnaast krijgen de kinderen mindfulnesslessen van de mindfulcoaches op school.
Op school handelen we volgens het protocol ‘Voel je veilig’. Het protocol ‘Voel je veilig’ staat op onze website.
Schoolreizen en excursies
Op onze school is het de gewoonte dat alle groepen één keer per jaar op schoolreis of op kamp gaan. De groepen 1/2 gaan een dagje uit. Voor groep 3 wordt een themadag georganiseerd in een kamphuis. De groepen 5 en 7 gaan ook naar deze locatie en overnachten daar één nacht. De groepen 4 en 6 gaan op schoolreis. Excursies als onderdeel van het onderwijsleerproces worden ook regelmatig georganiseerd. Groep 8 gaat meerder dagen op kamp. Naast een educatief programma zorgen de leerkrachten voor vele sport- en spelactiviteiten.
Ongevallen, EHBO en doktersbezoek
Als zich op school een ongeval voordoet, schat de leerkracht in of er medische hulp noodzakelijk is. In geval van twijfel wordt een gediplomeerd EHBO’er om advies gevraagd. EHBO-er en leerkracht schatten samen in of eventueel letsel door een arts beoordeeld dient te worden. Is spoed vereist dan wordt direct een keuze gemaakt tussen 112 of een bezoek aan het naastgelegen gezondheidscentrum.
Beleid Allergie en Ziekte op school
We vinden het belangrijk dat iedereen goed en veilig mee kan doen in het onderwijs. In het uitgeschreven beleid rondom medisch handelen en ziekte staan alle taken en verantwoordelijkheden beschreven.
Privacy
De St. Dominicusschool houdt zich aan de huidige wet- en regelgeving omtrent de algemene verordening gegevensbescherming voor zowel ouders als kinderen. Voor meer informatie kunt u de privacyverklaring raadplegen op onze website.
Foto's en filmopnames van kinderen
In onze organisatie worden om verschillende redenen foto’s en video’s van kinderen gemaakt. De meest voor de hand liggende reden is het vastleggen van activiteiten om die te delen met kinderen en ouders. Deze worden uitsluitend gedeeld in onze afgesloten digitale omgeving Social Schools. Alleen met uitdrukkelijke toestemming van de betreffende ouders van duidelijke herkenbare kinderen worden foto’s en video’s gebruikt voor publicaties.
Verzekering
De school heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor onderwijsinstellingen afgesloten. Hierdoor zijn alle personen die behulpzaam zijn bij het onderwijs en toezicht houden bij het overblijven van de kinderen op school verzekerd. Het schoolbestuur, de KSU, heeft een collectieve scholierenongevallenverzekering afgesloten. Deze verzekering dekt (deels) de financiële schade die het gevolg is van letsel, voortvloeiend uit een ongeval. Het gaat hier om een zgn. schooldekking: de verzekering is van kracht tijdens schoolactiviteiten en geldt ook als de leerlingen onderweg zijn van en naar school (maximaal één uur heen en één uur terug).
Kledingprotocol
KSU-scholen zijn scholen met een katholieke signatuur met respect voor en verdraagzaamheid naar andere levensbeschouwingen. Het KSU-kledingprotocol is bestemd voor de kinderen en hun ouders van de KSU-scholen en voor alle medewerkers van de KSU. Het KSU-kledingprotocol is in dit document opgenomen als bijlage in Reglement Kledingprotocol KSU, deze is ook te vinden op www.ksu-utrecht.nl en op onze website.
De lesmethoden
Een overzicht en een beschrijving per vakgebied is te vinden in het document Methoden op onze website.
Overzicht niet-methode toetsen en observatiesystemen
Een overzicht van deze toetsen is te vinden in het document Protocol niet-methode toetsen en observatiesystemen op onze website.