De Boomgaard

Akkrumerraklaan 101 3544 TT Utrecht

  • Een leerling uit groep zes helpt een leerling uit groep drie met lezen.
  • De juf leest een prentenboek voor en stelt daar denkvragen bij aan de kinderen.
  • De leerkracht geeft extra instructie aan een klein groepje leerlingen.
  • De school gezien vanuit de achterzijde.
  • Twee leerlingen uit groep zes werken met rekentijgers, dat is verrrijkingswerk naast de rekenmethode, voor als je extra kan.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van ons onderwijs

Alle scholen van stichting PCOU gebruiken het systeem Parnassys, een leerlingvolgsysteem gecombineerd met een leerling administratiesysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst volgens de zogenoemde ‘methode-gebonden toetsen’. Daarnaast gebruiken we op het gebied van bijvoorbeeld rekenen & wiskunde, lezen en spelling elk half jaar de landelijk genormeerde toetsen van het Cito (Centraal instituut voor toetsontwikkeling). Deze toetsen worden afgenomen op basis van een vaste toetskalender met het bijbehorende ‘toetsprotocol’. Op basis van de gegevens van de toetsen worden de ‘groepsplannen’ of het leerstofaanbod – in kleine groepjes of aan individuele leerlingen – bijgesteld. Als we kijken naar de gemiddelde vaardigheidsscores van de groepen 1 t/m 7 van onze school, scoort De Boomgaard volgens de onderwijsinspectie ‘goed’ ten opzichte van het landelijk gemiddelde.

De eindscore van de groepen 8 is volgens de onderwijsinspectie ‘goed'; de score is boven het landelijk gemiddelde.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school willen we constructief en betrokken met elkaar omgaan, want alleen in een goed klimaat kan een kind zich ten volle ontplooien. Wij werken daarom bewust en doelgericht aan een positief sociaal klimaat. Een positief sociaal klimaat omvat een goed contact tussen de kinderen en de volwassenen, en ook tussen de kinderen onderling. Van de volwassenen vraagt het dat zij in goede verstandhouding staan met elkaar, want zij moeten immers het goede voorbeeld geven. Zijn er problemen, dan bespreken we deze. We nemen elkaar serieus en dat verwachten wij ook van de ouders c.q. verzorgers.

Op De Boomgaard zitten kinderen met verschillende religieuze achtergronden. Onze school wil een ‘ontmoetingsschool’ zijn. Vanuit de eigen christelijke identiteit kiezen we in het contact met anderen en andere religies voor een model van dialoog en ontmoeting.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Plezier
  • Niemand meer of minder waard

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In september 2016 is er een inspectie bezoek geweest. Een zeer positiief bezoek en een goede beoordeling!

zie de bijlages voor de presentatie en het verslag

Terug naar boven