Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast de vakleerkrachten bewegingsonderwijs is er op De Boomgaard een verrijkingsleerkracht aanwezig en zijn er intern begeleiders voor elke bouw. Daarnaast is er een taalcoördinator, een rekencoördinator en een ICT-coördinator, die medeverantwoordelijk is voor de integratie van ICT in het lesprogramma.
De Boomgaard heeft twee bijzondere specialisaties;
Leesonderwijs
De Boomgaard is gespecialiseerd in het ‘technisch leesonderwijs’. We werken met een actieve en vroegtijdige signalering van een achterstand bij leerlingen, zodat we leerlingen die extra hulp nodig hebben bij het lezen op tijd in beeld hebben. We zetten dan extra tijd en professionele begeleiding in.Verrijking in de groep
Er zijn leerlingen die makkelijk en snel leren. Hen bieden we in de groep ‘verrijking’ aan. Deze is bedoeld voor die kinderen die nog meer uitdaging nodig hebben. De kinderen krijgen extra en uitdagende leerstof aangeboden.
De Boomgaard heeft twee bijzondere specialisaties waarmee we ons onderscheiden van andere basisscholen in de regio.
Leesonderwijs en leesbegeleiding
In de afgelopen jaren hebben we ons gespecialiseerd in het ‘technisch leesonderwijs’. We werken met een actieve en vroegtijdige signalering van een achterstand bij leerlingen, zodat we de leerlingen die extra hulp nodig hebben bij het lezen op tijd in beeld hebben. We zetten extra tijd in voor kinderen die meer nodig hebben dan de leeslessen die in de groepssituatie gerealiseerd worden. Dit noemen we 'leesbegeleiding'. De leerlingen die aan de leesbegeleiding deelnemen krijgen twee keer per week extra hulp buiten de groep. Deze leesbegeleiding vindt niet individueel plaats, maar in een groepje van maximaal vier leerlingen. Er wordt gewerkt volgens het landelijk ‘Protocol leesproblemen en dyslexie’. De Boomgaard gebruikt al meer dan 10 jaar het Kurzweil programma dat is een dyslexie-computerprogramma (software), bestemd voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het technisch en begrijpend lezen en het spellen. Verder doen we veel aan leesbevorderingsactiviteiten en voeren we schoolbreed het beleid ‘stillezen’.
Verrijking in de groep en de verrijkingsklas
Er zijn leerlingen die makkelijk en snel leren. Die leerlingen bieden we in de groep ‘verrijking’ aan. Hiermee worden zij meer uitgedaagd en aangesproken op hun eigen ontwikkelingsniveau. Daarnaast hebben we een aparte ‘verrijkingsklas’. Deze is bedoeld voor die kinderen die nog meer uitdaging nodig hebben dan in de groep aangeboden kan worden. De kinderen krijgen hier – een dagdeel in de week – extra en uitdagende leerstof aangeboden door een hierin gespecialiseerde leerkracht.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.