De Boomgaard

Akkrumerraklaan 101 3544 TT Utrecht

  • Een leerling uit groep zes helpt een leerling uit groep drie met lezen.
  • De juf leest een prentenboek voor en stelt daar denkvragen bij aan de kinderen.
  • De leerkracht geeft extra instructie aan een klein groepje leerlingen.
  • De school gezien vanuit de achterzijde.
  • Twee leerlingen uit groep zes werken met rekentijgers, dat is verrrijkingswerk naast de rekenmethode, voor als je extra kan.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht verlof heeft zullen wij een beroep doen op onze eigen schoolvervanger. Mocht deze al ingezet zijn, dan kunnen wij een beroep doen op de PCOU Flexpool met invallers.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast de vakleerkrachten bewegingsonderwijs is er op De Boomgaard een verrijkingsleerkracht aanwezig en zijn er  intern begeleiders voor elke bouw. Daarnaast is er een taalcoördinator, een rekencoördinator en een ICT-coördinator, die medeverantwoordelijk is voor de integratie van ICT in het lesprogramma.

De Boomgaard heeft twee bijzondere specialisaties;  

Leesonderwijs
De Boomgaard is gespecialiseerd in het ‘technisch leesonderwijs’. We werken met een actieve en vroegtijdige signalering van een achterstand bij leerlingen, zodat we leerlingen die extra hulp nodig hebben bij het lezen op tijd in beeld hebben. We zetten dan extra tijd en professionele begeleiding in.

Verrijking in de groep

Er zijn leerlingen die makkelijk en snel leren. Hen bieden we in de groep ‘verrijking’ aan. Deze is bedoeld voor die kinderen die nog meer uitdaging nodig hebben. De kinderen krijgen extra en uitdagende leerstof aangeboden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Boomgaard heeft twee bijzondere specialisaties waarmee we ons onderscheiden van andere basisscholen in de regio.

Leesonderwijs en leesbegeleiding

In de afgelopen jaren hebben we ons gespecialiseerd in het ‘technisch leesonderwijs’. We werken met een actieve en vroegtijdige signalering van een achterstand bij leerlingen, zodat we de leerlingen die extra hulp nodig hebben bij het lezen op tijd in beeld hebben. We zetten extra tijd in voor kinderen die meer nodig hebben dan de leeslessen die in de groepssituatie gerealiseerd worden. Dit noemen we 'leesbegeleiding'. De leerlingen die aan de leesbegeleiding deelnemen krijgen twee keer per week extra hulp buiten de groep. Deze leesbegeleiding vindt niet individueel plaats, maar in een groepje van maximaal vier leerlingen. Er wordt gewerkt volgens het landelijk ‘Protocol leesproblemen en dyslexie’. De Boomgaard gebruikt al meer dan 10 jaar het Kurzweil programma dat is een dyslexie-computerprogramma (software), bestemd voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het technisch en begrijpend lezen en het spellen. Verder doen we veel aan leesbevorderingsactiviteiten en voeren we schoolbreed het beleid ‘stillezen’.

Verrijking in de groep en de verrijkingsklas

Er zijn leerlingen die makkelijk en snel leren. Die leerlingen bieden we in de groep ‘verrijking’ aan. Hiermee worden zij meer uitgedaagd en aangesproken op hun eigen ontwikkelingsniveau. Daarnaast hebben we een aparte ‘verrijkingsklas’. Deze is bedoeld voor die kinderen die nog meer uitdaging nodig hebben dan in de groep aangeboden kan worden. De kinderen krijgen hier – een dagdeel in de week – extra en uitdagende leerstof aangeboden door een hierin gespecialiseerde leerkracht.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven