P.c. basisschool de Boemerang

Amandelstraat 12 3552 CC Utrecht

  • Schoolfoto van P.c. basisschool de Boemerang
  • Schoolfoto van P.c. basisschool de Boemerang
  • Bij Beweegwijs spelen de kinderen in verschillende kleurzones.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen van groep 8 hebben een leerwinst geboekt door alle ondersteuning en interventies gedaan in school.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde, en lezen, worden in alle leerjaren Leerling in Beeld toetsen afgenomen. Hieronder staat een overzicht van de resultaten van een deel van deze toetsen. Het betreft de toetsen die de Inspectie (jaarlijks) van iedere school beoordeelt om te zien of de basiskwaliteit van het onderwijs voldoende is. Het zijn de volgende toetsen die informatie geven op belangrijke momenten in de schoolloopbaan van de leerlingen:

- In de groepen 3 en 4 dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te leren lezen dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs

 - In groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal; 

- In groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken. Verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn met het oog op het onderwijs in de zaakvakken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Boemerang zorgen wij voor een professioneel schooladvies op maat. Hierbij volgen wij de POVO Procedure Utrecht. Bij het formuleren van het advies houden we rekening met de ontwikkeling op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Hierbij kijken we naar de stimulerende en belemmerende factoren in relatie tot onderwijs.

Op cognitief gebied tellen hierbij de Leerling in beeld toetsen van ons LOVS mee van groep 6 t/m 8. We vinden het dan ook belangrijk om ons schooladvies voor elke leerling te formuleren met collega's van deze groepen en de IB-er. 

Eind groep 7 en begin groep 8 krijgen de ouders en leerlingen van ons een voorlopig schooladvies. Begin groep 8 organiseren wij een informatieavond over het schooladvies en de POVO Procedure waarbij ouders van de groepen 6 t/m 8 uitgenodigd zijn.

Vanaf het schooljaar 2023/2024 geldt dat leerlingen die op de doorstroomtoets beter scoren, het advies wordt bijgesteld. Als bijstelling niet in het belang van het kind is, mag school ervoor kiezen niet of maar gedeeltelijk bij te stellen. Voor leerlingen met een advies pro/vmbo bb geldt een uitzondering, school is dan niet verplicht om het schooladvies bij te stellen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De aanpak die wij binnen de Boemerang hanteren om burgerschapsvorming te stimuleren en te ontwikkelen bij onze leerlingen is De Vreedzame School (DVS). Sinds 2013 wordt DVS gebruikt om structureel aandacht te besteden aan burgerschapsvorming en sociaal-emotionele ontwikkeling. Naast DVS op schoolniveau maken wij ook deel uit van de Vreedzame Wijk. Samen met de buurtscholen zijn de basisuitgangspunten van DVS leidend in de pedagogische aanpak van onze leerlingen. 

In de bovenbouwgroepen leren onze leerlingen hun eigen stem te gebruiken en bijdragen aan een Vreedzame wijk door wijkgerichte acties te bedenken en uit te voeren.

Een andere pijler vanuit de Vreedzame school is leerling mediatie. Leerlingen leren door een mediatorentraining hoe zij hun klasgenoten kunnen helpen om conflicten tussen andere leerlingen op te lossen.   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinding met jezelf/omgeving
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Welbevinden veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In december 2020 is het themaonderzoek Kwaliteitszorg in de school geïnspecteerd door de inspectie. Het doel was zicht krijgen op de belangrijkste kwaliteitsaspecten in de school. 

Wij hebben uitgebreid onze belangrijkste speerpunten toegelicht, te weten gedrag (vreedzame school), technisch en begrijpend lezen.

In februari 2022 hebben wij meegewerkt aan het themaonderzoek Effectieve tijdsbesteding in en buiten de klas. De resultaten zijn niet verwerkt in een individuele terugkoppeling naar de school.

Terug naar boven