De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Van Beekveld en Terpstra Organisatieadviesbureau.
Veiligheidsbeleid
Op de Prof. Kohnstammschool proberen wij een zo veilig mogelijke omgeving voor onze leerlingen en ons personeel te creëren. Dit betreft zowel de fysieke als de sociale veiligheid. In ons schoolveiligheidsplan hebben we beschreven wat we op dit punt aan preventie doen, wat we doen om de veiligheid te monitoren en hoe we ermee omgaan als er onveilige situaties ontstaan. Het schoolveiligheidsplan ligt op school ter inzage.
Jaarlijks onderzoeken wij de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. Wij monitoren dit aan de hand van de vragenlijst uit Vensters PO/Beekveld en Terpstra. Op basis van een analyse van de resultaten gaan we na of er maatregelen ter verbetering nodig zijn. We bespreken de resultaten met het team en de MR, wij geven de resultaten van de veiligheidsmonitor jaarlijks door aan de onderwijsinspectie.
In het schooljaar 2020-2021 gaf de veiligheidsmonitor de volgende resultaten van de kinderen:
De kinderen beoordelen hun welbevinden en de sfeer in de groep met een 7,7. Ze geven hun sociale en fysieke veiligheidsbeleving een 8,5. De kinderen ervaren weinig aantasting van hun sociale en fysieke veiligheid, deze indicator krijgt een 8,8. 68% van de kinderen geeft aan nooit of bijna nooit aantasting van hun veiligheid te ervaren.
Via Beekveld en Terpstra nemen wij eens in de 4 jaar de tevredenheidsenquête af. De laatste enquete is afgenomen in het najaar van 2018. Deze enquete is afgenomen onder ouders, kinderen en team. De ouders gaven de school als eindcijfer een 8.0, het team gaf een 8.2 en de kinderen een 8.4.
Vanuit de kinderen
De kinderen geven aan dat ze de sfeer op school heel fijn vinden. Ze geven complimenten aan de leerkrachten die hen goed begeleiden, instructie geven en helpen. Ze vinden dat de kinderen op een prettige manier met elkaar omgaan en ze voelen zich veilig. Daarnaast vinden ze dat er een breed aanbod is en dat er veel leerzame uitjes zijn. Ze geven aan dat ze mee mogen denken en dat ze eigen verantwoordelijkheid en vrijheid krijgen. Het schoolplein en de aankleding van de school krijgt complimenten en kamp wordt heel veel (positief!) genoemd. Veel kinderen zijn blij met het werken met Leskracht / de thema’s. De feesten op school vinden ze leuk en goed georganiseerd. Mooi ook dat genoemd wordt dat ze het goed vinden dat er veel verschillende kinderen bij ons op school zitten. Wensen van de kinderen zijn het oprichten van een kinderparlement, meer individuele gesprekken met de leerkracht en meer gastlessen bij de thema's.
Vanuit de ouders
Van de ouders krijgen wij ook complimenten over de goede sfeer in de school. Ouders ervaren de school als warm, veilig en gezellig. Ouders vinden dat er harmonie en rust is in de school en ze voelen zich welkom. De betrokkenheid van de medewerkers bij de kinderen ervaren de ouders als positief. Ze vinden het team toegankelijk, open, professioneel en warm. Er is hart voor de kinderen. De hoeveelheid mannelijke leerkrachten wordt als positief ervaren. Ook geven ouders aan dat er veel ruimte is voor creativiteit en eigentijds onderwijs. De samenwerking met de school vinden veel ouders positief. De directeur krijgt complimenten over de communicatie, positiviteit en de openheid. Ouders zien ook in dat het ziekteverzuim onder leerkrachten laag is. Wensen van de ouders waren het invoeren van een derde gespreksronde in november (individuele gesprekken over hun kind) en het monitoren van de vele communicatiekanalen (social schools, website, appgroep met de klas, mail). Deze zaken zijn uitgevoerd.
Vanuit de medewerkers
De medewerkers ervaren de (werk)sfeer op school als groot positief punt. Ze vinden dat wij als team voor elkaar klaarstaan, dat we goed kunnen samenwerken met elkaar, dat er een grote betrokkenheid is en dat de humor ook belangrijk is voor het werkplezier. Ook wordt genoemd dat er serieus wordt gewerkt aan werkdrukverlaging. De visie op en het werken aan onderzoekend leren wordt positief genoemd. Ook dat we ons daar als team in scholen. De samenwerking met ouders wordt als prettig ervaren. Het oog en aanbod hebben voor alle kinderen vinden de leerkrachten een groot pluspunt. Daarbij noemen ze differentiatie binnen de vakken, het meer- en hoogbegaafdenonderwijs en de remedial teaching (= individuele hulp aan kinderen) die onze school nog steeds heeft (wij zijn een van de weinige SPO-scholen die dit nog biedt). Er wordt alles aan gedaan om het beste uit ieder kind te halen. Wensen van het team zijn dat we de werkdruk goed blijven monitoren, dat we beter worden in efficiënt vergaderen en borgen van afspraken. In het werken met de kinderen wil het team nog meer aandacht voor eigenaarschap, zelfstandigheid en ruimte blijven bieden aan een oplossingsgerichte creatieve denk- en werkhouding.
Anti-pestbeleid
Om pesten tegen te gaan maken wij gebruik van het programma van de Vreedzame School en bieden wij Rots- en Watertraining. Marjolein Titshof is onze anti-pestcoördinator. Deze coördinator coördineert het anti-pestbeleid op school. Daarnaast is deze persoon een aanspreekpunt voor leerlingen die worden gepest, voor hen die willen praten over een situatie waarin gepest wordt en voor ouders die vragen hebben over pesten. Marjolein Titshof is te bereiken via [email protected].
Risico-inventarisatie op het gebied van veiligheid
Ook maken wij periodiek een risico-inventarisatie, waarin de veiligheidsrisico’s onderkend worden. Als dat nodig is maken we op basis van deze risico-inventarisatie een plan van aanpak om knelpunten te verhelpen.Wij hebben afspraken gemaakt om bij calamiteiten snel adequate hulp te kunnen bieden. Deze afspraken betreffen o.a.:·
Het ontruimingsplan
Opleiding bedrijfshulpverleners
Aanschaf van voldoende middelen (o.a. EHBO- en brandblusmiddelen)·
De jaarlijkse ontruimingsoefeningen.
De namen van onze bedrijfshulpverleners hangen in beide keukens en in de teamkamer. Zij worden jaarlijks getraind en dragen zorg voor:
Preventieve maatregelen / controles
Alarmeren en evacueren van personen uit de school
Het bestrijden van een beginnende brand
Het behandelen van eerste hulp bij ongevallen
Schoolverzekering
Onze school heeft de volgende verzekering die voor u en uw kinderen van- Anti-pestcoördinator en/of vertrouwenspersoon belang zijn:
- een ongevallenverzekering die de financiële gevolgen dekt na een ongeval in school en tijdens het overblijven;
- een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
- Bij schoolreizen en andere uitstapjes komt het voor dat u als ouder kinderen met de eigen auto vervoert. De verzekering biedt dekking voor schade aan de eigen auto van de ouder/vrijwilliger, die niet gedekt wordt door de eigen autoverzekering. Het moet gaan om schade die men zelf veroorzaakt. Denk bijvoorbeeld aan de blikschade of no-claimterugval. Ook biedt de verzekering dekking voor letselschade die niet verhaalbaar is en dus zelf veroorzaakt.
Voor nadere informatie kunt u terecht bij de directeur van de school. [email protected]
Klachtcontactpersoon van onze school
Ilonka Dijs, te bereiken via [email protected] of 030-2512187
Vertrouwenspersoon van het bestuur SPO Utrecht
Vertrouwenspersoon van de school
Erna de Haas, te bereiken via [email protected] Telefoon: 030 - 2512187
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
Postadres: Onderwijsgeschillen Postbus 85191 3508 AD Utrecht Telefoon: 030 - 280 9590 www.onderwijsgeschillen.nl Email: [email protected]
Inspectie van het onderwijs
www.onderwijsinspectie.nl Email: [email protected] Voor algemene vragen over onderwijs kunt u terecht bij: 0800 – 8051 (gratis). Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld: meldpunt vertrouwensinspecteurs 0900 – 111 3 111 (lokaal tarief).