Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. We monitoren de tussentijdse resultaten op diverse manieren:
- Methodegebonden toetsen
- Registreren van behaalde leerdoelen
- Methode onafhankelijke toetsen (CITO-toetsen via Leerling in Beeld)
- Observaties van de leerkracht
Met deze informatie kijken we waar de leerlingen staan en wat voor vervolgstappen we gaan maken.
Alle leerlingen gaan aan het einde van groep 8 naar het voortgezet onderwijs. De overstap naar het voortgezet onderwijs wordt gebaseerd op het advies van de school. Het schooladvies wordt opgesteld op basis van de leerresultaten, motivatie en werkhouding van de leerling. Het tijdspad advisering is als volgt:
- Eind groep 7: een oriënterend advies;
- Januari groep 8: voorlopig advies;
- Begin februari groep 8: de doorstroomtoets;
- Uiterlijk 24 maart groep 8: definitief schooladvies;
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Bij een hogere score op de doorstroomtoets dan het gegeven voorlopig schooladvies zullen wij het advies heroverwegen. Dit kan betekenen dat het schooladvies opgehoogd wordt, het kan ook betekenen dat we bij het gestelde advies blijven.
Welke schooladviezen heeft de school aan de leerlingen gegeven in 2023-2024?
Schooladvies - Percentage leerlingen - Aantal Leerlingen - Advies doorstroomtoets
PRO - 33.3% - PRO / VMBO-B
VMBO-k - 33.3% - VMBO-B / VMBO-K
HAVO - 33.3% - VMBO-(G)T / HAVODe adviezen vanuit de doorstroomtoets waren bij 2 kinderen een half niveau lager dan het schooladvies. Vanuit de doorstroomtoets komt geen enkelvoudig pro-advies en hoeft daarom niet heroverwogen te worden. Het schooladvies is bij alle kinderen niet bijgesteld en het eindadvies geworden.
De gegevens zijn voor deze school niet bekend.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op OBS De Langereis zijn we een school waar kinderen zich veilig voelen en waar zij kunnen oefenen met het ontwikkelen van sociale vaardigheden en gedrag. Leerlingen voelen zich gezien en gehoord op onze school. We werken preventief en proactief aan het aanleren van sociale vaardigheden middels de Kanjertraining.
We werken aan sociaal veilig gedrag door o.a. het opstellen van gedragsregels en het onderwijs af te stemmen op de mogelijkheden van de leerling. Hierdoor ontstaat een veilig klimaat waarbinnen de school problemen al in een vroeg stadium kan onderkennen en erop kan anticiperen.
OBS De Langereis tolereert geen discriminatie en intimidatie. We hebben een interne vertrouwenspersoon, er is een klachtenregeling en een externe vertrouwenspersoon. We werken indien nodig samen met o.a. jeugdzorg, politie, CJG en andere partijen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.