OBS De Langereis

Middengouw 21 1645 PN Ursem (Gem. Koggenland)

  • Schoolfoto van OBS De Langereis
  • Schoolfoto van OBS De Langereis
  • Schoolfoto van OBS De Langereis
  • Schoolfoto van OBS De Langereis
  • Schoolfoto van OBS De Langereis

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat een leerkracht afwezig is i.v.m. bijvoorbeeld ziekte of studieverlof. Bij het organiseren van vervanging volgen we de volgende stappen:

STAP 1: Er wordt gekeken of een eventuele duo-collega in kan vallen.
STAP 2: Er wordt gekeken of een andere leerkracht in kan vallen.
STAP 3: Er wordt gekeken of er iemand beschikbaar is in de invalpoule.
STAP 4: Er wordt gekeken of een onderwijsassistent in kan vallen.
STAP 5: Er wordt gekeken of de groep verdeeld kan worden over andere klassen.
STAP 6: De groep wordt naar huis gestuurd.

Een groep wordt maximaal twee aaneengesloten dagen naar huis gestuurd. Wanneer er dan nog steeds geen invaller beschikbaar is, zullen afwisselend andere groepen naar huis worden gestuurd. 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de kleuters wordt vanuit thema's gewerkt. In elk thema is aandacht voor de leerdoelen passend bij de 4, 5 en 6 jarigen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle leerlingen verdienen een passende plek in het onderwijs. Onze school valt voor passend onderwijs binnen het gebied van het samenwerkingsverband Passend onderwijs West-Friesland. Binnen passend onderwijs werken scholen samen om die passende plek voor elke leerling zo goed mogelijk te bieden. 

Op OBS de Langereis proberen we leerlingen zo lang mogelijk te begeleiden en binnen de school te houden. Wanneer blijkt dat het onderwijsaanbod niet aansluit bij de onderwijsbehoeftes van een leerling, zullen we dit in het ondersteuningsteam bespreken. Waar mogelijk zullen we kijken of we als school ons aanbod passender kunnen maken. Het kan zo zijn dat het passende aanbod op school niet te realiseren is, of dat een leerling op sociaal emotioneel gebied niet meer goed bij ons op school zit. We zullen dan op zoek gaan naar een andere, beter passende, onderwijsplek voor deze leerling.

Schoolmaatschappelijk werk

Het schoolmaatschappelijk werk (SMW) is voor alle leerlingen en hun ouders van de basisscholen in de gemeente Koggenland. Ze gaat samen met ouders/verzorgers na, hoe zij en/of het kind het beste geholpen kunnen worden. SMW bemiddelt als dat nodig is of verwijst naar de juiste instantie. Soms blijkt één keer praten al voldoende, maar ook kan een aantal gesprekken met het kind en/of ouders noodzakelijk zijn. De schoolmaatschappelijk werker werkt samen met u aan de oplossing van de problemen die u kind ervaart. 

De schoolmaatschappelijk werker is verbonden aan het ondersteuningsteam van de basisschool. Zo zijn de lijntjes met ouders, intern begeleider, leerkrachten en leerlingen kort. Ze heeft daarin meestal een adviserende rol voor de leerlingen van de basisschool.

Als de intern begeleider en/of de leerkracht zich zorgen maakt over de thuissituatie, gedrag van een leerling, financiële- en / of echtscheidingsproblemen, kan de intern begeleider, na overleg met de ouders, de hulp inschakelen van schoolmaatschappelijk werk.

Ouders kunnen ook zelf rechtstreeks contact opnemen met de schoolmaatschappelijk werker. Onze schoolmaatschappelijk werkster is Annie Klompmaker (a.klompmaker@koggenland.nl). 

GGD
GGD Hollands Noorden, afdeling jeugdgezondheidszorg GGD Hollands Noorden staat klaar voor alle kinderen van 0 tot 18 jaar en hun ouders/verzorgers (verder: ouders) in Noord-Holland-Noord. In de basisschoolperiode worden kinderen en ouders tweemaal uitgenodigd voor een gezondheidsonderzoek (rond groep 2 en groep 7) en ontvangen hierover meer informatie. Daarnaast zijn er vaccinatiemomenten rond 9 en 10 jaar oud in deze periode. Ieder kind in Nederland heeft recht op jeugdgezondheidszorg. Dat is wettelijk geregeld en kost ouders niets.

Aan iedere school is een jeugdarts, jeugdverpleegkundige, doktersassistente en opvoedadviseur gekoppeld. Zij werken nauw samen met de school om samen de beste zorg te kunnen bieden aan kind en ouders. Ouders kunnen op ieder moment terecht bij de jeugdgezondheidzorg voor vragen of overleg omtrent gezondheid, ontwikkeling en opvoeden. Daarnaast worden cursussen, workshops en lezingen georganiseerd waar ouders meestal gratis aan deel kunnen nemen. GGD Hollands Noorden werkt met de GroeiGids App. Hier vinden ouders deskundige informatie over opvoeden en opgroeien per leeftijdscategorie.

Contactgegevens:
GGD Hollands Noorden, afdeling jeugdgezondheidszorg
Hoofdkantoor: Hertog Aalbrechtweg 22, 1823 DL Alkmaar
Postadres: Postbus 9276, 1800 GG Alkmaar
Telefoon: 088-01 00 500
E-mail:ondersteuningjgz@ggdhn.nl (naam kind, geboortedatum en school vermelden)
Website: www.ggdhollandsnoorden.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambities voor het komende jaar zijn:

  • We monitoren de resultaten d.m.v. analyseren, reflectie en evaluatie. Er worden daarna concrete vervolgacties aan verbonden.
  • Ons didactisch handelen is gebaseerd op de instructieprincipes van Rosenshine.
  • De cognitieve eindresultaten liggen op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie verwacht mag worden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 staat spel centraal. Spelen is de meest natuurlijke bezigheid van jonge kinderen. Van spelen leren ze op de meest efficiënte wijze over zichzelf, over anderen en over de wereld om hen heen. De leerkracht stimuleert het spel en daagt de leerlingen uit te ontdekken, ontwerpen en uit te voeren. In het spel zijn er veel kansen om bijvoorbeeld de taalontwikkeling te stimuleren. 

Het specifieke aanbod voor het jonge kind wordt bepaald vanuit observaties. Hiervoor maken we vanaf dit schooljaar gebruik van de observatielijsten, behorende bij leerlingvolgsysteem ParnasSys. Per thema wordt een themaplanning gemaakt waarin het aanbod wordt beschreven. Aan het einde van ieder thema wordt het plan geëvalueerd. Van daaruit wordt de nieuwe themaplanning opgesteld. De ondersteuning van leerlingen vindt voornamelijk plaats in het verrijken van de leeromgeving (hoeken) en in de kleine instructiegroep. De keuze van de thema’s past bij de belevingswereld van de leerlingen én nodigt uit tot spel.

Terug naar boven