Passend onderwijs
In Nederland hebben alle kinderen recht op passend onderwijs. Ieder kind gaat daarom naar een school die past bij wat het kan en waar het goed in is. Daar zorgen de scholen samen voor. Als het kan, gaat een kind naar een reguliere (gewone) basisschool, dichtbij huis. Als leerlingen extra hulp bij het lerennodig hebben, krijgen ze die zoveel mogelijk op de eigen school. Zo krijgen ze een goede voorbereiding op de middelbare school. Ook krijgen ze een eerlijke kans om op te groeien tot zelfstandige volwassenen met een zinvolle plek in de samenleving. Alleen kinderen die door een beperking of een ernstig leer- of gedragsprobleem iedere dag veel hulp nodig hebben, gaan naar het speciaal onderwijs. In de regio West-Friesland zijn alle basisscholen aangesloten bij Passend onderwijs West-Friesland, dat bestaat uit samenwerkingsverband De Westfriese Knoop en Samenwerkingsverband VO West-Friesland.
Wat voor hulp kan uw kind krijgen?
Het ene kind heeft meer steun nodig dan het andere. Daarom bieden alle basisscholenbasisondersteuning en extra ondersteuning. Hieronder leggen we het verschil uit.
- Basisondersteuning
Basisondersteuning is voor leerlingen die net wat extra hulp nodig hebben om in de eigen klas te kunnen blijven meedoen. Bijvoorbeeld omdat ze moeite hebben met lezen, spellen of rekenen. Maar ook als ze problemen hebben met gedrag of met leren, als ze juist heel goed kunnen leren (hoogbegaafd zijn) of als ze lange tijd ziek zijn. Iedere basisschool in de regio West-Friesland kan die hulp geven. - Extra ondersteuning
Soms heeft een leerling, om wat voor reden dan ook, méér hulp nodig. Dat noemen we extraondersteuning. Ook die hulp probeert de school zelf te regelen. Soms komen daarvoor hulpverleners naar de school. Wanneer een kind het normale lesprogramma niet kan volgen, zoeken we samen een andere lesplek.
Er zijn veel mogelijkheden voor passend onderwijs. Dat betekent niet dat we voor elk kind een apart lesprogramma kunnen maken. Het gaat er juist om dat ieder kind zo veel mogelijk les krijgt in de eigen groep.
Welke basisondersteuning geeft de basisschool?
De scholen in de regio hebben afgesproken welke basisondersteuning ze bieden. Hieronder leest u welke ondersteuning dat is. Welke hulp onze school uw kind precies kan geven, leest u in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP), welke op te vragen is bij de directie.
Lezen en spelling
- Kinderen die moeite hebben met lezen of spelling, krijgen extra uitleg en begeleiding van de leerkracht in de klas.
- Is dit niet genoeg, dan is speciale begeleiding mogelijk.
We testen niet op dyslexie (woordblindheid). Als we denken dat uw kind dyslectisch is, bespreken we met u of verder onderzoek nodig is. Dit onderzoek gebeurt buiten de school, net als de behandeling van Ernstige Dyslexie (ED).
Taal
- Kinderen die thuis een andere taal spreken, krijgen in groep 1 en 2 extra hulp.
- Vanaf groep 3 is er de mogelijkheid dat nieuwkomers onderwijs krijgen op een school in de regio met een aparte taalklas (nieuwkomersklas). Dit duurt maximaal 1,5 jaar.
Rekenen
- Kinderen met rekenproblemen krijgen extra uitleg en begeleiding van de leerkracht in de klas.
- Als dit niet genoeg is, bieden we speciale begeleiding.
We testen niet op dyscalculie (cijferblindheid).
Meer- en hoogbegaafdheid
- Kinderen die uitdaging nodig hebben in de klas, krijgen tijd voor extra opdrachten en lesmateriaal.
- Als dit niet genoeg is, kijken we kijken we samen hoe we uw kind het beste kunnen helpen.
Moeilijk leren
- Kinderen die problemen hebben met leren of ontwikkelen, geven we extra hulp.
- Als dit niet genoeg is, kijken we samen met u wat we kunnen doen.
Sociaal-emotionele ontwikkeling en ‘leren leren'
- We helpen kinderen goed om te gaan met andere kinderen, hun werkhouding te verbeteren en beter te leren.
- We voorkomen gedragsproblemen door duidelijke regels op school en in de klas.
- We blijven goed volgen hoe kinderen met elkaar omgaan en hoe ze met hun eigen en elkaars gevoelens omgaan.
Kinderen met een ziekte, beperking of diagnose
- We houden ons aan duidelijke regels over het geven van medicijnen en medisch handelen (zie het veiligheidsplan welke op te vragen is bij de directie).
- We zorgen dat zieke leerlingen zoveel mogelijk kunnen blijven meedoen, bijvoorbeeld door online lessen.
- Onze school is rolstoeltoegankelijk.
- Met de hulp en het advies van het landelijk netwerk Ziezon kunnen ook langdurig zieke kinderen zoveel mogelijk blijven meedoen.
Zo pakken we het aan
Dit is hoe onze school de basisondersteuning regelt:
Samenwerking
Om goede basisondersteuning te kunnen geven, werken we samen met u, uw kind en soms met professionele hulpverleners. We kijken goed naar wat uw kind nodig heeft en bespreken regelmatig met u en uw kind of de hulp werkt.
Toezicht
Onze kwaliteitscoördinator (KC'er) zorgt dat uw kind de hulp krijgt die is afgesproken. Ook als die hulpdoor iemand van buiten de school wordt gegeven.
Overdracht
Als uw kind naar een andere leeromgeving gaat, letten we erop dat uw kind de juiste ondersteuning blijft krijgen. De leerkracht vertelt dus altijd aan de volgende leerkracht welke hulp uw kind nu al krijgt, nodig heeft of heeft gekregen. Natuurlijk gaan we voorzichtig om met de persoonlijke gegevens van uw kind.
School in de buurt
Heeft uw kind hulp nodig die onze school niet kan geven? Dan kijken we of een andere basisschool in de buurt die ondersteuning wél in huis heeft. Als dat zo is, kijken we samen met u of overplaatsing naar die school het beste is voor uw kind.
Wilt u meer weten? Kijk dan in het document Basis- en extra ondersteuning po Passend Onderwijs West-Friesland op de website van het samenwerkingsverband. U kunt ook om uitleg vragen bij onze kwaliteitscoördinator (KC’er).