Elke school in Nederland dient te zijn aangesloten bij een klachtencommissie. Heeft u onverhoopt problemen met het onderwijs, zoals dat aan uw kind wordt gegeven, of is er sprake van een probleem met een leerkracht, dan kunt u zich het beste rechtstreeks wenden tot de leerkracht van uw kind of tot de desbetreffende leerkracht. We hopen dat een goed gesprek voldoende is om het probleem op te lossen. Is dit niet het geval, dan kunt u zich wenden tot de directie van de school. Bent u van mening dat uw probleem niet goed afgehandeld is, dan kunt u terecht bij het College van Bestuur Stichting Allure.
Vertrouwenspersoon
Elke school heeft een vertrouwenspersoon aangesteld. Rita Balder en Aranka Westra zijn de vertrouwenspersonen van onze school. Zij zijn tevens de interne contactpersoon. De interne contactpersoon is binnen de school de aangewezen functionaris voor de eerste opvang van leerlingen en/of ouders/verzorgers die een klacht hebben. Bij klachten op het gebied van machtsmisbruik verwijst de contactpersoon naar de externe vertrouwenspersoon en helpt ouders/verzorgers en/of leerlingen eventueel het eerste contact te leggen. Daarnaast heeft de interne contactpersoon een taak op het gebied van het verbeteren van het schoolklimaat en de veiligheid op scholen.
Komt u er bij de interne contactpersoon van de school niet uit, dan kunt zich wenden tot de intern contactpersoon van Stichting Allure:
Marjolein Schilder
Kerkstraat 79a
1687 AM Wognum
0226-357230
info@stichtingallure.nl
Externe vertrouwenspersoon
Een externe vertrouwenspersoon heeft vooral een taak in de opvang en hulpverlening. De externe vertrouwenspersoon begeleidt en ondersteunt ouders/verzorgers en leerlingen van de school bij de behandeling van klachten waarbij er sprake is van machtsmisbruik en heeft tevens een informatieve functie voor medewerkers van de school. Van machtsmisbruik is onder andere sprake in geval van seksuele intimidatie, pesten, discriminatie, agressie en geweld. De externe vertrouwenspersoon is er alleen voor klachten van ouders/verzorgers en leerlingen tegen medewerkers van een school en bij klachten die ontstaan tussen leerlingen onderling. De externe vertrouwenspersoon is er niet voor klachten die in de thuissituatie spelen. Indien een medewerker van school advies en begeleiding nodig heeft, dan wordt verwezen naar de arbodienst van de school. Tevens levert de externe vertrouwenspersoon een bijdrage aan activiteiten gericht op het voorkomen van machtsmisbruik door bijvoorbeeld het geven van voorlichting en presentaties aan bijvoorbeeld ouders/verzorgers, interne contactpersonen en leerkrachten.
Indien u (ouder/verzorger, leerling of medewerker van een school) een klacht aangaande machtsmisbruik heeft, kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. Deze kijkt hoe de klacht het beste aangepakt kan worden. In eerste instantie zal er altijd geprobeerd worden een oplossing te zoeken tussen ouders/verzorgers, leerlingen en school. Indien dit niet lukt, kan overwogen worden een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. De externe vertrouwenspersoon kan de kla (a)g(st)er eventueel begeleiden bij alle stappen. Voor onze school zijn mevrouw I. van Ursem en mevrouw E. Labree de externe vertrouwenspersonen. Ze zijn werkzaam bij de GGD Hollands Noorden.
Bereikbaarheid Extern Contactpersoon
GGD Hollands Noorden
t.a.v. Extern vertrouwenspersoon Ellen Labree / Inez Ursem
Postbus 9276
1800 GG Alkmaar
Telefoonnummer 088 0100550
Bij het gebruik van dit adres geldt binnen de GGD een speciaal protocol voor behandeling van post en archivering ter bescherming van de privacy van betrokkenen. In de schoolvakanties kan het voorkomen dat de bereikbaarheid minder is. Degene die de klacht indient, kan zelf bepalen tot welke contact/vertrouwenspersoon hij/zij zich wil wenden. Afhankelijk van de inhoud van de klacht zal deze actie ondernemen. De vertrouwenspersoon neemt bij zijn/haar werkzaamheden de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht en is verplicht tot geheimhouding voor alle zaken. In moeilijke situaties kan de vertrouwenspersoon zich zelfstandig in verbinding stellen met de bevoegde klachtencommissie. In verreweg de meeste gevallen kan een klacht op school- of op bestuursniveau in goed overleg worden opgelost. Indien dit niet is gelukt, dan kan een klacht bij een klachten- en geschillencommissie worden ingediend.
Elke school in Nederland dient te zijn aangesloten bij een klachtencommissie. Stichting Allure is aangesloten bij de Landelijke Klachten- en Geschillencommissie in Utrecht. Een klacht bij deze commissie kan worden ingediend door een leerling, een ex-leerling, een ouder of verzorger, maar ook het bevoegd gezag (lees: school) is ertoe gerechtigd. Dit kan zowel mondeling als schriftelijk gebeuren. De Landelijke Klachten- en Geschillencommissie onderzoekt de klachten en zij beoordeelt na een hoorzitting of de klacht gegrond is. De Commissie brengt ten slotte advies uit aan het schoolbestuur waarin zij doorgaans aanbevelingen opneemt. Op die manier wordt voorkomen dat een dergelijke situatie zich herhaalt, en wordt bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs. Het adres van Landelijke Klachten- en geschillencommissie is:
Onderwijsgeschillen
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht
030-280 95 90
info@onderwijsgeschillen.nl
www.onderwijsgeschillen.nl