Basisschool De Verbinding

Foareker 54 9247 AC Ureterp

Schoolfoto van Basisschool De Verbinding

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Dit schooljaar gaan we werken met andere leerling volg toetsen. Hiervoor werkten we met de Cito-toetsen. Hiervoor in de plaats komen de toetsen van de uitgeverij Boom. Per jaar maken we twee keer n.a.v. deze metingen een analyse van ons onderwijs. Hierbij kijken we naar de gemiddelde groei in de groep en vergelijken dit met de onszelf opgelegde norm. Naast de absolute waarden kijken we ook naar de groei die in de afgelopen periode is gerealiseerd. We kijken met deze analyse naar de leertijd, het leerstofaanbod, het klassenmanagement, de instructie van de leerkracht en eventuele groepsfactoren.

Aan de hand van deze analyse worden na een gesprek tussen leerkrachten, ib-er en directie doelen en actiepunten vastgesteld voor het komende half jaar.
Individuele leerlingresultaten analyseren we wanneer de leerling een onvoldoende scoort of ernstig afwijkt van het verwachtingspatroon.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Jaarlijks geeft de school aan de ouders van de leerlingen van groep 8 een schooladvies. Bij de totstandkoming van dit advies worden gegevens gebruikt uit het leerlingvolgsysteem. Een hulpinstrument hiervoor is de Plaatsingswijzer. Deze wordt op veel scholen in Nederland gebruikt om de gegevens geordend te presenteren. De zienswijze van de leerkrachten is hierbij belangrijk. Zij hebben namelijk 8 jaar lesgegeven en kennen de leerlingen goed. Dit jaar gaan we geen eindtoets meer afnemen meaar een zogenaamde doorstroomtoets. We gebruiken hiervoor de IEP-toets. Het resultaat van deze toets geldt als dubbelcheck van het schooladvies. Tenzij er een reden voor is, wordt het schooladvies naar boven bijgesteld op basis van de eindtoets. Een bijstelling naar beneden mag niet worden gedaan. Het advies wordt met de leerlingen en met hun ouders besproken. De ouders melden het kind aan bij het vervolgonderwijs. De scholen hebben de verplichting om kinderen conform het schooladvies te plaatsen.

De meeste kinderen van De Verbinding kiezen voor christelijk voortgezet onderwijs. Met name het Gomarus College in Drachten wordt vaak gekozen, daarnaast gaat er ook leerlingen naar het Gomarus in Groningen of het Liudger in Drachten. We hebben met deze scholen goede contacten en ervaringen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Verbinding werken we vanuit het besef dat we allemaal kinderen zijn van onze Hemelse Vader. We willen dat elke leerling zich veilig voelt op school en geaccepteerd wordt door de medeleerlingen en de personeelsleden. We willen Gods liefde hierin tot uiting brengen. En dat is meer dan een wens; we zien het als opdracht. 

Als school hebben we gekozen om te werken met de methodes KIVA en Fides. KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Ons motto luidt dan ook: ‘Samen maken we er een fijne school van!’ bron: https://www.kivaschool.nl

'Fides' betekent 'vertrouwen'. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-methodiek wil via praktische en zichtbare manieren inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf (bij) te sturen. Om dit zichtbaar te maken is de methodiek o.a. gebaseerd op het gebruik maken van alledaagse "symbolen". bron: https://www.fides-wbt.com

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Samen een fijne school zijn
  • Naastenliefde

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft op 12 maart 2020 de school bezocht. Dit voor een zogenaamd verificatiebezoek. Er is een aantal lessen bezocht en gekeken naar de kwaliteitszorg en het didactisch handelen. Naast tevredenheid over de bezochte lessen zijn er ook tips gegeven. Met name het meer betrekken van de leerlingen bij het leerproces was een punt van aandacht. Daarnaast waren er opmerkingen over de opzet van het nieuwe systeem voor het schoolplan, de Betekeniskaart. Dzez zijn ter harte genomen en opgepakt.

Terug naar boven