Basisschool De Verbinding

Foareker 54 9247 AC Ureterp

Schoolfoto van Basisschool De Verbinding

Het team

Toelichting van de school

We zien bij de bemensing van het team een verdeling over alle leeftijdsklassen.

Er is een oververtegenwoordiging van vrouwen op de werkvloer. Dit jaar zijn er twee mannen en 14 vrouwen in het team

We zien een piek bij medewerkers rond de 50 jaar.

Door het instromen van nieuwe collega's is het gemiddelde in het afgelopen jaar afgenomen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In het geval wij vervanging nodig hebben vanwege ziekte, verlof of calamiteiten van personeel, proberen we in eerste instantie de duo-collega de lessen te laten geven. Als dat niet lukt, maken wij gebruik van de invalpool via Noorderbasis.

Via Parro informeren wij ouders over de vervanging.

Door schaarste is het soms niet mogelijkom inval te vinden.

In dat geval blijft de groep deze dag thuis. Ouders worden hier tijdig van in kennis gesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij hanteren op school een indeling in jaargroepen. De leerlingen werken de basisschool in principe in 8 jaar door. We streven zo veel mogelijk naar een ononderbroken ontwikkelingsproces. We werken met een leerstofjaarklassensysteem. Dat betekent dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten. Hier leren ze een afgesproken curriculum. In dit schoolmodel bieden we gedifferentieerd werken naar aanleg, tempo, tijd en vaardigheden door gebruik te maken van weektaken. Het systeem wordt aangevuld door andere activiteiten zoals projectweken, cultuureducatie met behulp van externe deskundigheid van externe kunstenaars en buitenschoolse sportactiviteiten, georganiseerd door de sportcoaches.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaande tijden zijn indicatief.
Per week kan het verschuiven, omdat bepaalde vakken niet elke week aan bod komen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zodra een kind bij ons op school komt, beginnen we met het nauwkeurig volgen van de ontwikkeling. Dat doen we door dagelijkse observaties die we vastleggen in de leerlijnen “jonge kind”  van ParnasSys. Ook leerlingen van wie de cognitieve mogelijkheden beperkter zijn dan die van leeftijdsgenoten zijn goed op hun plaats op De Verbinding. Over hen zijn onze verwachtingen ook hoog, maar anders hoog. Voor alle leerlingen vinden we de ontwikkeling van talenten ook op de niet cognitieve gebieden belangrijk en daar werken we continu aan.

Voor leerlingen die cognitief meer mogelijkheden hebben, de meer- en hoogbegaafden, is er een extra leerstofaanbod genaamd Levelwerk. Verder bestaat er de mogelijkheid tot het volgen van verrijkend onderwijs in de Plusklas. Er zijn binnen Noorderbasis drie bovenschoolse plusklassen, één in Hoogkerk, één in Assen en één in ons gebouw in Ureterp.

Voor leerlingen met dyslexie wordt binnen de school een passend aanbod gezocht. Het dyslexie protocol is hierbij leidend. Voor de signalering van dyslexie worden regelmatig toetsen afgenomen. Daarnaast wordt een aantal leerlingen gedurende schooltijd door externe instanties geholpen om om te gaan met dyslexie. Die behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Ouders zijn hier de opdrachtgever.

De schoolvereniging NoorderBasis heeft een aantal orthopedagogen, een schoolpsycholoog en een drietal ambulant begeleiders in dienst. De school kan altijd een beroep op hen doen en vragen om advies. Zij komen ook in beeld als een kind uitgebreider getest moet worden. Deze aanvragen verlopen via de groepsleerkracht en de IB’er.

GGD Fryslân Jeugdgezondheidszorg richt zich op de gezondheid, het gezond opgroeien en het ontwikkelen van een gezonde leefstijl van kinderen en jongeren tot 19 jaar. Dit als basis voor een gezond leven later. De GGD is partner binnen Centrum voor Jeugd en Gezin. Wanneer uw kind niet meer naar het consultatiebureau gaat, houden zij contact met u en uw kind. Dit doen ze door gezondheidsonderzoeken op de basisschool en via vaccinaties die ze voor alle Friese kinderen tot 14 jaar verzorgen.

Onderzoek in leerjaar 1
Bij het laatste bezoek op het consultatiebureau kan de jeugdarts een extra onderzoek voor uw kind afspreken in groep 1 van de basisschool. Bijvoorbeeld voor een onderzoek van de lengte of ogen. De jeugdarts van het consultatiebureau bespreekt dit met u.

Gezondheidsonderzoek vijfjarigen
Als uw kind vijf jaar is wordt u samen met uw kind uitgenodigd voor een onderzoek. Dit is een gesprek over opvoeding, gedrag en gezondheid van uw kind en een uitgebreid onderzoek van de lichamelijke gezondheid en de ontwikkeling van uw kind. Er is alle ruimte voor uw vragen aan de jeugdarts over de gezondheid en het gedrag van uw kind.

Gezondheidsonderzoek negenjarigen
U en uw kind worden als hij/zij 9 jaar is, uitgenodigd voor een gezondheidsonderzoek. Dit is een onderzoek van de lichamelijke groei en een gesprek over de ontwikkeling, het gedrag van uw kind, de opvoeding. Voorafgaand aan het onderzoek ontvangt u een vragenlijst over gezondheid, gedrag en opvoeding. Tijdens het onderzoek kunt u met uw vragen en zorgen over uw kind terecht bij de sociaal verpleegkundige.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We hopen in de komende jaren personeelsleden op te leiden in specialismes die momenteel nog niet in het team vertegenwoordigd zijn.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De peuteropvang Kleurrijk binnen ons Kindcentrum biedt een goede voorbereiding op de basisschool. Veel peuters vinden de extra uitdaging erg leuk. De opvang maakt gebruik van ‘PeuterPlein’, een VVE programma ter voorbereiding op de basisschool. Het VVE programma motiveert en bevordert de interactie tussen het kind met andere kinderen en leidsters, door middel van diverse thema’s gericht op jonge kinderen.

Als een kind voor de school wordt aangemeld, is er overleg met de collega's van peuterspeelzaal en gaan we verder met het nauwkeurig volgen van de ontwikkeling. Dat doen we door dagelijkse observaties. We leggen dit vast in de leerlijnen “het jonge kind” van ParnasSys. Ook leerlingen van wie de cognitieve mogelijkheden anders zijn dan die van leeftijdsgenoten zijn goed op hun plaats op De Verbinding. Ze mogen zich ontwikkelen in hun eigen tempo met reële verwachtingen die passen bij hun ontwikkeling en mogelijkheden. Het meedoen met de groep is het uitgangspunt. Voor alle leerlingen vinden we de ontwikkeling van talenten ook op de niet cognitieve gebieden belangrijk en daar werken we continu aan.

Terug naar boven