Basisschool Bernardus

Bernardusstraat 13 5113 TG Ulicoten

Schoolfoto van Basisschool Bernardus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 hebben in het schooljaar 2023-2024 voor het eerst de doorstroomtoets gemaakt en een uitstekend resultaat behaald.

Onze leerlingen scoren 100% als het gaat om het behalen van het referentieniveau 1F (dit is de minimum score die je moet kunnen behalen op een basisschool als er geen bijzondere onderwijsbehoefte is.) Erg trots zijn we op het resultaat van het streefniveau ( 1S en 2 F)waarbij we als schooldoel 65 % (wat rond het landelijk gemiddelde ligt en hoort bij onze leerling-populatie ) hebben en onze leerlingen met een gemiddelde van 88% onze school verlaten,  wat iets zegt over de kwaliteit van het onderwijs waar het hele team aan heeft bijgedragen. Een bijzonder goede prestatie!

Deze kwaliteit en inzicht in de ontwikkeling van onze leerlingen uit zich ook in onze advisering naar het voortgezet onderwijs. Hierbij bleek dat de advisering per leerling 100% overeenkwam met de behaalde score van de doorstroomtoets door onze leerlingen, waardoor een bijstelling van het advies niet nodig bleek en we met een gerust hart onze leerlingen laten uitstromen naar de school van hun keuze.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken met het volgsysteem leerling/kleuter in beeld. (LIB). De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in ons onderwijsproces. Wij toetsen onze LIB M (middenjaar) resultaten aan de landelijke gemiddelden en de normering van de onderwijsinspectie en wij hebben ook voor onze school (op basis van historische gegevens) een eigen minimum doelstelling geformuleerd als het gaat om te behalen opbrengsten. De LIB E (eindejaar) resultaten zijn van belang om de gerealiseerde opbrengst te monitoren en een goede overdracht te realiseren naar het volgende schooljaar en direct in te spelen op de behaalde scores. De nauwkeurige analyse van de resultaten leidt na beide afnames tot aanpassing van de individuele- en groepsplannen en mede door de foutenanalyse wordt een plan van aanpak voor een groep of individu opgesteld om eventuele achterstand aan te pakken.Onze doelstelling/ambitie met betrekking tot de LIB M en E - scores is als volgt geformuleerd: "Alle" leerlingen hebben een stijgende vaardigheidsscore op de gebieden DMT (woordlezen), AVI (zinlezen), rekenen, spelling en begrijpend lezen. Bij een achterstand van meer dan een jaar (zichtbaar in het leerling-rapport) rust de verplichting op de leerkracht om een plan van aanpak te formuleren voor deze leerling en een onderwijsperspectief voor deze leerling inzichtelijk te maken. Dit plan van aanpak wordt met ouder en leerling doorgesproken in een extra LIB -voortgangsgesprek. Omdat wij werken met de digitale toetsversie van LIB zijn wij in staat om zeer nauwkeurig te analyseren op welk onderdeel leerlingen uitvallen. Hierdoor is het mogelijk om maatwerk te leveren als het gaat om de zaken die leerlingen nog niet beheersen. Dit geldt niet alleen voor leerlingen die uitvallen op een vakgebied, maar ook voor leerlingen die een hoge score hebben waarbij de gemiddelde score (ogenschijnlijk) geen plan van aanpak vereist. Toch blijkt bij de analyse vaak dat ook deze hoog scorende leerlingen mogelijk een onderdeel onvoldoende beheersen. Ook voor deze leerlingen worden dan d.m.v. korte verlengde instructiemomenten en specifiek aanbod (in hun weektaak), deze onderdelen nogmaals onder de aandacht gebracht

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Een goed basisschooladvies is belangrijk. Een leerling dient terecht te komen op een school met het onderwijstype dat het beste aansluit op de mogelijkheden en wensen van de leerling. 

De Bernardusschool stelt een schooladvies samen voor de school voor voortgezet onderwijs.Dit schooladvies bestaat uit een combinatie van het diplomaperspectief (enkelvoudig) en een plaatsingsadvies (mag een dubbel advies zijn).                                                                                 

Bij het enkelvoudig schooladvies gaat het om het diplomaperspectief: het diploma dat een leerling uiteindelijk in het voortgezet onderwijs behaalt. Het gaat hier om een enkelvoudig advies omdat bijvoorbeeld een diploma vmbo-tl/havo niet bestaat. Het eventueel meegegeven plaatsingsadvies geeft aan waar een leerling in het voortgezet onderwijs het beste kan starten, welke soort brugklas de meeste kans van slagen op het uiteindelijke diploma biedt. Het plaatsingsadvies kan afwijken van het schooladvies en hoeft niet enkelvoudig te zijn. Het kan dus zijn dat een leerling de basisschool verlaat met het schooladvies havo en het plaatsingsadvies vmbo-tl/havo of het plaatsingsadvies havo of het plaatsingsadvies havo/vwo. Naast de gegevens over de schooladviezen is het belangrijk te weten dat na 3 jaar nog 100 % van de leerlingen in het vervolgonderwijs op de school zitten waar zij naar verwezen zijn. Dit houdt in dat onze VO-adviescommissie, bestaande uit de leerkracht van de groepen 5-6 en 7-8, de intern begeleider, de locatie coordinator  en de directeur verantwoorde schooladviezen richting voortgezet onderwijs geven.

Zie de paragraaf over de "resultaten eindtoets" voor informatie en resultaten over de advisering in het schooljaar 2023-2024.

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Bernardusschool heeft een visie op onderwijs waarbij uitgegaan wordt van een  brede persoonsontwikkeling bij ieder kind. Door een uitdagende leeromgeving en een goede omgang met kinderen te creëren, spelen medewerkers van de Bernardusschool hierin een belangrijke rol.  Niet alle kinderen ontwikkelen zich op hetzelfde tempo en hebben hierbij dezelfde behoeften. Door ieder kind goed te volgen spelen wij op de Bernardusschool in op individuele behoeften en kunnen we de omgeving, activiteiten en wijze van benaderen aanpassen om een zo optimaal mogelijke ontwikkeling te stimuleren. Wij zijn van mening dat deze manier van werken leidt tot breed ontwikkelde kinderen, waarbij de kennis en vaardigheden die kinderen opdoen goed aansluiten bij wat ze later nodig hebben. Daarnaast heeft de ontwikkeling van sociaal emotionele vaardigheden een belangrijk plaats in onze school. De methode Kwink (methode voor sociaal-emotioneel leren) ondersteunt ons hierin. 

Het team van de Bernardusschool hecht grote waarde aan het opdoen van zowel kennis als sociale vaardigheden, omdat dit ons vormt als mens. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • betrokkenheid
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. De inspectie heeft bij haar vierjaarlijkse controle bezoek in het schooljaar 2019 -2020, geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van ons onderwijs.

Ook bij de jaarlijkse gesprekken tussen het bestuur van Stichting Katholiek Onderwijs Het Groene lint en de inspectie zijn geen risico's vastgesteld. Tevens heeft een extern bureau een onderzoek gedaan naar de handelswijze bij ons op school en de resultaten waaruit geen bijzondere aandachtpunten werden vastgesteld. 

Rapportages hierover zijn opvraagbaar. 

Terug naar boven