Basisschool Bernardus

Bernardusstraat 13 5113 TG Ulicoten

Schoolfoto van Basisschool Bernardus

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Bernardusschool bestaat uit mensen van diverse leeftijden. Dit zorgt voor een mix van ervaring en nieuwe kennis. De nieuwe kennis komt echter niet alleen van jonge mensen. Ook onze ervaren leerkrachten blijven zich scholen en ontwikkelen. Dit jaar gaan we wederom werken in 4 combinatiegroepen. 

Groepsbezetting 2024-2025: 

Groep 1-2: Juf Mariëlla, juf Cristel. 

Groep 3-4: Juf Danielle.

Groep 5-6: Juf Inge.

Groep 7-8: Juf Nina en Juf Fabienne.

Juf Nina is als leraar-ondersteuner twee dagen inzetbaar. 

Juf Nancy is als leraar-ondersteuner werkzaam in alle groepen. Zij neemt de zorg voor verschillende leerlingen voor haar rekening, ondersteunt leerkrachten ("meer handen in de klas") en neemt de vervanging voor haar rekening. 

Janneke van Nieuwburg is onze Intern begeleider. (tevens op de Mattheusschool in deze rol werkzaam)

Johan Broeders is als conciërge werkzaam op onze school. 

Onze gymdocent geeft les op maandag en donderdag in de groepen 1-8. Op het moment van het publiceren van deze schoolgids is de werving van een nieuwe gymdocent nog niet afgerond. 

Jessica Peters is onze locatie-coördinator. Haar taken liggen voornamelijk op het gebied van de onderwijskundige en dagelijkse aansturing.  

John Meeuwissen is niet alleen directeur van de Bernardusschool, maar ook van de Mattheusschool in Galder. Zijn taken liggen het komende schooljaar op beleid, financiën, gebouw en personeelsgebied.  

  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij een korte afwezigheid van een leerkracht wordt eerst intern gekeken of iemand deze vervanging op zich kan nemen. Dit kan de duo leerkracht zijn of een leerkracht die op dat moment niet gekoppeld is aan een (vaste) groep. We bekijken deze vervanging steeds zorgvuldig om de kwaliteit van het aanbod te kunnen waarborgen. Indien dit niet mogelijk is, maken we gebruik van leerkrachten die werken binnen de invalpoule van onze stichting. Ook kan het bij uitzondering zijn dat we groepen anders combineren. Dit is mogelijk doordat we met kleine groepen werken en leerlingen op onze school goed kunnen werken met uitgestelde aandacht (zelfstandig werken).
Bij langdurige vervanging maken we gebruik van leerkrachten die onder ons bestuur op de scholen van het Groene Lint werkzaam zijn in de zogenaamde vervangingspool.   

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Bernardusschool  kijkt naar de onderwijsbehoefte van elk kind. Jaarlijks bekijken we hoe we in ons aanbod combinaties kunnen maken zodat we maatwerk kunnen leveren. Wat houdt dat in de praktijk in?

U zult in onze school weer een dynamisch aanbod zien met de nodige differentiatie in alle groepen. De kleinschaligheid en het geringe leerlingaantal per groep geeft veel mogelijkheden om voor alle leerlingen (tot op zekere hoogte) maatwerk te leveren.  

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kleutergroepen hebben om de vrijdag een vrije dag. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Omdat de Bernardusschool werkt met een aanpak waarbij wordt gekeken naar de onderwijsbehoefte van ieder kind is de bovenstaande urenindeling slechts een indicatie op hoofdlijnen  en kunnen de uren per vakgebied verschillen per leerling. We spreken van een gedifferentieerde aanpak waardoor maatwerk voor iedere leerling nagestreefd wordt. De instructie wordt door alle leerlingen tegelijkertijd gevolgd, maar de duur, de uitwerking en het aanbod van opdrachten kunnen onderling verschillen. Levensbeschouwing kan tevens aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling zijn. Burgerschap en digitale geletterdheid zijn twee vakgebieden die (nieuw) in ons curriculum zijn opgenomen.

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

 Zie SchoolOndersteuningsProfiel (SOP).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen het samenwerkingsverband werken we met een aantal scholen nauw samen. De komende periode gaan de volgende gebieden gezamenlijk verder ontwikkelen:
- Meer- en hoogbegaafdheid
- NT2
- Pedagogisch handelen
- Vroegsignalering (in samenwerking met voorschoolse instellingen zoals Kober)  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het samenwerken met een professionele organisatie als Kober betekent dat we kinderen van 0-12 jaar onderwijs en opvang onder 1 dak  kunnen bieden, wat voldoet aan de eisen van deze tijd.  
Door zowel organisatorische als inhoudelijke samenwerking, zorgen we voor een doorlopende leerlijn en maken we de overstap van voorschool (bijvoorbeeld peuterspeelzaal) naar basisschool klein. In het schooljaar 2023 - 2024 is een aanvang gemaakt met het versterken en intensiveren van de banden met kinderopvang KOBER. Dit zal in dit schooljaar verder worden geprofessionaliseerd. 

Terug naar boven