Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Bernardusschool kijkt naar de onderwijsbehoefte van elk kind. Jaarlijks bekijken we hoe we in ons aanbod combinaties kunnen maken zodat we maatwerk kunnen leveren. Wat houdt dat in de praktijk in?
U zult in onze school weer een dynamisch aanbod zien met de nodige differentiatie in alle groepen. De kleinschaligheid en het geringe leerlingaantal per groep geeft veel mogelijkheden om voor alle leerlingen (tot op zekere hoogte) maatwerk te leveren.
De kleutergroepen hebben om de vrijdag een vrije dag.
Omdat de Bernardusschool werkt met een aanpak waarbij wordt gekeken naar de onderwijsbehoefte van ieder kind is de bovenstaande urenindeling slechts een indicatie op hoofdlijnen en kunnen de uren per vakgebied verschillen per leerling. We spreken van een gedifferentieerde aanpak waardoor maatwerk voor iedere leerling nagestreefd wordt. De instructie wordt door alle leerlingen tegelijkertijd gevolgd, maar de duur, de uitwerking en het aanbod van opdrachten kunnen onderling verschillen. Levensbeschouwing kan tevens aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling zijn. Burgerschap en digitale geletterdheid zijn twee vakgebieden die (nieuw) in ons curriculum zijn opgenomen.
Zie SchoolOndersteuningsProfiel (SOP).Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen het samenwerkingsverband werken we met een aantal scholen nauw samen. De komende periode gaan de volgende gebieden gezamenlijk verder ontwikkelen:
- Meer- en hoogbegaafdheid
- NT2
- Pedagogisch handelen
- Vroegsignalering (in samenwerking met voorschoolse instellingen zoals Kober)
Het samenwerken met een professionele organisatie als Kober betekent dat we kinderen van 0-12 jaar onderwijs en opvang onder 1 dak kunnen bieden, wat voldoet aan de eisen van deze tijd.
Door zowel organisatorische als inhoudelijke samenwerking, zorgen we voor een doorlopende leerlijn en maken we de overstap van voorschool (bijvoorbeeld peuterspeelzaal) naar basisschool klein. In het schooljaar 2023 - 2024 is een aanvang gemaakt met het versterken en intensiveren van de banden met kinderopvang KOBER. Dit zal in dit schooljaar verder worden geprofessionaliseerd.