Rooms Katholieke Basisschool De Schelp

Oude Tilsterweg 2c 9981 JT Uithuizen

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Schelp

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van afwezigheid van leerkrachten, door ziekte, studie oid., proberen we vervanging te vinden. In eerste instantie kijken we in ons eigen team of een collega de lessen over kan nemen. Dat zorgt voor continuïteit in werkwijze en is voor de kinderen prettig omdat ze de leerkrachten kennen. Daarnaast maken we eventueel gebruik van een pool van invalkrachten vanuit het Uitzendbureau Slim Personeelsbemiddeling.

We streven naar tijdige vervanging. In het uiterste geval kan het zijn dat we geen vervanging kunnen vinden. Dan zullen we noodgedwongen de klas die het betreft vrij geven. Op de Schelp betekent dit dat kinderen thuiswerken aan opdrachten die we vanuit school verzorgen. Mochten ouders geen opvang hebben voor hun kind gaan we samen met ouders op zoek naar een andere oplossing. Kinderen die op school komen worden ingedeeld in de andere klassen en kunnen daar met hun thuiswerk aan de slag. 

Ziekte en vervanging wordt met ouders gecommuniceerd via SocialSchools.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school zijn de volgende leerkrachten werkzaam:

Groep 1-2

  • Mevrouw Truus Huizenga
  • Mevrouw Marian Elzinga

Groep 3-4

  • Mevrouw Sandra Jonker
  • Mevrouw Jeltje Paping

Groep 5-6

  • Mevrouw Alissa Boer
  • Mevrouw Jeltje Paping

Groep 7-8

  • Mevrouw Sanne Springelkamp
  • Mevrouw Jeltje Paping

Leerkrachtondersteuner

  • Mevrouw Desiree Werkman

Gymnastiek

  • mevrouw Mignon Hekkema

Intern begeleider

  • mevrouw Mirjam v.d. Berg-Muntinga

Directeur

  • mevrouw Janine Smit-Hanekamp

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op RKB de Schelp hanteren we op de maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag een continurooster van 8.30-14.30 uur. Alle leerlingen zijn de woensdagmiddag vanaf 12.30 uur vrij. Alle leerlingen blijven onder begeleiding van de eigen leerkracht over. 

De leerlingen van groep 1-2 zijn ook de vrijdagmiddag vrij.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de provincie Groningen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20-01. Het samenwerkingsverband PO 20.01 is onderverdeeld in 5 deelverbanden: gemeente Groningen, West, Noord, Zuid-Oost en het gespecialiseerd onderwijs. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.  

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.  

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.  

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal Basis Onderwijs en het Speciaal Onderwijs.  Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.  

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 20-01. Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de komende schooljaren geven wij blijvend vorm aan de hier beschreven ondersteuningsmogelijkheden voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte, dit geldt voor zowel leerlingen met een ontwikkelingsachterstand alsook voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. 


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Bij de jongste kleuters besteden we vooral veel aandacht aan gewoontevorming en regelmaat. Dat is de basis voor de groepen die daarna komen. Kinderen in de kleuterleeftijd leren door veel te spelen en te ontedekken. We geven de vakken vaak in samenhang via een thema. Het thema sluit aan bij de seizoenen, feesten of onderwerpen vanuit het kind zelf.

De verschillende vakken komen in betekenisvolle situaties, dit zijn thema's, aan de orde. We volgen een beredeneerd activiteiten aanbod. In het lesrooster staan verschillende leer- en vormingsgebieden. In de dagelijkse praktijk in de klas is dit voor de kinderen nauwelijks merkbaar. Een kind dat speelt in de huishoek is tegelijkertijd bezig met taalontwikkeling. Wanneer een kind speelt met een lotto is het kind bezig met getallen en/of kleuren. En wanneer een kind op een papier de golven van de zee tekent, is het kind spelenderwijs bezig met voorbereidend schrijven. Kinderen raken meer betrokken door betekenisvolle activiteiten, samenwerkingswerkvormen en een uitdagende leeromgeving.

Voor doelgroepkinderen in groep 1-2 hebben we een specifiek aangepast aanbod.

Terug naar boven