Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school zijn de volgende leerkrachten werkzaam:
Groep 1-2
- Mevrouw Truus Huizenga
- Mevrouw Marian Elzinga
Groep 3-4
- Mevrouw Sandra Jonker
- Mevrouw Jeltje Paping
Groep 5-6
- Mevrouw Alissa Boer
- Mevrouw Jeltje Paping
Groep 7-8
- Mevrouw Sanne Springelkamp
- Mevrouw Jeltje Paping
Leerkrachtondersteuner
- Mevrouw Desiree Werkman
Gymnastiek
- mevrouw Mignon Hekkema
Intern begeleider
- mevrouw Mirjam v.d. Berg-Muntinga
Directeur
- mevrouw Janine Smit-Hanekamp
Op RKB de Schelp hanteren we op de maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag een continurooster van 8.30-14.30 uur. Alle leerlingen zijn de woensdagmiddag vanaf 12.30 uur vrij. Alle leerlingen blijven onder begeleiding van de eigen leerkracht over.
De leerlingen van groep 1-2 zijn ook de vrijdagmiddag vrij.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de provincie Groningen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20-01. Het samenwerkingsverband PO 20.01 is onderverdeeld in 5 deelverbanden: gemeente Groningen, West, Noord, Zuid-Oost en het gespecialiseerd onderwijs. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.
In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal Basis Onderwijs en het Speciaal Onderwijs. Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 20-01. Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de komende schooljaren geven wij blijvend vorm aan de hier beschreven ondersteuningsmogelijkheden voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte, dit geldt voor zowel leerlingen met een ontwikkelingsachterstand alsook voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong.
Bij de jongste kleuters besteden we vooral veel aandacht aan gewoontevorming en regelmaat. Dat is de basis voor de groepen die daarna komen. Kinderen in de kleuterleeftijd leren door veel te spelen en te ontedekken. We geven de vakken vaak in samenhang via een thema. Het thema sluit aan bij de seizoenen, feesten of onderwerpen vanuit het kind zelf.
De verschillende vakken komen in betekenisvolle situaties, dit zijn thema's, aan de orde. We volgen een beredeneerd activiteiten aanbod. In het lesrooster staan verschillende leer- en vormingsgebieden. In de dagelijkse praktijk in de klas is dit voor de kinderen nauwelijks merkbaar. Een kind dat speelt in de huishoek is tegelijkertijd bezig met taalontwikkeling. Wanneer een kind speelt met een lotto is het kind bezig met getallen en/of kleuren. En wanneer een kind op een papier de golven van de zee tekent, is het kind spelenderwijs bezig met voorbereidend schrijven. Kinderen raken meer betrokken door betekenisvolle activiteiten, samenwerkingswerkvormen en een uitdagende leeromgeving.
Voor doelgroepkinderen in groep 1-2 hebben we een specifiek aangepast aanbod.