Rooms Katholieke Basisschool De Schelp

Oude Tilsterweg 2c 9981 JT Uithuizen

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Schelp

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De score van de Eindtoets - Cito in het schooljaar 2022-2023 is conform de verwachting van de kinderen en de leerkrachten en passend bij het pré-advies van elk kind. 

Voor ons staat het kind centraal. Ons doel is niet de hoogste score landelijk, maar de hoogst mogelijke score te behalen voor het kind. We volgen vanaf het begin van de schoolloopbaan van ieder kind het leerproces. Dit doen we zowel op cognitief gebied als op de sociaal emotioneel ontwikkeling. We nemen in de scores op de eindtoets een licht stijgende lijn op het gebied van taalverzorging waar. Op het gebied van rekenen nemen we een licht dalende lijn waar en op het gebied van lezen een stabiele lijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is voor ons als school de opdracht om alle leerlingen te helpen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen? We brengen als school de leerlingen basisvaardigheden bij die de sleutel vormen voor het succesvol verloop van hun verdere schoolcarrière. Om de kinderen goed te kunnen volgen maken we gebruik van betrouwbare, valide en adequaat genormeerde toetsen. Vanaf dit schooljaar, 2023-2024 zullen we het LOVS systeem van IEP gaan implementeren ter vervanging van het Cito 3.0 LOVS systeem. In september zullen we bij de leerlingen van groep 4-7 een nulmeting gaan uitvoeren. Voor groep 8 zullen deze in oktober plaats gaan vinden. In januari en juni toetsen we de kinderen van groep 3 t/m 7 met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van IEP. We analyseren de resultaten van de toetsen van ieder kind. De analyse van de Cito eind schooljaar 2022-2023 en de nulmeting vormt de start van een volgende periode waarin nieuwe doelen worden geformuleerd. We gebruiken de toetsen om kinderen in hun ontwikkeling te volgen en als analyse-instrument voor de leerresultaten.  

In de groepen 1 en 2 wordt de ontwikkeling van de kinderen in kaart gebracht m.b.v. de leerlijnen binnen ParnasSys. Dit vormt de basis voor het aanbod in de daaropvolgende periode. Wanneer het groep 1-2 volgsysteem van IEP volledig doorontwikkeld is, zullen we voor groep 1-2 ook de overstap gaan maken naar het IEP leerlingvolgsysteem.

Uit de resultaten van de Cito-toetsen blijkt dat ons onderwijs op dit moment niet op het juiste niveau zit. De verwachting is dat we hier al een goede kwaliteitsslag hebben ingezet die komend jaar zijn vruchten af zal gaan werpen. Voor rekenen zijn er het afgelopen schooljaar verbeteracties in gang gezet. Dit schooljaar zullen we die verbeteracties verder uitwerken en inzetten onder begeleiding van Wiz scholing. We blijven onze resultaten nauwgezet volgen om te kijken of de verbeteracties het gewenste effect zullen hebben. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij streven er naar dat alle leerlingen zich maximaal ontwikkelen. Voor de ene leerling betekent dat uitstroom op VMBO niveau en voor de andere op VWO niveau. Vervolgens blijven wij de leerlingen op het voortgezet onderwijs volgen om te controleren of onze adviezen en verwachtingen kloppen en wij dus inderdaad het maximale met deze leerlingen bereikt hebben. Het schooladvies is besproken en in samenspraak met ouder(s)/ verzorger(s) en kind is gekomen tot een advies voor plaatsing in het voortgezet onderwijs.

Dit schooljaar is de eindtoets, landelijk, de doorstroomtoets geworden en is de procedure van advisering, wettelijk, gewijzigd om alle leerlingen een kansrijke advies te kunnen geven. Wij nemen onze ouders en leerlingen mee in deze wijzigingen.

Wij zien dat het schooladvies overeen komt met de plaatsing binnen het voortgezet onderwijs. Na het eerste jaar blijkt dat leerlingen op het door ons geadviseerde niveau presteren. Na het derde jaar zien we dat leerlingen niet allemaal meer op het niveau zitten waarop ze zijn uitgestroomd. Hierover hebben we contact met de VO scholen tijdens de warme overdracht.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school legt de nadruk op het welbevinden van de leerlingen.

Wij werken o.a. volgens de aanpak van KiVa. Daarnaast krijgen we ondersteuning vanuit GGD Groningen vanuit de Gezonde school op het gebied van welbevinden.

Wij zijn van mening als een kind zich veilig voelt bij ons op school, de betrokkenheid bij het onderwijsleerproces en de motivatie om te leren optimaal is. Uiteindelijk is dit af te leiden uit de leerresultaten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Motivatie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven