De Kwikstaart

Randhoornweg 33 1422 WX Uithoorn

  • Schoolfoto van De Kwikstaart
  • Schoolfoto van De Kwikstaart
  • Kwikstaar-zijde
  • Gezamenlijke kenniscentrum
  • Plattegrond en bewegwijzering

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school kent goede eindresultaten en het blijft onze ambitie ieder jaar een citoeindscore boven het landelijke gemiddelde te halen.  Dat het historische citoscore (kleine) schommelingen laat zien, heeft te maken met het feit dat het cijfer een gemiddelde is, een gemiddelde van een groep leerlingen,  die steeds weer zeer uiteenlopende individuele resultaten halen. Ons leerlingvolgsysteem laat ons anticiperen op het eindresultaat. Wij kunnen hierdoor, en indien nodig, in een vroeg stadium aanpassingen invoeren zodat (individuele) leerlingen de juiste ondersteuning krijgen om hun mogelijkheden waar te maken.  Als school vinden we namelijk dat we hoge verwachtingen mogen hebben. Door middel van ons onderwijs kunnen wij deze hoge verwachtingen ook waar maken. De eisen die inspectie minimaal stelt aan het type onderwijs dat wij geven maken onze leerlingen in ieder geval tot nu toe waar.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze tussenresultaten worden gemeten door middel van het leerlingvolgsysteem. Daar wordt een managementrapportage van gemaakt door team en de IB-er. De inhoud geeft aan op welke gebieden we, volgens CITO, goed scoren of waarop we moeten sturen. De managementrapportage wordt met de Directeur-Bestuurder gedeeld. De MR van de school wordt geinformeerd over het schoolgemiddelde.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Net zoals de scores van de cito-eindtoets kunnen verschillen, zit er ook verschil in de uitstroomcijfers per leerjaar. Bij het geven van een schooladvies gaan wij zeer zorgvuldig te werk. Wij baseren ons hierbij op de resultaten van ons leerlingvolgsysteem en op hoe wij de leerling op school zien functioneren. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar inzet, doorzettingsvermogen, werkhouding en huiswerkattitude. Wij volgen onze leerlingen in het voortgezet onderwijs. Uit de gegevens die we hiermee verzamelen blijkt dat onze adviezen in verreweg de meeste gevallen passend zijn. De leerlingen zitten na drie jaar nog in hun instroomniveau of hoger. Basisscholen hebben vóór 1 maart een schooladvies gegeven. Het schooladvies is vanaf 2015 leidend bij de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Dit is wettelijk vastgelegd. Middelbare scholen laten leerlingen op basis van dit schooladvies toe tot een van de schooltypen in het voortgezet onderwijs. Toelating hangt dus niet meer af van het resultaat van de eindtoets

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van Onderwijs is tevreden over de prestaties van onze school. Dit heeft tot gevolg dat wij een ‘basisarrangement’  hebben. De onderwijsinspectie voltaat met ‘Toezicht op afstand’.  Voor meer informatie over wat een basisarrangement en toezicht op afstand inhoudt, verwijzen wij u naar de site van onderwijsinspectie http://www.onderwijsinspectie.nl.

Dat inspectie tevreden is wil echter niet zeggen dat we stil zitten: we doen het goed maar willen excellent worden. Jaarlijks brengen we met het team in kaart waar we sterk in zijn en hoe we deze kwaliteiten kunnen voortzetten. Ook onderzoeken we wat we moeten versterken binnen ons onderwijs om ervoor te zorgen dat leerlingen de kennis en vaardigheden bezitten, die ze nodig hebben om straks een wereldburger te kunnen zijn. 

Terug naar boven