Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Op De Springschans streven we naar een cito-eindtoets score die boven het landelijk gemiddelde ligt. Gedurende de 8 jaar dat kinderen bij ons op school zitten volgen wij hun resultaten met een leerlingvolgsysteem. Indien nodig bieden wij extra ondersteuning of meer uitdaging, om te zorgen dat elke leerling naar zijn of haar vermogen kan presteren.
Voor de CITO Eindtoets wordt niet geoefend. We proberen de door de omgeving gecreëerde druk niet nog verder op te voeren. We zijn ons bewust van het feit dat het een momentopname is en dat de CITO Eindtoets alleen cognitieve zaken toetst, terwijl de basisschool veel meer vaardigheden en andere elementaire zaken bij kinderen probeert aan te leren.
De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. Ze kijkt hiervoor onder meer naar de resultaten van leerlingen op de eindtoets. Het beoordelen van de resultaten werd tot en met 1 augustus 2020 gedaan op basis van de gemiddelde score van leerlingen. Dit is veranderd: vanaf 1 augustus 2020 kijkt de inspectie naar referentieniveaus.
De gemiddelde score van de school wordt vergeleken met de ondergrens van de inspectie .
Let op: vanwege het coronavirus is er in schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen. De referentieniveaus zijn daarom pas zichtbaar in 2020-2021.
Twee keer per jaar wordt er een analyse gemaakt van de tussenresultaten. Deze analyse wordt vergeleken met de gestelde ambities en besproken in het team. Daarna gaan de leerkrachten binnen de leerteams verder met de vormgeving.
Bij het geven van een schooladvies gaan wij zeer zorgvuldig te werk. Wij baseren het schooladvies op de resultaten van de leerling en op hoe wij de leerling op school zien functioneren. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar inzet, doorzettingsvermogen, werkhouding en huiswerkattitude.
Wij volgen onze leerlingen in het voortgezet onderwijs. Uit de gegevens die we hiermee verzamelen blijkt dat onze adviezen in verreweg de meeste gevallen passend zijn. De leerlingen zitten na drie jaar nog in hun instroomniveau of hoger.