IKC Het Oelebred

Rozenstraat 18 9482 PP Tynaarlo

  • Schoolfoto van IKC Het Oelebred
  • Schoolfoto van IKC Het Oelebred
  • Schoolfoto van IKC Het Oelebred

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindscore 2020-2021: 538,5

Eindscore in 2021-2022: 537,3

Eindscore in 2022-2023: 535,8

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in onze school 

Om ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en/of te bestrijden maken we gebruik van een uniform leerlingvolgsysteem. Het hanteren van dit systeem moet er met name toe leiden dat de vorderingen van de leerlingen op een goede en zo concreet mogelijke wijze worden vastgelegd.

Om vast te kunnen stellen of de kinderen op niveau werken en de aangeboden leerstof goed beheersen, maken we vanaf groep 3 gebruik van methode gebonden toetsen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes die we gebruiken op school voor Nederlandse taal (technisch– en begrijpend lezen, spelling) en rekenen.

Vanaf groep 5-6 worden ook toetsen voor aardrijkskunde, geschiedenis en biologie afgenomen. Daarnaast maken we ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen vanuit het CITO-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. De kinderen van de groepen 8 nemen respectievelijk deel aan de CITO Eindtoets.  

In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de ontwikkeling van de kinderen vooral gevolgd door observaties van de groepsleerkracht. Hierbij wordt gekeken naar de volgende ontwikkelingsgebieden: de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, het rekenen, de ruimtelijke oriëntatie, de visuele waarneming, de motorische ontwikkeling en ook de muzikale ontwikkeling. Het beredeneerd leerstofaanbod is hierbij leidend.

Bij de kinderen van de groepen 1 en 2 worden bij alle kleuters 1x per schooljaar onafhankelijke Cito-toetsen afgenomen voor rekenen en taal. We gebruiken deze toetsen als signaleringsinstrument, zodat we preventief ondersteuning en begeleiding kunnen bieden.

Hoe ziet de zorgstructuur eruit?

De coördinator passend onderwijs (cpo-er) is verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van de leerlingenzorg en coördineert de uitvoering daarvan. De coördinator begeleidt en coacht ook leerkrachten ten aanzien van haar/zijn zorgleerlingen, bewaakt de zorgstructuur en kan vanuit deze functie ook aanwezig zijn bij gesprekken over zorgleerlingen.

De resultaten van de cognitieve ontwikkeling en de gegevens met betrekking tot de ontwikkeling van de sociale vaardigheden worden besproken in een groeps– en/of leerlingbespreking. Bij deze besprekingen zijn altijd de coördinator passend onderwijs en de groepsleerkracht aanwezig.

Tijdens deze besprekingen, die drie keer per jaar plaatsvinden, wordt altijd gekeken naar de aandachtspunten voor de hele groep, het signaleren van kinderen die extra aandacht nodig hebben en het nauwkeurig beschrijven van de onderwijsbehoeften van de verschillende kinderen.

Alle leerlingen worden op het einde van het schooljaar doorgesproken met de volgende groepsleerkracht. We hanteren hiervoor een overdrachtsformulier. De nieuwe leerkracht gaat verder op de ingeslagen weg. Besprekingen t.a.v. de effectiviteit van ons onderwijs vinden met regelmaat plaats tijdens overleg momenten in het managementteam als ook in bouwvergaderingen.

Zo nodig wordt besloten de zorg te intensiveren door externe hulp te vragen. Er wordt in een vroeg stadium gebruik gemaakt van consultatieve ondersteuning en onderzoek door de orthopedagoog van onze schoolbegeleidingsdienst Timpaan en/of van de ambulante begeleiding vanuit het SBO (speciale scholen voor basisonderwijs).

De zorgstructuur op onze school is niet alleen voor zorgleerlingen, maar voor alle leerlingen. Daartoe worden vier niveaus van zorg onderscheiden.In de bijlage (Schoolondersteuningsprofiel) vindt u een nadere uitleg.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroom PO-VO 2023-2024 n.a.v. invoering doorstroomtoets.

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024?al in februari een doorstroomtoets.?De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. 

De overstap van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs verandert door de komst van de doorstroomtoets. Stappen van het schooladvies en de toets: Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doostroomtoets. Uiterlijk 15?maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart 2024: de ouders melden hun kind aan op de middelbare school met het definitieve schooladvies.   

Waarom komt er een nieuw tijdpad voor de schooladviezen en de toets? Het tijdpad bij de schooladvisering en de doorstroomtoets verandert om leerlingen meer gelijke kansen te bieden. Tot en met schooljaar 2022/2023 hebben leerlingen met een bijgesteld advies een kleinere kans om naar de vo-school te gaan die zij willen omdat zij zich later aanmelden dan andere leerlingen. Doordat alle leerlingen zich straks tegelijk aanmelden bij het vo, hebben zij dezelfde kans op een plek op de school die zij willen.? 

Daarnaast wordt in het nieuwe tijdpad de periode tussen de afgifte van het voorlopig schooladvies en de afname van de doorstroomtoets korter. Dit zorgt ervoor dat de meting van de cognitieve taal- en rekenvaardigheden van de leerlingen niet nog veel kan veranderen, bijvoorbeeld door toetstraining. Op deze wijze wil de overheid kansenongelijkheid in de doorstroom tegengaan. Het is wettelijk vastgelegd dat leerlingen tussen de 10 en 31 januari het voorlopig vervolgadvies ontvangen. Het voorlopig advies wordt dus later gegeven dan de scholen tot dusverre gewend waren. Eind groep 7 kunnen ouders wel geïnformeerd worden over de doorstroom naar het VO aan de hand van de plaatsingswijzer. We spreken dan echter niet van een voorlopig advies. Scholen/besturen kiezen zelf een andere naam. Voorbeelden zijn het verwacht uitstroomprofiel of de verwachte uitstroom bestemming in te voeren. De open dagen VO worden gepland vanaf 1 februari, zodat je als school voldoende tijd hebt om dit voorlopig advies met de ouders te kunnen bespreken. 

Er komt 1?week?waarin?leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen hebben op deze wijze evenveel kans?op een plek op de school van hun voorkeur met het best passend schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart 2024 melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Voor leerlingen uit het primair onderwijs (po), het speciaal onderwijs (so) en het speciaal basisonderwijs (sbo) die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet. 

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven