RKBS Sint Barbaraschool

Dorpsstraat 35 1747 HA Tuitjenhorn

Schoolfoto van RKBS Sint Barbaraschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Sint Barbaraschool wordt de ontwikkeling van kinderen op verschillende manieren in beeld gebracht. Naast de methode toetsen, gegevens vanuit Snappet en observaties van de leerkrachten maken we gebruik van twee methode onafhankelijke Leerlingvolgsystemen.

Voor de groepen 1-2 maken we gebruik van KIJK! registratie. Vanuit de doelen van het SLO worden thema’s ingericht. Binnen deze thema’s staan enkele doelen centraal. De leerkrachten ontwerpen activiteiten waar binnen ze gericht kunnen observeren. Vanuit deze observaties maken zij een registratie en wordt de ontwikkeling van het kind zichtbaar door middel van een staafgrafiek. 

In de groepen 3 t/m 8 maken we gebruik van Cito. Wij gebruiken de nieuwste toetsen van Cito Leerling in Beeld. Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de toetsen voor begrijpend lezen, spelling en rekenen afgenomen. Voor technisch lezen worden de Drie Minuten Toets (DMT) en AVI afgenomen. De toets begrijpend lezen wordt nog niet afgenomen in groep 3 en midden groep 4. Op het gebied van technisch lezen worden vanaf groep 6 in juni alleen de kinderen getoetst die een C, D, E score hebben. De AVI toets wordt vanaf groep 6 afgenomen totdat AVI-plus beheerst wordt. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte die of een E-score hebben of een achterstand van meer dan een jaar worden op maat (op hun eigen niveau) getoetst.

Naast de cognitieve ontwikkeling van kinderen meten wij ook de sociaal-emotionele ontwikkeling. In de groepen 1-2 wordt dit meegenomen in KIJK!. Daarnaast hanteren wij vanuit de kanjertraining de module KANVAS. Twee keer per jaar wordt er door de leerkrachten per leerling een vragenlijst ingevuld. Vanaf groep 5 vullen ook de kinderen een vragenlijst in. 

Vanuit de analyse van bovenstaande gegevens worden groepsplannen gemaakt op verschillende gebieden. Vanuit deze plannen wordt het aanbod voor een komende periode geformuleerd. Verder zijn er minimaal twee keer per jaar groepsbesprekingen waarbij de leerkracht en intern begeleider naar de gegevens kijken en een eventueel aanbod formuleren. Eventueel kunnen kinderen voor een periode aangemeld worden voor de interne ondersteuning.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanuit enerzijds de nieuwe wetgeving en anderzijds het beleidskader van ons samenwerkingsverband ( kern: “een rijk opgebouwd advies”) zien wij als St. Barbaraschool onderstaande schoolverlatersprocedure als de meest optimale, ofwel ons “rijk advies” is gebouwd op de volgende pijlers:

  • Gegevens uit de NSCCT: Aan het eind van groep 6 wordt de NSCCT-toets afgenomen. NSCCT staat voor Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten test. Het geeft een indruk van het leerpotentieel van de kinderen en is ook bedoeld om onderpresteerders op te sporen. 
  • Gegevens over sociaal emotionele-ontwikkeling, motivatie en werkhouding.
  • Gegevens uit het leerlingvolgsysteem: De leerkrachten baseren hun advies op de scores vanuit het leerlingvolgsysteem op de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen/wiskunde en spelling van de groepen 6 t/m 8. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In ons onderwijs ligt de nadruk op het proces. Het ontwikkelen van vaardigheden en mensvorming staan centraal. Wij doen en denken vanuit een groeimindset. Wij streven ernaar alle kinderen zoveel mogelijk het aanbod te geven dat bij hen past. Dit betekent dat wij zoeken naar de aansluiting van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van kinderen binnen een bepaald kader. Hiervoor gebruiken wij observatiesystemen. Naast deze observatiesystemen zijn er regelmatig gesprekken met ouders en kinderen en observaties van de leerkrachten. Tijdens deze gesprekken gaan we op zoek naar mogelijkheden binnen de school die aansluiten bij wat op dat moment nodig is.

Deze aanpak wordt zoveel mogelijk binnen de groep verzorgd door de eigen leerkracht of door een leerkracht uit een andere groep. Daarnaast hebben wij een intern ondersteuningsteam. Elke 8 weken start er een nieuwe ronde van de interne ondersteuning. Hier krijgen kinderen in een kleine setting verlengde of extra instructie op alle gebieden zowel cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. Deze begeleiding wordt door een leerkracht en/of onderwijsassistent uitgevoerd. Wij kiezen voor het werken in groepjes omdat daar een oefensituatie kan ontstaan en om het kind niet teveel in een uitzonderingspositie te zetten.

Eén dag in de week organiseren wij het Levensplein. Hier krijgen kinderen in een kleine setting extra instructie op het gebied van executieve functies en indien nodig ook extra uitdaging wanneer deze leerlingen op cognitief gebied meer nodig hebben. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verbinding
  • Kanjertraining

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven