Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerkrachten zijn degenen die direct met de kinderen werken. Hun inzet, tact en deskundigheid zijn van essentieel belang voor het goed functioneren van de kinderen die aan hen worden toevertrouwd. De leraren dragen de eerste verantwoordelijkheid voor de groep die hen is toegewezen. Toch ervaart ook het volledige team de verantwoording voor alle kinderen die onze school bezoeken. Veel leerkrachten werken parttime. Bovendien kunnen leerkrachten compensatieverlof krijgen of duurzaamheidsverlof opnemen. Door deze regelingen kan het voorkomen dat er drie leerkrachten voor een groep komen te staan. Wij proberen dit tot een minimum te beperken.
De school heeft ook enkele leerkrachten met bijzondere taken, de LC leerkrachten. Wij kennen een specialist op het gebied van thematisch onderzoekend leren/IPC, cultuureducatie, kanjertraining en hoogbegaafdheid. De intern begeleider (IB-er) is specialist op het gebied van gedrag en begeleiden en ondersteunt de leraren in hun zorg voor de leerlingen. Wanneer een leerling om welke reden ook, op een bepaald leergebied of op sociaal-emotioneel gebied specifieke ondersteuning of aanbod nodig heeft, zoekt de leraar contact met de IB-er. In overleg tussen de leerkracht en de IB-er wordt een hulpprogramma vastgesteld, waarover ook de ouders worden geïnformeerd. Er zal getracht worden om een leerling door extra zorg toch de gestelde doelen voor dat schooljaar te laten bereiken. Hoe deze zorg georganiseerd is, is uitgebreid beschreven in het document ‘schoolondersteuningsprofiel’. Deze is te lezen op de website van de school.
Kerndoelen vormen samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen de wettelijke kaders voor de kern van de onderwijsinhoud. Het inhoudelijke onderwijsaanbod op onze school voldoet aan deze kaders.
De invulling van de lestijd is slechts een indicatie. In de praktijk zijn veel vakgebieden met elkaar verweven en wordt de ontwikkeling tijdens een activiteit op meerdere gebieden gestimuleerd.
Om optimaal tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van een groep worden er keuzes gemaakt in de invulling van de onderwijstijd. Bovenstaande invulling van de lestijd is slechts een indicatie. In de praktijk zijn veel vakgebieden met elkaar verweven. Zo is kunstzinnige en creatieve vorming bijvoorbeeld onderdeel van wereldoriëntatie, net als muziek en techniek (thematisch onderzoekend leren). Onder het vak taal valt het aanbod van taal, woordenschat en spelling.
Wij streven ernaar zoveel mogelijk kinderen binnen onze school op te nemen.
Wij werken met een jaargroepensysteem, maar als dat wenselijk is werken wij groepsdoorbrekend. De komende jaren gaan we meer toewerken naar een werkeenheid per leerjaar (eventueel in combinatie met een hoger/lager leerjaar), waarbij de gezamenlijke leerkrachten het onderwijs voor die groepen inhoud geven en uitvoeren. Dit geeft ons de mogelijkheid om het aanbod beter bij het kind aan te laten sluiten. Daarnaast werken we vanaf groep vier met Snappet. Dit digitale systeem geeft ons de gelegenheid om kinderen op individueel niveau aanbod te geven naast het basisaanbod. Dit kan zijn extra uitdaging of extra inoefening op een ander niveau.
Daarnaast hebben we een intern ondersteuningsteam ten behoeve van extra begeleiding van leerlingen. Eén leerkracht verzorgt dit één dag op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling (Bv. 'ik leer anders' voor kinderen die in beelden denken). Eén dag is ingericht voor onze meerkunners. Op deze dag is er een geheel ander aanbod voor de kinderen gericht op de executieve functies. De leerkracht voert een doelengesprek met de kinderen en deze doelen staan centraal voor een bepaalde periode. Het aanbod wordt gebruikt om het proces in te gaan en doelen te oefenen. De school beschikt ook over een onderwijsassistent die vier ochtenden in de week de begeleiding op het gebied van spelling en lezen verzorgt. Elke acht weken wordt geëvalueerd of de doelen behaald zijn of dat er meer nodig is. Zo ontstaan er vijf periodes in het jaar waarop kinderen kunnen instappen. Voor alle ondersteuning geldt dat de eigen leerkracht de regie heeft en communiceert met de ouders.
Eén keer per jaar wordt er een faalangstreductietraining georganiseerd binnen de school.
Tot slot hebben wij het 'Koersplein' een kleinschalige interne faciliteit waar intensieve begeleiding op gebied van gedrag en werkhouding wordt gegeven. Dit wordt bekostigd van subsidies vanuit het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland en de Blosse expeditie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school zet structurele begeleiding in op het gebied van taal en rekenen, dit gebeurt vier ochtenden in de week. Daarnaast zetten wij in op de sociaal emotionele ondersteuning middels faalangsttraining, ik leer anders trajecten en het 'Levensplein' (ondersteuning executieve functies). Op het gebied van gedrag is er intensieve begeleiding mogelijk op het 'Koersplein'. Uit de NPO middelen van de gemeente wordt er zowel binnen de opvang als op school ingezet op motorisch remedial teaching voor de jonge leerlingen.
Aanmelding voor buitenschoolse opvang
In ons Kindcentrum wordt onderwijs én opvang aangeboden. Naast dagopvang en peuteropvang bieden wij ook buitenschoolse opvang (BSO), vóór en/of na schooltijd. Hierbij kunt u kiezen voor alleen de schoolweken (inclusief studiedagen), alleen vakantieweken of een combinatie van beide. Als u uw kind(eren) wilt inschrijven voor één van deze opvangvormen, kan dit via https://www.blosse.nl/contact/kind-inschrijven.
Heeft u inhoudelijke vragen over de opvang of wilt u eerst even vrijblijvend komen kijken? Stuur dan een mail naar de manager kinderopvang: patricia.schuurman@blosse.nl