RKBS Sint Barbaraschool

Dorpsstraat 35 1747 HA Tuitjenhorn

Schoolfoto van RKBS Sint Barbaraschool

Het team

Toelichting van de school

Het totale team bestaat uit twee directieleden, 20 groepsleerkrachten, een intern begeleider (IB-er), vier leerling ondersteuners (twee leerkrachten en een onderwijsassistent), een administratrice en een conciërge. Daarnaast zijn er drie vakleerkrachten werkzaam, twee voor gymnastiek en één voor muziek.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op school hebben wij een systeem om te zorgen dat er bij het uitvallen of afwezigheid van leerkrachten tijdig goede vervanging is. Helaas lopen wij er steeds vaker tegenaan dat er geen vervanging beschikbaar is vanwege het lerarentekort.

Op het moment dat een leerkracht zich ziekmeldt/afmeldt treedt ons zogenaamde 'invalprotocol' in werking.

Dit protocol kenmerkt zich door de volgende stappen:

1. Leerkracht meldt zich ziek.

2. De directie zoekt een invaller via de zogenaamde flexpool.

3. Ingeval er geen invaller beschikbaar is, wordt binnen het team naar een invaller gezocht.

4. Indien dat ook niets oplevert, wordt de groep één dag opgedeeld (verdeeld over de andere groepen met zelfstandige werktaak). In de groepen 1/2 kan dit niet omdat het niet mogelijk is om deze leerlingen over andere (hogere) groepen te verdelen. De ouders van de kinderen van groep 1 worden gevraagd ze thuis te houden (omdat deze kinderen nog niet leerplichtig zijn), de kinderen van groep 2 worden verdeeld over de andere twee kleutergroepen.  

5. Is er voor meer dagen geen inval beschikbaar, dan wordt de groep de tweede dag naar huis gestuurd. Daarna wordt steeds een andere groep een dag naar huis gestuurd en krijgt de groep waarin de leerkracht ziek is les van de vrijgespeelde leerkracht.

6. Als de leerkracht langere tijd afwezig blijft, zoekt de directie naar een meer permanente oplossing (binnen de beschikbare mogelijkheden).


Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerkrachten zijn degenen die direct met de kinderen werken. Hun inzet, tact en deskundigheid zijn van essentieel belang voor het goed functioneren van de kinderen die aan hen worden toevertrouwd. De leraren dragen de eerste verantwoordelijkheid voor de groep die hen is toegewezen. Toch ervaart ook het volledige team de verantwoording voor alle kinderen die onze school bezoeken. Veel leerkrachten werken parttime. Bovendien kunnen leerkrachten compensatieverlof krijgen of duurzaamheidsverlof opnemen. Door deze regelingen kan het voorkomen dat er drie leerkrachten voor een groep komen te staan. Wij proberen dit tot een minimum te beperken. 

De school heeft ook enkele leerkrachten met bijzondere taken, de LC leerkrachten. Wij kennen een specialist op het gebied van thematisch onderzoekend leren/IPC, cultuureducatie, kanjertraining en hoogbegaafdheid. De intern begeleider (IB-er) is specialist op het gebied van gedrag en begeleiden en ondersteunt de leraren in hun zorg voor de leerlingen. Wanneer een leerling om welke reden ook, op een bepaald leergebied of op sociaal-emotioneel gebied specifieke ondersteuning of aanbod nodig heeft, zoekt de leraar contact met de IB-er. In overleg tussen de leerkracht en de IB-er wordt een hulpprogramma vastgesteld, waarover ook de ouders worden geïnformeerd. Er zal getracht worden om een leerling door extra zorg toch de gestelde doelen voor dat schooljaar te laten bereiken. Hoe deze zorg georganiseerd is, is uitgebreid beschreven in het document ‘schoolondersteuningsprofiel’. Deze is te lezen op de website van de school.

Kerndoelen vormen samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen de wettelijke kaders voor de kern van de onderwijsinhoud. Het inhoudelijke onderwijsaanbod op onze school voldoet aan deze kaders.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De invulling van de lestijd is slechts een indicatie. In de praktijk zijn veel vakgebieden met elkaar verweven en wordt de ontwikkeling tijdens een activiteit op meerdere gebieden gestimuleerd.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Om optimaal tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van een groep worden er keuzes gemaakt in de invulling van de onderwijstijd. Bovenstaande invulling van de lestijd is slechts een indicatie. In de praktijk zijn veel vakgebieden met elkaar verweven. Zo is kunstzinnige en creatieve vorming bijvoorbeeld onderdeel van wereldoriëntatie, net als muziek en techniek (thematisch onderzoekend leren). Onder het vak taal valt het aanbod van taal, woordenschat en spelling.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij streven ernaar zoveel mogelijk kinderen binnen onze school op te nemen. 

Wij werken met een jaargroepensysteem, maar als dat wenselijk is werken wij groepsdoorbrekend. De komende jaren gaan we meer toewerken naar een werkeenheid per leerjaar (eventueel in combinatie met een hoger/lager leerjaar), waarbij de gezamenlijke leerkrachten het onderwijs voor die groepen inhoud geven en uitvoeren. Dit geeft ons de mogelijkheid om het aanbod beter bij het kind aan te laten sluiten. Daarnaast werken we vanaf groep vier met Snappet. Dit digitale systeem geeft ons de gelegenheid om kinderen op individueel niveau aanbod te geven naast het basisaanbod. Dit kan zijn extra uitdaging of extra inoefening op een ander niveau. 

Daarnaast hebben we een intern ondersteuningsteam ten behoeve van extra begeleiding van leerlingen. Eén leerkracht verzorgt dit één dag  op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling (Bv. 'ik leer anders' voor kinderen die in beelden denken). Eén dag is ingericht voor onze meerkunners. Op deze dag is er een geheel ander aanbod voor de kinderen gericht op de executieve functies. De leerkracht voert een doelengesprek met de kinderen en deze doelen staan centraal voor een bepaalde periode. Het aanbod wordt gebruikt om het proces in te gaan en doelen te oefenen. De school beschikt ook over een onderwijsassistent die vier ochtenden in de week de begeleiding op het gebied van spelling en lezen verzorgt. Elke acht weken wordt geëvalueerd of de doelen behaald zijn of dat er meer nodig is. Zo ontstaan er vijf periodes in het jaar waarop kinderen kunnen instappen. Voor alle ondersteuning geldt dat de eigen leerkracht de regie heeft en communiceert met de ouders. 

Eén keer per jaar wordt er een faalangstreductietraining georganiseerd binnen de school.

Tot slot hebben wij het 'Koersplein' een kleinschalige interne faciliteit waar intensieve begeleiding op gebied van gedrag en werkhouding wordt gegeven. Dit wordt bekostigd van subsidies vanuit het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland en de Blosse expeditie.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school zet structurele begeleiding in op het gebied van taal en rekenen, dit gebeurt vier ochtenden in de week. Daarnaast zetten wij in op de sociaal emotionele ondersteuning middels faalangsttraining, ik leer anders trajecten en het 'Levensplein' (ondersteuning executieve functies). Op het gebied van gedrag is er intensieve begeleiding mogelijk op het 'Koersplein'. Uit de NPO middelen van de gemeente wordt er zowel binnen de opvang als op school ingezet op motorisch remedial teaching voor de jonge leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Aanmelding voor buitenschoolse opvang

In ons Kindcentrum wordt onderwijs én opvang aangeboden. Naast dagopvang en peuteropvang bieden wij ook buitenschoolse opvang (BSO), vóór en/of na schooltijd. Hierbij kunt u kiezen voor alleen de schoolweken (inclusief studiedagen), alleen vakantieweken of een combinatie van beide.  Als u uw kind(eren) wilt inschrijven voor één van deze opvangvormen, kan dit via https://www.blosse.nl/contact/kind-inschrijven. 

Heeft u inhoudelijke vragen over de opvang of wilt u eerst even vrijblijvend komen kijken? Stuur dan een mail naar de manager kinderopvang:  patricia.schuurman@blosse.nl   

Terug naar boven