Kindcentrum Klinkers

Woerdenstraat 60 5036 BL Tilburg

Schoolfoto van Kindcentrum Klinkers

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aan het einde van de schoolloopbaan maken de kinderen de Centrale Eindtoets. Wij willen als eindniveau in groep 8 minimaal één punt boven het landelijk gemiddelde scoren. Het afgelopen schooljaar (2022-2023) hebben 33 kinderen meegedaan aan de Centrale Eindtoets AMN. De schoolscore van Klinkers is 428,9. Dat is boven het gemiddelde van scholen met een vergelijkbare schoolweging.

Voor ons blijft het van belang om te kijken naar het individuele kind. Toch kunnen en willen wij niet ontkomen aan de normen die door de inspectie zijn gesteld. Vandaar dat we als school wel toewerken naar een bepaald gemiddeld streefdoel. Wij willen als school passend hoge verwachtingen hebben van kinderen. We realiseren ons dat de jaarlijkse scores voor een groot gedeelte afhangen van leerkrachtgedrag, maar dat ook de kenmerken van kinderen meespelen. Vandaar dat we gegevens altijd zorgvuldig analyseren en bespreken met het team en met de ouders.

Vanaf schooljaar 2023-2024 zullen alle schoolverlaters een doorstroomtoets maken. Meer informatie over deze nieuwe 'eindtoets' vindt u hier

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Rapportage en portfolio

Eigenaarschap en zelfkennis zijn belangrijke begrippen op Klinkers. Wij vinden het belangrijk dat de leerling mede-eigenaar is van het eigen leerproces en dat het kind inzicht krijgt in reeds gerealiseerde en nog te behalen doelen. Het werken met het portfolio draagt ook bij aan het zelfvertrouwen van het kind. Middels het portfolio kunnen kinderen hun eigen vorderingen zien en trots zijn op wat ze kunnen. Ouders kunnen op deze manier de ontwikkeling van hun kind volgen. Leraren hebben een goed instrument om de vorderingen van hun leerlingen bij te houden op het gebied van kennis, vaardigheden en houding.

Sinds schooljaar 2022-2023 zijn we op Klinkers gestart met de invoering van MijnRapportfolio. Hiermee streven we naar een eigentijds en handzaam systeem om de ontwikkeling van uw kind zichtbaar te maken en te volgen. Voor het kind, voor u als ouder en voor de leerkracht.

Kinderen en leerkracht hebben samen een actieve houding in de samenstelling van het portfolio. Het portfolio is bedoeld voor de leerling om zijn of haar ontwikkeling in kaart te brengen en het leren zichtbaar te maken. Een aantal keer per jaar voert de leerkracht een portfoliogesprek met het kind en ontwikkelgesprekken of 10-minuten gesprekken met ouders/verzorgers.  Deze gesprekken vinden in vaste periodes door het jaar heen plaats. Voor de kinderen in groep 1 hanteren we een aangepaste gesprekkencyclus. Eveneens zijn er altijd mogelijkheden om individueel in gesprek te gaan met de leerkracht. Het is fijn als u hiervoor van tevoren een afspraak maakt met de leerkracht. Dan kan hij/zij ook echt de tijd voor u nemen.

Middels de jaarkalender communiceren we onze gesprekkencyclus voor ouders en kinderen. 

Tussenopbrengsten
Twee keer per jaar worden de opbrengsten gemeten en geanalyseerd door middel van toetsen van CITO Leerling in Beeld. Dit gebeurt zowel op individueel-, groeps-, bouw- als schoolniveau. Deze meetmomenten hebben als doel om ons onderwijs te evalueren en verbeteren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het kader van ons kwaliteitszorgsysteem evalueren we jaarlijks onze schooladviezen. Ook van de kinderen die al twee of drie jaar onze school hebben verlaten. Uiteraard is de doelstelling om onze kinderen een kansrijk en zo precies mogelijk schooladvies voor het Voortgezet Onderwijs te geven.

De leerlingen van groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari 2024 hun voorlopig schooladvies. In de eerste volle week van februari maken alle leerlingen de doorstroomtoets. De uitslag hiervan ontvangen de scholen uiterlijk 15 maart 2024. Vervolgens ontvangen de leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart 2024 van hun school het definitieve schooladvies. Indien het toetsadvies vanuit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school dient dat dan te motiveren. Aanmelden voor het VO met het definitieve advies gebeurt tussen 25 maart en 31 maart 2024.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op basisschool Klinkers scheppen we een open sfeer naar leerlingen, collega’s en ouders toe. De school moet een vast punt zijn in het leven van kinderen en ouders. We willen dat kinderen zich ontspannen voelen, zelfvertrouwen tonen en vitaliteit uitstralen. Op deze manier kunnen zij genieten van hun leerervaringen.

Wij vinden het belangrijk dat een kind een eigen persoonlijke ontwikkeling doormaakt waarin de eigen leervragen een centrale rol spelen. Gelijkwaardigheid tussen mensen is een belangrijk uitgangspunt. Onze kinderen brengen respect op voor waarden en normen van anderen, die zich onderscheiden in kleur, handicap, cultuur of geloof. We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkomen daarvan.

Omdat Klinkers een school wil zijn die preventief werkt aan correcte omgangsvormen tussen kinderen, heeft ieder teamlid de Kanjertraining gevolgd. De school heeft ook een wettelijk verplichte coördinator sociale veiligheid. De intern begeleider bewaakt de sociale veiligheid en is het vaste aanspreekpunt voor ouders en leerkrachten bij vragen over sociale veiligheid en pesten. Bij discriminatie of pesterijen gaan wij met de kinderen in gesprek en indien wenselijk gaan wij ook in gesprek met de ouders. Zoals hierboven aangegeven verwachten wij van onze medewerkers, leerlingen en ouders dat ze zich respectvol gedragen ten opzichte van anderen.

IB Learner Profile
Het doel van ons lesprogramma is, dat leerlingen zich ontwikkelen tot echte wereldburgers die met elkaar verbonden zijn en samen verantwoordelijk zijn voor onze planeet. Wij gebruiken daarvoor het leerlingprofiel. Het leerlingprofiel bestaat uit 10 karakterkenmerken die onze leerlingen helpen zich tot wereldburgers te ontwikkelen, en die hen ondersteunen om actie te ondernemen voor positieve verandering.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gelijkwaardigheid
  • Respect
  • Preventie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven