Basisschool Antares

Sabelhof 12b 5044 JR Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool Antares
  • Schoolfoto van Basisschool Antares
  • Schoolfoto van Basisschool Antares
  • Schoolfoto van Basisschool Antares
  • Schoolfoto van Basisschool Antares

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Gezien de landelijke ontwikkelingen met betrekking tot de tekorten op de arbeidsmarkt vinden wij het belangrijk om goed na te denken over de vervangingsvraag bij ziekte en/of verlof van medewerkers.

Wij werken dan ook met een Xpect-schil: dit zijn vervangers, die in dienst zijn van de stichting Xpect primair.
Verder streven we er op Antares naar zoveel mogelijk vervangingen op te vangen met 'eigen medewerkers'.

Dit zorgt voor de meeste rust en continuïteit bij onze leerlingen. 

Hieronder de volgorde van vervanging:

* Extra schil leerkrachtondersteuner van eigen bouw

* Vervangingsmanager (XP-schil of extern)

* Overige ambulante medewerkers

* Groep naar huis

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 hebben wij de volgende groepen:
Groep 1-2A juf Gwenda
Groep 1-2B juf Iris
Groep 1-2C meneer Patrick en juf Joeren
Ondersteuning juf Anouk voor groepen 1-2 
Groep 3 juf Hanny en juf Joeren
Ondersteuning juf Floor
Groep 4 juf Francien, juf Hélène
Ondersteuning juf Chayenne
Groep 5 juf Nicky en juf Sanne
Groep 6 juf Lotte en juf Hélène
Ondersteuning juf Sanne, meneer Julien en juf Irina
Groep 7-8A juf Julie
Groep 7-8B meneer Bennasar
Groep 7-8C juf Sil
Ondersteuning juf Nicole en meneer Sietze LIO

Taalschool leerkrachten juf Maaike en juf Nicole  
Leerkracht ondersteuners: juf Michelle, juf Kim

Bouwcoördinator Groep 1 t/m 3 meneer Patrick/ juf Hanny
Bouwcoördinator Groep 4 t/m 6 juf Francien
Bouwcoördinator groep 7 t/m 8 meneer Bennasar

Directeur Krista Voets 

IB juf Rianne en juf Irina
Administratie juf Carmen 
Conciërge meneer Joris
Onderwijskundig leider juf Emine

VVE coördinator juf Ien / coördinator Ouderkamer
Intermediairs juf Bahriye juf Fatima 

VCP juf Kim
CSV juf Irina

Muziek meneer Antonius Johannes 
Combinatiefunctionaris sport meneer Rob

ICT coördinator juf Gwenda
Schoolmaatschappelijk werk Esther van Spaandonk


Stagiaires en basisschoolcoach

Antares is vanaf 2018 een opleidingsschool. Dit betekent dat we een school zijn voor studenten van de PABO.
Vanaf het schooljaar 2021-2022 zijn we gestart als opleidingsschool Tilburg west (OLS Tilburg west)


De volgende scholen maken hiervan deel uit:


·         Antares
·         Hubertus
·         Jeanne d’Arc
·         Wandelbos


Iedere school heeft zijn eigen onderwijsnest maar daar waar mogelijk maken we gebruik van elkaars expertise en leren met elkaar en van elkaar.  

Er vindt een nauwe samenwerking plaats tussen de basisschool en de FHKE-Fontys. Op de basisscholen worden de studenten begeleid door de basisschoolcoaches en de mentoren.

In OLS Tilburg west zijn er 2 basisschoolcoaches die de studenten en mentoren coachen en contact onderhouden met de studiebegeleider van FHKE-fontys.  

Daarnaast hebben wij ook studenten van de ALO ( academie voor lichamelijke opvoeding), zij verzorgen gymlessen in verschillende groepen.
Studenten van ROC OAS worden opgeleid tot onderwijsassistenten. Ook studenten van Fontys Hogeschool pedagogiek kunnen bij ons een stageplaats krijgen.  

Op Antares staat het werkplekleren centraal, aan de hand van competentiegerichte opdrachten, vergaren studenten kennis en vaardigheden die ze in de praktijk kunnen brengen in nauwe samenwerking met het werkveld. Vanuit de diverse opleidingen worden nieuwe beelden en inzichten gecreëerd en dragen de studenten bij aan de professionele ontwikkeling van onze school.

Door met collega’s, ouders, experts en andere instellingen samen te leren en te werken. Door samen de kennis en kunde te delen en te onderzoeken halen we het beste uit onszelf, onze studenten en uiteindelijk uit onze leerlingen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

1.1 Zorgverbreding basisschool Antares

Het team van basisschool Antares streeft ernaar de kinderen op school te voorzien van kwalitatief goed onderwijs. Onder kwalitatief goed onderwijs verstaan wij effectief onderwijs dat aansluit bij het niveau van de kinderen.
We willen hierbij in het bijzonder rekening houden met kinderen die specifieke onderwijsbehoeften  hebben, zodat ook zij vertrouwen krijgen in hun eigen mogelijkheden.
We werken met OPP’s indien nodig, (ontwikkelingsperspectiefplannen).

1.2 Passend onderwijs

In het schooljaar 2013-2014 is de IVO Audit voor Passend Onderwijs afgenomen op Antares. In 2015 zijn de profielen opnieuw in kaart gebracht. In de afgelopen en  komende schooljaren wordt met het team invulling gegeven aan een gedragen beleid volgens de kaders van Passend Onderwijs. De volledige rapportage staat op onze website. Daarnaast staat het vernieuwde schoolondersteuningsplan op de website.
In het geheel genomen is Antares te karakteriseren als een netwerkschool.

Het ondersteuningsprofiel bestaat uit vijf onderdelen/domeinen.
Er zijn verbanden tussen de vijf onderdelen/domeinen van het ondersteuningsprofiel.
De diversiteit van de leerlingenpopulatie(1) zegt iets over de noodzaak van omgaan met verschillen (2).
De effectiviteit van extra voorzieningen (3) hangt samen met het onderwijsconcept (2). enzovoort.

Een korte toelichting, per domein.

1. Over de diversiteit van de leerlingenpopulatie.

Hierbij kijken wij naar een combinatie van achtergrondkenmerken van leerlingen en kenmerken van leren en gedrag.

Toelichting op de profilering:
Het opleidingsniveau van de ouderpopulatie op Antares is hoofdzakelijk laag tot gemiddeld, daarnaast hebben de meeste leerlingen een niet Nederlandse culturele achtergrond.
Dit betekent dat er vooral achterstanden in de taalontwikkeling voorkomen, met name op de gebieden woordenschat en woordbegrip.

2. Over de ruimte voor verschillen binnen het onderwijsconcept.
Dit gaat over de manier van lesgeven in de groep. Belangrijk zijn onder meer de wijze waarop de les is ingericht, de diversiteit in het lesmateriaal, en de mate van dialoog of interactie tussen leerkracht en leerling, en tussen de leerlingen onderling.

Toelichting op de profilering:
Er wordt op Antares gewerkt met het leerstofjaarklassensysteem en er is veel aandacht voor taalontwikkeling. De leraren hanteren het EDI-model met naast aanpak 1,2 en 3 af en toe ook nog een aanpak 4. Er zijn afspraken gemaakt over het gebruik van coöperatieve werkvormen en er wordt gewerkt met een taakbrief en Snappet om het zelfstandig werken te stimuleren. Wij zijn bezig om leerlingen meer verantwoordelijkheid voor het eigen leren te geven.   


3. Over de beschikbaarheid van extra voorzieningen.
Extra voorzieningen zijn: extra ‘handen’ in de klas (of klassenverkleining), extra onderwijsmaterialen, extra mogelijkheden in de ruimtelijke omgeving, specialistische expertise, en samenwerking met instanties buiten het onderwijs.

Toelichting op de profilering:
De school heeft voor 28u. vakleerkrachten (muziek / lich.oef). Er zijn leerkrachtondersteuners aangenomen voor extra begeleiding. Daarnaast zijn er in bijna alle groepen stagiaires HBO of MBO actief. Dit voor meer dan 140 u. per week. De subsidie voor basisvaardigheden wordt ingezet voor taal- en reken experts zodat zij met het team kunnen zorgen voor een optimale ontwikkeling met betrekking tot taal en rekenen. 

4. Borging van de ondersteuning in de organisatie van de school.
Van stevige borging is sprake wanneer er beleid, leerlingvolgsystemen, procedures en afspraken zijn, die voor alle betrokkenen helder zijn en door alle teamleden worden toegepast. Een heldere, consistent toegepaste taakverdeling is onderdeel van de borging. 

Toelichting op de profilering:
De borging van de ondersteuning is goed geregeld, afspraken zijn helder en worden schoolbreed door allen toegepast. Zie onze ondersteuningsroute op de website.      

5. Over de intensiteit en omvang van de samenwerking.
Gekeken wordt naar de mate waarin de begeleiding van de leerling binnen het onderwijs wordt afgestemd met die van de verschillende partners buiten het onderwijs.

Toelichting op de profilering:
Samenwerking wordt gezocht wanneer de school handelingsverlegenheid constateert of preventief wil handelen in overleg met de ouders. Zie onze sociale kaart voor samenwerkende organisaties. Deze staat op de website.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op Antares willen wij een optimale basis met passende ondersteuning, zijn we samen met ouders verantwoordelijk voor de ontwikkeling van onze leerlingen, ontdekken wij de wereld met onze talenten en zijn wij daarbij een voorbeeld voor elkaar.

Het komende schooljaar ligt onze focus op het 1S bij rekenen, verrijking, taal en themagericht onderwijs koppelen en het versterken van ons ondersteuningsteam.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft een extra aanbod voor het jonge kind: er is de mogelijkheid voor Kinderopvang, Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en er zijn twee kindercrèche groepen voor peuters aanwezig. We maken voor de peuters en kleuters gebruik van een doorlopend taal/ ontwikkelprogramma Opstapje en Opstap. Ouders zijn hiervoor van harte welkom in de ouderkamer van de school en ontvangen dan spelmaterialen en leesboekjes om thuis te kunnen gebruiken. Er is een goede samenwerking met onze partners van de peutergroepen. Vanuit een gezamenlijke visie op het jonge (meertalige) kind werken we samen aan een soepele doorstroom voor de kinderen van de peutergroep naar de groepen 1-2 en 3. We hebben de beschikking over extra ondersteuning voor kinderen uit de kleutergroepen. We noemen dat onze Taaltuin. Kleine groepjes kinderen kunnen hier nog wat extra taalaanbod krijgen.

Voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong bieden we een aanbod op maat. Daarin staat de behoefte van de leerling centraal: creatief denken, keuzes maken, meerdere opdrachten tegelijk aanpakken en grote denkstappen maken. We bieden extra uitdaging in opdrachten en taken. Daarnaast bieden we verrijkende opdrachten gericht op creatief denken binnen de thema’s. Ook binnen het spel zijn diverse uitdagingen ingebouwd. Op die manier kan elk kind eigen keuzes maken in een aanbod op maat.

Terug naar boven