De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Kanvas Kanjer.
We werken met de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen wij of we een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp ingezet kan worden.
Schoolklimaat en veiligheid
Wij streven ernaar een veilige en vertrouwde sfeer te creëren in school.
Het is belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en dat alle kinderen tot hun recht komen. Dit geldt ook voor de leerkrachten en het ondersteunend personeel. Wij proberen dit te bereiken door regels te stellen en door discriminatie en pesten tegen te gaan.
Bewustwording van je eigen handelen en de gevolgen daarvan is een onderwerp dat in de klassen steeds vaker terugkomt. Via de programma’s Kanjer en Kijk! houden wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in de gaten.
Zodra wij merken dat kinderen zich niet veilig en vertrouwd voelen, ondernemen wij in overleg met de ouders actie.
Omdat het gedrag op school en thuis een wisselwerking heeft, verwachten wij van ouders hetzelfde. Als ouders thuis constateren dat de school niet veilig is voor het kind, horen wij dit graag. Fysiek moet de school ook veilig zijn. Hiervoor hebben we arbobeleid; vastgesteld op 4 oktober 2017.
Iedere 4 jaar nemen wij de volledige Quikscan van RI&E af. Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) beschrijft de risico's in het bedrijf op het gebied van gezondheid en veiligheid van de werknemers. Hiermee krijgt een werkgever snel inzicht in de situatie en kan hij zien waar verbeteringen in de school nodig zijn. Iedere 2 jaar de Quikscan met vragen voor de collega's om te zorgen voor een veilige werkomgeving.
Protocol grensoverschrijdend gedrag(door ouder(s)/voogd(en)/verzorger(s), vertegenwoordigers van het kind, hierna te noemen “ouders”)
Wat ouders moeten weten:
Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt op onze scholen. Ook onze medewerkers. Daarom deze afspraken. We verwachten dat alle ouders zich hieraan houden.
- Ouders gedragen zich beleefd, vriendelijk en respectvol tegenover medewerkers van de school, de leerlingen en andere ouders op het schoolterrein.
- Ouders praten op een beleefde, vriendelijke en respectvolle manier met medewerkers van de school, de leerlingen en andere ouders op het schoolterrein.
- Wanneer ouders zich ergens druk over maken of zich ergens zorgen over maken, nemen zij daarover contact op met een van de leerkrachten of met de intern begeleider. Dit gebeurt niet waar leerlingen of andere ouders bij zijn.
- Ook wanneer ouders zich druk of zorgen maken over het gedrag van een andere ouder of het kind van een andere ouder nemen zij daarover contact op met een van de leerkrachten of de intern begeleider. Ouders zorgen ervoor dat hierbij geen kinderen aanwezig zijn, ook niet die van henzelf.
Houdt u zich niet aan deze afspraken en wordt er door u bijvoorbeeld geschreeuwd, gescholden, gedreigd of gevochten in de school of op het schoolterrein dan nemen we de volgende stappen:
1. De leerkracht gaat met u in gesprek. Als het nodig is, is de intern begeleider of directeur daarbij aanwezig. Het verslag van dit gesprek met daarin de gemaakte afspraken wordt met u gedeeld zodat u dit nog eens op uw gemak door kunt lezen wanneer u weer rustig bent.
2. Gebeurt het toch weer dat u grensoverschrijdend gedrag laat zien, dan stelt de directeur een contactregeling op. U mag dan bijvoorbeeld alleen nog contact met school opnemen via de directeur of de intern begeleider. Dit duurt 4 tot 6 weken. We zorgen in deze tijd voor een vaste contactpersoon. De directeur laat het bestuur weten dat er een contactregeling met u is.
3. Mochten de voorgaande stappen ook niet voldoende zijn dan neemt het bestuur het over. U wordt uitgenodigd om te komen praten over uw grensoverschrijdende gedrag en er wordt door het bestuur een toegangsverbod opgesteld. Dit betekent dat u minimaal 4 weken en maximaal 6 maanden niet op het schoolplein en in de school mag komen. En helpt zelfs dat niet, dan kan uw kind worden verwijderd van school. We zorgen er dan natuurlijk wel voor dat er een andere school wordt geregeld voor uw kind en dat we de leerplicht en de Inspectie op de hoogte stellen.
Tot slot:
In geval van verbaal of lichamelijk geweld of het ernstig in gevaar brengen van leerlingen of personeel wordt door de leerkracht of de directeur aangifte gedaan bij de politie. Als er sprake is van (ernstige)bedreiging, wordt aangifte gedaan door het bestuur. Ook zullen de wijkagent en de veiligheidscoördinator van de gemeente Tilburg worden ingelicht.
Zie hier ook dit protocol op onze website
Monitoring van de sociale en fysieke veiligheid
De verschillende rollen (coördinator sociale veiligheid, vertrouwenscontactpersoon, intern begeleider, directeur etc.) moeten geborgd worden binnen de school.
Wij doen dit door de rollen actief te bespreken binnen teambijeenkomsten. Zo is voor zowel leerkrachten als ouders en leerlingen duidelijk bij wie ze met welke vragen terecht kunnen.
Voor gevallen waarbij de sociale veiligheid onder druk komt te staan is monitoring van belang. We registreren op een eenvoudige manier om zicht te houden op de mate waarin incidenten plaatsvinden, de aard van de incidenten en de stappen die hierbij zijn genomen. Tevens krijgt men zicht op de ervaren sociale veiligheid.
De monitoring wordt jaarlijks uitgevoerd middels het afnemen in groep 6, 7 en 8 van de vragenlijst ‘sociale veiligheid’ van KANVAS kanjer. Deze wordt door csv’er vcp’er besproken indien nodig.
Wij maken gebruik van de map ‘ongevallenregistratie’. Zo krijgen wij als school zicht op de frequentie, betrokkenen en aard van de incidenten.
Hoe borgen wij?
* Schoolveiligheidsplan. Wordt minimaal 1 keer per jaar in een teamvergadering besproken
* Schoolplan.
* Groepsbesprekingen/ leerlingbesprekingen/ bouwvergaderingen/ teamvergaderingen/ werkgroepvergadering/ coördinatorenoverleg
* Leerlingvolgsysteem (op cognitief gebied).
* Kanjer en Kijk!
* Evaluatiemomenten, analyse en verantwoordelijke personeelsleden.
* Bijstelling en nieuw beleid + plan van aanpak met SMART-doelen.
Op stichtingsniveau zijn er tweejaarlijks bijeenkomsten voor de coördinatoren sociale veiligheid. Doel hiervan is wij als coördinator goed op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en dat wij getraind blijven in het voeren van moeilijke gesprekken.
Er wordt in dit netwerk aandacht besteed aan intervisie en er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen.
Anti-pest coördinator en vertrouwenspersonen:
Taken anti pestcoördinator:
Op basisschool Antares hebben wij een csv’er/ anti pestcoördinator. (coördinator sociale veiligheid)
De coördinatoren sociale veiligheid van onze stichting zijn inhoudelijk geschoolde professionals.
Zij/hij coördineert het beleid sociale veiligheid op schoolniveau:
- maakt en handhaaft de beleidsnotitie sociale veiligheid;
- zorgt dat het thema met regelmaat op de agenda staat;
- is het aanspreekpunt van de school voor ouders en leerlingen bij pesten;
- start de monitor op (een van de vier instrumenten om de sociale veiligheid in kaart te brengen);
- bekijkt/analyseert de monitor of wordt geïnformeerd door degene die de analyse maakt;
- trekt conclusies uit de monitor; indien nodig worden deze besproken met de intern-begeleider/directeur;
- beschikt over kennis en vaardigheden op het gebied van de preventie en aanpak van pesten.
De coördinator sociale veiligheid is een herkenbaar aanspreekpunt voor leerlingen en ouders in geval van pesterijen op school. Zij/ hij wijst hen de weg naar oplossingen en houdt de vinger aan de pols totdat het pesten echt is gestopt.
Taken vertrouwenspersoon:
De interne VCP is verbonden aan de school (vertrouwenscontactpersoon).
Deze persoon is laagdrempelig te benaderen en kent de school, de leerkrachten en de populatie.
De VCP is het aanspreekpunt voor ouders, leerlingen en medewerkers die klachten hebben over gedragingen en beslissingen van het bevoegd gezag of het personeel, dan wel over het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen door het bevoegd gezag of personeel.
Hoewel de functie van de VCP naar haar aard en naam een grote mate van vertrouwelijkheid met zich brengt, kan van de vertrouwenspersoon niet worden verlangd dat zij in alle gevallen geheimhouding betracht. De VCP heeft geen wettelijke geheimhoudingsplicht.
Als zij van oordeel is dat de klager zich in een dusdanig ernstige situatie bevindt dat het noodzakelijk is andere personen/instanties op de hoogte te stellen, kan zij besluiten de geheimhouding niet te hanteren. Bij een vermoeden van een zedenmisdrijf is de interne VCP verplicht dit te melden bij het bevoegd gezag. Daarnaast is de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van toepassing.
Een VCP zal een klager nooit geheimhouding hoeven te beloven.
Zij kan wel duidelijk maken dat zij terughoudend en vertrouwelijk met de informatie om zal gaan.
Een belangrijke taak is preventie, hiervoor is het belangrijk dat de interne VCP bekend is bij leerlingen. Daarom gaan de interne VCP elk schooljaar langs de groepen om informatie te geven over hun rol en met wat voor soort vragen leerlingen bij hen terecht kunnen.
Handle with Care
Onze school doet mee aan ‘Handle with Care’ waarin wij samenwerken met de gemeente. Het doel hiervan is om een leerling, die huiselijk geweld en/of kindermishandeling heeft meegemaakt en waarbij de politie is ingeschakeld, op school een veilige omgeving te bieden. Uit onderzoek blijkt dat dit veel verschil uitmaakt.
De juf of meester kan hem of haar dan tot steun zijn en op dat moment rekening houden met wat de leerling nodig heeft. Het is goed dat een leerling zich op dat moment gehoord, gezien en begrepen voelt. Door deze aandacht kan een leerling eerder tot rust komen, kan de leerling sneller herstellen van wat hij of zij heeft meegemaakt en kan mogelijke schade worden voorkomen. Om de leerling deze ondersteuning te kunnen bieden, wordt onze school door middel van een ‘Handle with Care-signaal’ geïnformeerd.
Als de politie voor een situatie van huiselijk geweld wordt ingeschakeld, dan zorgt de gemeente (via leerplicht) er vervolgens alleen voor dat de volgende gegevens worden doorgegeven aan de directeur of de intern begeleider van de school:
de naam van de leerling;
de geboortedatum van de leerling;
het signaal ‘Handle with Care’.
Bijzonderheden en details over de huiselijke situatie worden niet met ons gedeeld.
De directeur of intern begeleider die het signaal ontvangen heeft, neemt zo snel mogelijk contact op met de groepsleerkracht van de betreffende leerling om de leerling zo de ondersteuning te kunnen bieden die nodig is. De groepsleerkracht kan de leerling laten blijken dat hij of zij er voor de leerling is of ruimte geven om zijn of haar verhaal te doen als daar behoefte aan is. Een toets van die dag kan bijvoorbeeld verzet worden naar een andere dag, of de leerling mag tijdens de les op een rustig plekje zitten om even tot rust te komen. De groepsleerkracht of intern begeleider neemt contact op met ouders om hen te informeren over de genomen stappen op school.
Als school gaan wij heel zorgvuldig om met het signaal. Het signaal delen we alleen met de collega’s die hierover geïnformeerd moeten worden. Bovendien slaan we het signaal niet op en registreren we het niet in een systeem. Het doel van ‘Handle with Care’ is puur om zo snel als mogelijk de leerling de dag na huiselijk geweld de ondersteuning te bieden die hij of zij nodig heeft. Het signaal is daarom nergens terug te vinden. Wilt u meer weten over Handle with Care, neemt u dan gerust contact met ons op.