Basisschool Antares

Sabelhof 12b 5044 JR Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool Antares
  • Schoolfoto van Basisschool Antares
  • Schoolfoto van Basisschool Antares
  • Schoolfoto van Basisschool Antares
  • Schoolfoto van Basisschool Antares

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden er toetsen van IEP afgenomen in groep 3 t/m 8.
Ze worden afgenomen in januari/februari en mei/juni. Deze ontwikkeling kunt u zien in de leerlinganalyse van ParnasSys die tijdens de rapportbespreking met u bekeken wordt. In groep 1 en 2 werken wij met KIJK. De leerlingen worden geobserveerd met betrekking tot hun ontwikkeling.
Deze ontwikkeling wordt in de KIJK lijn getoond en met u besproken tijdens de rapportbespreking in groep 1 en 2. De resultaten van IEP worden drie keer per jaar door de leerkracht, directeur en Ib'er besproken in een groepsbespreking in september, maart en juni. Hier wordt een plan van aanpak gemaakt voor alle leerlingen. Deze aanpak wordt verwerkt in de groepsplannen en een breinkaart.
Zie onze ondersteuningsroute op de website voor alle gedetailleerde stappen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 veranderen er een aantal zaken in de procedure rondom het schooladvies. De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van de basis- naar de middelbare school.
Dit zijn maatregelen: De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.
Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.
Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets: scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.
In ons protocol PO/VO kunt u de precieze afspraken lezen en als ouder worden deze met u besproken tijdens de adviesgesprekken met de leerkracht. Mocht u dan nog  vragen hebben dan hebben wij op maandagochtend de ouderkamer PO/VO in de Reinevaer waarin u vragen kunt stellen. 

Zie ons Stappenplan van PO naar VO op onze website http://basisschoolantares.nl 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een geschikte manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de maatschappij. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, elkaar helpen, elkaar vertrouwen, plezier hebben en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Wij als Antares willen onze leerlingen een goed toegeruste ‘rugzak‘ mee geven zodat ze zo zelfstandig en gelukkig mogelijk kunnen functioneren in onze maatschappij. We werken aan burgerschapsvorming.

Burgerschap  

Op onze school is veel aandacht voor burgerschap. Wij willen kinderen maximale mogelijkheden bieden om zich te ontwikkelen en zo hun eigen plaats te vinden in de samenleving. Wij geven ieder kind, elke dag opnieuw, kansen om een stralende ster te zijn.  

Daarin vinden we het belangrijk dat kinderen leren “een goede burger” te zijn.

-        Jezelf en je talenten leren ontdekken en jezelf durven zijn.

-        Elkaar respecteren en waarderen zoals we zijn.

-        Op een fijne en respectvolle manier met elkaar omgaan.

-        Open zijn, met elkaar praten en elkaar écht leren kennen.

-        Ontdekken hoe de wereld om ons heen in elkaar zit en hoe we daar op een positieve manier aan kunnen bijdragen.   

Burgerschap is een manier van omgaan met elkaar.
Als Kanjerschool is dat terug te zien in ons hele onderwijs. In de Kanjerlessen, in de manier waarop we met elkaar dingen bespreken, hoe we dingen oplossen en hoe we met elkaar omgaan. Het is ook terug te zien in de samenwerking met kinderen en ouders die we zo belangrijk vinden. Samen leren we om “goede burgers” te zijn. We doen dit vanuit een open communicatie en respect voor elkaar.
Ook in de samenwerking met alle partners in de wijk is burgerschap een belangrijke factor. Samen zorgen we voor een wijk waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Om burgerschap nog extra aandacht te geven praten we over allerlei onderwerpen in de klas, dingen die we zelf meemaken, onderwerpen die in het nieuws komen en thema’s waar we nieuwsgierig naar zijn. Op deze manier is burgerschap verweven in onze hele school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Samenwerken
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven