Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Samenstelling groepen
Onze school past de samenstelling van de groepen aan op basis van de leerlingenaantallen en de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte. Op onze school hebben we de afspraak dat leerlingen, als ze kleuterverlenging krijgen (langer dan 2 jaar in groep 1/2 zitten), waar mogelijk naar een andere groep 1/2 gaan. De leerling krijgt hiermee een nieuwe start, een nieuwe juf of meneer, tegelijk met al zijn leeftijdsgenootjes die naar groep 3 zijn gegaan.
Na groep 1/2 herverdelen we de groepen wanneer daar aanleiding voor is, bijvoorbeeld omdat het leerlingaantal of zorg onevenredig verdeeld is..
Onze school heeft schooljaar 2023-2024 13 groepen, waaronder 2 talentklassen. Wij hebben een combinatiegroep 5/6.
SchoolOndersteuningsProfiel (SOP)
Alle scholen zijn verplicht een SOP op te stellen. Aan de hand van het schoolondersteuningsprofiel van alle scholen van ons samenwerkingsverband, Plein013, wordt helder hoe de ondersteuning in ons samenwerkingsverband vorm krijgt. Duidelijk wordt wat de scholen doen aan extra ondersteuning en hoe. Daarnaast wordt de ambitie voor de komende jaren over de invulling van de extra ondersteuning weergegeven.
De extra ondersteuning is ondersteuning die aanvullend is op de basisondersteuning. De basisondersteuning is niet in het SOP opgenomen. De basisondersteuning is alles aan preventieve en licht curatieve interventies, die in de klas en school uitgevoerd kunnen worden.Dit is voor alle scholen wettelijk vastgelegd. In het kort is de basisondersteuning het volgende:
- Preventieve en licht curatieve interventies zoals bij: dyslexie, dyscalculie, problematiek voortkomend uit leervermogen (IQ), fysieke toegankelijkheid, programma’s sociale veiligheid en voorkomen gedragsproblemen, protocol medisch handelen, curatieve zorg en ondersteuning door ketenpartners, preventieve ondersteuning tijdig signaleren.
- Onderwijs-ondersteuningsstructuur: expertise van het team voor bovenstaande interventies en de zichtbaarheid hiervan in de school.
- Planmatig werken: indicatoren zorg en begeleiding uit inspectiekader en aanvulling door HGW, handelingsgericht werken.
- Kwaliteit/toezicht kader: leerprestaties en opbrengsten, het onderwijsproces en de zorg en begeleiding.
De extra ondersteuning wordt dus beschreven in het SOP. Hiervoor worden de termen van de zgn. vijf IVO velden gebruikt. IVO staat voor indicatiestelling vanuit onderwijsbehoeften.
Deze vijf velden zijn:
1. De hoeveelheid aandacht/handen in de klas
2. Onderwijsmaterialen
3. Ruimtelijke omgeving
4. Expertise
5. Samenwerking met externe organisaties.
Meer informatie over het SOP kunt u op vragen bij de Kwaliteitscoördinator (KC-er)Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Al onze leerkrachten zijn het afgelopen schooljaar geschoold in List-lezen om het leesniveau te verbeteren.
We hebben sinds afgelopen schooljaar een fysiotherapeut op school, voor psychomotorische training, schrijfmotoriek en projecten over gezonde leefstijl.
In schooljaar 2023-2024 zullen we het beleid van onze begaafdheidprofielschool (BPS) vervlechten met dat van een High Performing School (HPS), zodat we kinderen goed kunnen bedienen die meer- of hoogbegaafd zijn.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.