Jan Ligthartschool Driecant

Dalemdreef 25 5035 LZ Tilburg

  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool Driecant
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool Driecant
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool Driecant

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit ongeveer 30 bevlogen leerkrachten!

Onze leerkrachten doen ertoe: we werken in leerteams om ons onderwijs iedere dag een klein beetje te verbeteren, we zijn kritisch op ons handelen en werken met bewezen onderzochte principes (evidence informed), we hebben hoge verwachtingen van onszelf en onze leerlingen. Hierdoor zorgen we ervoor dat leerlingen zich bij ons optimaal kunnen ontwikkelen op cognitief gebied, sociaal emotioneel en de persoonsvorming.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In onze kwaliteitskaart Vervangingsprotocol-ziekte-afwezigheid hebben we het volgende beschreven:

Bij afwezigheid van leerkrachten komt er een vervangende leerkracht uit het Regionaal Transfer Centrum (RTC). Indien er geen vervanging beschikbaar is, worden leerkrachten gevraagd om extra te werken. Als dat niet lukt, gaan we kijken of we het intern kunnen oplossen m.b.v. een onderwijsassistent en ambulant personeel. Als we geen goede oplossing kunnen vinden, kunnen kinderen over de andere klassen verdeeld worden. Mocht men dat niet verantwoord vinden, zouden wij bij hoge uitzondering kunnen besluiten de kinderen niet naar school te laten komen. Kinderen hebben altijd de mogelijkheid naar school te komen, de school zorgt dan voor opvang.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Samenstelling groepen     

Onze school past de samenstelling van de groepen aan op basis van de leerlingenaantallen en de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte. Op onze school hebben we de afspraak dat leerlingen, als ze kleuterverlenging krijgen (langer dan 2 jaar in groep 1/2 zitten), waar mogelijk naar een andere groep 1/2 gaan. De leerling krijgt hiermee een nieuwe start, een nieuwe juf of meneer, tegelijk met al zijn leeftijdsgenootjes die naar groep 3 zijn gegaan.

Na groep 1/2 herverdelen we de groepen wanneer daar aanleiding voor is, bijvoorbeeld omdat het leerlingaantal of zorg onevenredig verdeeld is.. 

Onze school heeft schooljaar 2023-2024 13 groepen, waaronder 2 talentklassen. Wij hebben een combinatiegroep 5/6.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

SchoolOndersteuningsProfiel (SOP)

Alle scholen zijn verplicht een SOP op te stellen. Aan de hand van het schoolondersteuningsprofiel van alle scholen van ons samenwerkingsverband, Plein013, wordt helder hoe de ondersteuning in ons samenwerkingsverband vorm krijgt. Duidelijk wordt wat de scholen doen aan extra ondersteuning en hoe. Daarnaast wordt de ambitie voor de komende jaren over de invulling van de extra ondersteuning weergegeven.


De extra ondersteuning is ondersteuning die aanvullend is op de basisondersteuning. De basisondersteuning is niet in het SOP opgenomen. De basisondersteuning is alles aan preventieve en licht curatieve interventies, die in de klas en school uitgevoerd kunnen worden.

Dit is voor alle scholen wettelijk vastgelegd. In het kort is de basisondersteuning het volgende:  

  1. Preventieve en licht curatieve interventies zoals bij: dyslexie, dyscalculie, problematiek voortkomend uit leervermogen (IQ), fysieke toegankelijkheid, programma’s sociale veiligheid en voorkomen gedragsproblemen, protocol medisch handelen, curatieve zorg en ondersteuning door ketenpartners, preventieve ondersteuning tijdig signaleren.
  2. Onderwijs-ondersteuningsstructuur: expertise van het team voor bovenstaande interventies en de zichtbaarheid hiervan in de school.
  3. Planmatig werken: indicatoren zorg en begeleiding uit inspectiekader en aanvulling door HGW, handelingsgericht werken.
  4. Kwaliteit/toezicht kader: leerprestaties en opbrengsten, het onderwijsproces en de zorg en begeleiding.

De extra ondersteuning wordt dus beschreven in het SOP. Hiervoor worden de termen van de zgn. vijf IVO velden gebruikt. IVO staat voor indicatiestelling vanuit onderwijsbehoeften.

Deze vijf velden zijn:

1. De hoeveelheid aandacht/handen in de klas
2. Onderwijsmaterialen
3. Ruimtelijke omgeving
4. Expertise
5. Samenwerking met externe organisaties.

Meer informatie over het SOP kunt u op vragen bij de Kwaliteitscoördinator (KC-er)

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Al onze leerkrachten zijn het afgelopen schooljaar geschoold in List-lezen om het leesniveau te verbeteren.

We hebben sinds afgelopen schooljaar een fysiotherapeut op school, voor psychomotorische training, schrijfmotoriek en projecten over gezonde leefstijl. 

In schooljaar 2023-2024 zullen we het beleid van onze begaafdheidprofielschool (BPS) vervlechten met dat van een High Performing School (HPS), zodat we kinderen goed kunnen bedienen die meer- of hoogbegaafd zijn. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven