Basisschool De Wegwijzer

Giekerkstraat 53 5043 MX Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Natuurlijk hebben onze leerlingen van groep 8 ook dit jaar weer deelgenomen aan de eindtoets.
Het gegeven schooladvies bepaalt, samen met het resultaat van deze toets op welk niveau kinderen mogen starten op het voortgezet onderwijs.
De leerlingen van onze school hebben deelgenomen aan Route 8, een digitale, adaptieve toets. Het adaptieve karakter van deze toets zorgt ervoor dat iedere leerling een unieke toets op eigen niveau kan maken. De resultaten van de eindtoets laten zien dat onze leerlingen naar verwachting presteren.

De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt de eindopbrengsten van een school voortaan op twee indicatoren die de behaalde referentieniveaus voor lezen, taalverzorging en rekenen betreffen:

  1. Behalen voldoende leerlingen het fundamenteel niveau (% 1F = uitstroom VMBO Basisberoepsgerichte Leerweg, Kaderberoepsgerichte Leerweg, Gemengde leerweg/Theoretische Leerweg)
  2. Behalen voldoende leerlingen het streefniveau (% 2F of 1S = uitstroom VMBO Theoretische Leerweg/HAVO en hoger)

Er wordt hierbij steeds uitgegaan van het gemiddelde over 3 jaren. Onze school scoort op 1F boven het landelijk gemiddelde en daarmee ook ruim boven de signaleringswaarde van de Inspectie. Op 2 F scoren we bijna op het landelijk gemiddelde en daarmee ruim boven de signaleringswaarde van de Inspectie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met ingang van 1 februari 2016 hanteert de Inspectie van het Onderwijs voor de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs geen eigen normen meer. De inspectie verwacht van de school dat deze zelf ambitieuze doelen stelt voor de leerlingen, zicht heeft in hoeverre de leerlingen die doelen halen en op basis van het eigen beeld het onderwijs aan de leerlingen bijstelt.

Op onze school hebben we onze ambities en schoolnorm bepaald. Hierin laten wij zien wat wij belangrijk vinden dat kinderen leren. De brede ontwikkeling van kinderen, waarbij persoonsvorming een nadrukkelijke plaats krijgt, staat hierbij centraal. Deze ambities zijn gekoppeld aan onze visie en missie en worden geformuleerd in zichtbaar gedrag en verwachte resultaten bij de basisvaardigheden taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Onze ambities en schoolnormen vormen een meetlat waaraan we de kwaliteit van ons onderwijs spiegelen.

We onderzoeken steeds wat het effect is van ons onderwijs. Door kritisch te kijken naar de gerealiseerde brede opbrengsten en te reflecteren op ons eigen handelen kunnen we de juiste acties uitzetten en op deze manier de onderwijskwaliteit bewaken. Om de tussenresultaten in het onderwijsproces te monitoren maken we gebruik van groepsbezoeken, het Boom leerlingvolgsysteem, onze toetskalender, de groepsanalyses, groepsbesprekingen en de schoolrapportage. Vanzelfsprekend komen onze tussenresultaten ook aan bod bij de verschillende gesprekken in onze schoolse en bovenschoolse kwaliteitscyclus.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voortgezet onderwijs.
De overstap naar het voortgezet onderwijs is voor kinderen en ouders een belangrijke fase in het leven. Dit roept allerlei vragen op zoals: "Hoe zit het voortgezet onderwijs in elkaar? Welk type onderwijs is haalbaar? Wat is dan een goede school voor mijn kind?" Duidelijke voorlichting is daarbij heel belangrijk. Daarom worden, zowel door De Wegwijzer als door de scholen voor het voortgezet onderwijs, speciale informatieavonden georganiseerd. Overzichten van open dagen en brochures worden aan de kinderen van de groepen 7 en 8 meegegeven, zodat ouders in staat zijn om samen met hun kind een keuze te maken uit de verschillende scholen. 

Op onze school geven we alle schoolverlaters een voorlopig en een definitief advies over het best passende vervolg in het voortgezet onderwijs. Om de kwaliteit van onze advisering te garanderen, maken we bij het bepalen en onderbouwen van het voorlopig schooladvies gebruik van de volgende aanbevelingen:

  • We onderbouwen het voorlopig advies met de (ontwikkeling in de) vaardigheids-scores op de toetsen van het Boom leerlingvolgsysteem. De resultaten bij rekenen/wiskunde en begrijpend lezen zijn de beste voorspellers van het succes in het voortgezet onderwijs.
  • We kijken hierbij naar toetsresultaten maar ook naar de meerjarig vastgelegde observaties van de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en motivatie van een leerling.
  • We adviseren vanuit hoge verwachtingen en zijn alert op mogelijke onder advisering.
  • Bij specifieke onderwijsbehoeften gebruiken we de informatie vanuit het ontwikkelingsperspectief om het advies te bepalen.
  • Bij het bepalen van het advies zijn de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur betrokken.
  • We geven een enkelvoudig advies als er geen twijfels zijn over het niveau van een leerling. Bij twijfels of bij kansen voor plaatsing in een dakpanconstructie (bijvoorbeeld vmbo t/havo) wordt een meervoudig advies gegeven. Bij het bepalen van het definitieve advies maken we hiernaast gebruik van de uitslag van de doorstroomtoets.

Vanaf dit schooljaar verandert de eindtoets in de doorstroomtoets. De verwachting is dat hierdoor een aantal problemen in de overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs weg worden genomen. Zo wordt duidelijker dat leerlingen zich, ook na de afname van de toets in groep 8, blijven ontwikkelen. De uitslag van deze toets speelt een belangrijke rol bij aanname op een school voor voortgezet onderwijs. Om leerlingen allemaal evenveel kans op plaatsing op de school van hun voorkeur en schooladvies te geven, komt er 1 centrale week waarin zij zich aan kunnen melden. De school voor voortgezet onderwijs beslist over de toelating.

Aan het eind van groep 7 wordt een voorlopig (meervoudig) advies samengesteld dat met de leerlingen en hun ouders wordt besproken en dat in het rapport wordt opgenomen. Tussen 10 en 31 januari ontvangen de leerlingen van groep 8 hun tweede voorlopig schooladvies.
In de eerste of tweede week van februari maken alle leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. De uitslag hiervan ontvangen alle scholen uiterlijk 15 maart. Als het toetsadvies vanuit de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten om het advies niet te verhogen. Vanzelfsprekend dient de school deze beslissing goed te motiveren.
Het definitieve advies van De Wegwijzer over het juiste vervolgonderwijs wordt uiterlijk op 24 maart 2024 gegeven. Aanmelden voor het voortgezet onderwijs met het definitieve advies gebeurt tussen 25 en 31 maart.

Onze adviezen worden steeds zorgvuldig en in overleg met de leerkrachten, de intern begeleider en de directeur samengesteld. Wanneer dat nodig is, worden aanvullende gesprekken met collega’s of begeleiders gevoerd. De adviezen worden altijd zo goed mogelijk beargumenteerd en met kinderen en ouders besproken.

De Wegwijzer onderhoudt contacten met de scholen voor voortgezet onderwijs. Niet alleen om op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen, maar ook om geïnformeerd te zijn over de resultaten van de leerlingen. Met die kennis wordt de vinger aan de pols gehouden wat betreft de juistheid van onze adviezen. 

Zoals u heeft kunnen lezen, heeft onze school een Parelklas. De meeste kinderen van de Parelklas stromen, wanneer zij daaraan toe zijn, uit naar het voortgezet speciaal onderwijs of in een enkel geval naar het praktijkonderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om te zorgen voor een veilig sociaal klimaat binnen de school heeft ons team de scholing Pedagogische tact gevolgd. Pedagogische tact leert ons te kijken naar de waarden van waaruit we willen werken en is zichtbaar bij een leerkracht die op het goede moment het juiste doet, óók in de ogen van de leerlingen. Dat betekent dat leerkracht en leerling hierin partner zijn.

Uiteraard heeft een leerkracht een andere verantwoordelijkheid dan een leerling, maar het succes maken ze samen. De leerkracht kan kinderen niet veranderen. Maar wel kan hij anders naar kinderen kijken, waardoor zij anders gaan reageren. Pedagogische tact doet een beroep op ons vermogen om de behoeftes en de mogelijkheden van ieder kind te zien en te horen. Hiervoor moeten we als opvoeder onze ogen en oren goed gebruiken om op een betrokken en open manier te zoeken naar de mogelijkheden van een kind. 

In het afgelopen schooljaar heeft ons team de scholing Hechting, trauma en ACT gevolgd waardoor we nog beter kunnen anticiperen op het gedrag van kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen en Verbondenheid
  • Vergeving
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De kwaliteit van het onderwijs op basisschool De Wegwijzer is volgens de Inspectie van het Onderwijs voldoende.
Eens in de 4 jaar doet de onderwijsinspectie een uitgebreid onderzoek naar de kwaliteit van alle scholen die onder Xpect Primair vallen. Vaak gaat de inspectie dan ook bij een aantal scholen op bezoek. 

Terug naar boven