Basisschool De Wegwijzer

Giekerkstraat 53 5043 MX Tilburg

  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wegwijzer

Het team

Toelichting van de school

Ons team

Wij bieden u een enthousiast team dat onder leiding van een betrokken directeur en intern begeleider dagelijks voor uw kind klaarstaat. Ons team  wordt ondersteund door de vakleerkrachten muziek en gym, de administratief medewerkster en een aantal vrijwilligers.

Wanneer u kijkt naar de "totale beschikbare fte voor de instelling" dan ziet u een hoger getal dan bij de vergelijkingsgroep. Hetzelfde geldt voor "het aantal leerlingen per fulltime medewerker". Dit komt doordat onze Parelklas slechts 13 leerlingen heeft met een fulltime leerkracht en een fulltime leerkrachtondersteuner. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht afwezig is, wordt naar een vervanger gezocht. Hierbij wordt een beroep gedaan op onze eigen vervangers en invalkrachten die bij de kinderen bekend zijn, zoals onze eigen parttimers. Als er geen invalkracht gevonden kan worden binnen onze eigen organisatie wordt extern een vervangingsaanvraag uitgezet. Is ook daar geen vervanging beschikbaar dan worden de kinderen opgedeeld over de overige groepen. In het uiterste geval worden de ouders verzocht om de kinderen thuis te houden, waarbij de school zorgt voor aangepaste opvang wanneer dit voor ouders onmogelijk is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Gymles:
Plezier in bewegen vinden we belangrijk. Dit draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van onze leerlingen. De kinderen van de Parelklas en de groepen 1 t/m 8 krijgen 2 keer per week gymles. Minimaal 1 keer per week wordt deze les verzorgd door onze vakleerkracht gym die in dienst is van het Sportbedrijf Gemeente Tilburg. De tweede gymles wordt verzorgd door de groepsleerkrachten die daarvoor bevoegd zijn. Een van onze eigen leerkrachten heeft de gymopleiding afgelopen jaar succesvol afgesloten en zal de 2de gymles voor een aantal groepen (waarvan de eigen leerkracht geen gymbevoegdheid heeft) verzorgen.

Muziekles:

Samen muziek maken geeft kinderen veel plezier. Maar dat is nog niet alles. Onderzoek toont aan dat muziek maken een positief effect heeft op schoolprestaties. Het bespelen van een instrument draagt bij aan de motorische ontwikkeling van kinderen en bevordert discipline en doorzettingsvermogen. Samen muziek maken leert kinderen ook rekening te houden met anderen en stimuleert de ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden. Dat is waarom we zo blij zijn met onze vakleerkracht muziek die alle groepen 1 keer per week meeneemt in de wereld van zingen en muziek maken.

(T)huiskamer:

In onze (T)huiskamer krijgen kinderen die hier behoefte aan hebben de gelegenheid om even uit de schoolse situatie te stappen om tot rust te komen. Voor meer informatie zie hoofdstuk 3.1 in de schoolgids en http://www.bsdewegwijzertilburg.nl

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1-2 het jonge kind

In onze kleutergroepen wordt kindgericht gewerkt in een uitdagende omgeving waar spelen en leren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Dit spelen en leren staat in het teken van zo veel mogelijk ervaringen opdoen, waarbij veel aandacht wordt besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling. De ontwikkeling die onze kleuters doormaken wordt gevolgd door middel van KIJK! een webbased registratie en observatiesysteem.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 werken we met twee groepen 1-2, een groep 3, een groep 4, twee groepen 4-5, een groep 6, een groep 6-7, een groep 7, een groep 8 en onze Parelklas.

In de groepen 1-3 wordt gewerkt volgens de principes van het kindgericht betekenisvol leren. Het onderwijs wordt zoveel mogelijk in samenhang aangeboden waarbij er aandacht is voor spel, ontdekkend leren, eigenaarschap en burgerschapsvorming. Ons onderwijs is erop gericht om zoveel mogelijk uitdagend en betekenisvol te zijn voor onze leerlingen.

In de groepen 4-8 wordt gewerkt volgens het International Primary Curriculum, het IPC, waarbij alle wereldoriënterende vakken, burgerschapsvorming, onderzoekend leren en de creatieve vakken binnen één thema en in samenhang met elkaar worden behandeld. Het reken- en taalonderwijs staat in de ochtend centraal. IPC in de middag.

Bij de invulling van de onderwijstijd wordt aangegeven hoeveel uren de school gemiddeld per week besteed aan een vakgebied.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

BS De Wegwijzer wil en kan er in principe zijn voor alle leerlingen in de wijk, ook voor die kinderen die extra ondersteuning nodig hebben omdat zij bijvoorbeeld meer- of hoogbegaafd zijn, de Nederlandse taal nog niet helemaal beheersen of zeer moeilijk lerend zijn. Ons Schoolondersteuningsprofiel laat zien wie we zijn, wat we doen en waarin we ons verder willen ontwikkelen. Het motto van onze school Sfeervol en kansrijk is hierbij het uitgangspunt. We denken steeds in ontwikkelkansen voor alle leerlingen. Hierbij hebben we als minimaal doel dat kinderen groei maken in hun ontwikkeling. Als ons dit niet lukt, stellen we ons vragend en kwetsbaar op en leggen we verbindingen naar anderen. In eerste instantie zoeken we hierbij naar mogelijkheden binnen onze wijk Oud Reeshof. Als dit niet mogelijk is gaan we op zoek naar een passend aanbod binnen ons samenwerkingsverband.

De (T)huiskamer van De Wegwijzer

In het schooljaar 2021-2022 is op onze school een (T)huiskamer opgestart. In deze (T)huiskamer kunnen kinderen met aandachts- en prikkelverwerkingsproblemen onder begeleiding van een daartoe opgeleide leerkracht of pedagoog op bepaalde momenten tot rust komen om daarna weer in de groep mee te kunnen draaien. Of kinderen hiervoor in aanmerking komen, wordt in overleg met ouders, leerkrachten en intern begeleider bepaald.

Hieronder leest u een stukje vanuit de leerkracht en de pedagoog die werkzaam zijn in de (T)huiskamer:

De (T)huiskamer op Basisschool De Wegwijzer is een ruimte die is ingericht als huiskamer. Het is een fijne plek die rust uitstraalt en je het gevoel geeft dat je altijd welkom bent. Kinderen door de gehele school kunnen gebruik maken van de (T)huiskamer. Dit wordt vooraf met het kind, ouders, leerkracht en intern begeleider besproken. Het kunnen vaste momenten zijn waar kinderen begeleiding krijgen van de pedagogen uit de (T)huiskamer, het kan ook op vrije inloop zijn wanneer het kind hier behoefte aan heeft en als dit is afgesproken met de leerkracht.  
Binnen de (T)huiskamer komen kinderen met uiteenlopende behoeften en hier wordt altijd zoveel mogelijk op afgestemd. Zo wordt er gewerkt aan executieve functies, zelfvertrouwen en zelfbeeld bij kinderen, samenspel/samenwerking, het herkennen van en leren omgaan met emoties, basisvaardigheden bij kleuters, werken aan een growth-mindset bij kinderen. En soms gaat het om gewoon even je verhaal kwijtkunnen. Of om een stukje ontprikkeling bij kinderen die dit nodig hebben door te zorgen voor een rustmoment.

We proberen dit zoveel mogelijk preventief in te zetten zodat kinderen een positieve ervaring op doen zowel in de (T)huiskamer als in de klas. Daarnaast kunnen de kinderen ook bij het buitenspelen een beroep doen op de (T)huiskamer indien dit noodzakelijk is. Ook ondersteunen de pedagogen bij sommige groepen de gymlessen en/of muzieklessen voor de kinderen die het hier lastiger hebben i.v.m. overprikkeling.
Natuurlijk willen we de lijntjes met de ouders kort houden, daarom plannen we meerdere keren per jaar een moment waarop (T)huiskamergesprekken gehouden worden. Deze zijn terug te vinden in de kalender. Tussentijds contact is altijd contact mogelijk, stuur ons gerust een mail!  

Behalve regulier basisonderwijs heeft De Wegwijzer ook een Parelklas.

De Parelklas is een voorziening binnen onze school bedoeld voor zeer moeilijk lerende kinderen. Het IQ van deze kinderen ligt tussen de 35 en de 65, waarbij geen sprake is van een bijkomende problematiek. De Parelklas geeft invulling aan passend onderwijs aan kinderen die aangewezen zijn op zeer speciale hulp in een door ouders gewenste en thuisnabije situatie.
Het motto van onze school “Sfeervol & kansrijk” komt duidelijk naar voren in onze Parelklas die wordt gekenmerkt door veel individuele aandacht, gegeven door mensen met de nodige expertise. 

Onze visie op de Parelklas
Speciaal waar het moet en regulier waar het kan is ons uitgangspunt.
We bieden in onze Parelklas een duidelijke en voorspelbare maar ook uitdagende en betekenisvolle leeromgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontplooien. Omdat we op onze school uitgaan van verschillen horen onze parelleerlingen er gewoon bij. Zij integreren in de reguliere groepen en kinderen uit de reguliere groepen integreren in de Parelklas. Onze Parels spelen en leren met elkaar en met anderen, worden geaccepteerd zoals ze zijn, hebben contact met de kinderen in de wijk, maken speelafspraakjes met vriendjes en vriendinnetjes en komen elkaar ook buiten de school in de wijk tegen. Samen spelen, integreren, communiceren en leren horen bij onze Parelklas.
De Parelklas is écht een parel van en voor onze school. We zijn er als team trots op dat wij dit met elkaar mogen en kunnen realiseren.

Organisatie van de Parelklas
Kinderen kunnen vanaf 4 jaar geplaatst worden en blijven meestal tot hun 12de of 13de verjaardag op onze school. In de groep zijn zo’n 10 tot 13 leerlingen van verschillende leeftijden. De Parelklas is de basisgroep en vanuit deze groep wordt deelgenomen aan activiteiten in een integratieklas. Dat is een reguliere groep met leeftijdgenootjes waar de leerling gedurende de gehele schooltijd bij betrokken is. Daarnaast is het mogelijk dat een Parel leerling op niveau in verschillende andere groepen werkt. De integratieactiviteiten vinden plaats volgens een rooster dat in overleg tussen de leerkracht van de integratieklas en de parelklas wordt afgestemd. We vinden het contact en de samenwerking met de ouders van essentieel belang. Vanaf het moment van inschrijving worden ouders nauw betrokken bij het onderwijs aan hun kind.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in de komende jaren nog beter te begeleiden en hen daardoor nog beter passend onderwijs te bieden, wordt de samenwerking in onze buurt Oud Reeshof geïntensiveerd. Hierbij worden de datagegevens van Smart Start gebruikt. Op basis van deze data zijn ambities opgesteld waaraan we in gezamenlijkheid gaan werken om ervoor te zorgen dat we zoveel mogelijk kinderen onderwijs in de eigen buurt kunnen bieden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In onze groepen 1-2 zijn volop materialen aanwezig voor het ontwikkelen van de basisvaardigheden zoals de motoriek, de zintuiglijke ontwikkeling, het ruimtelijk inzicht, het voorbereidend en aanvankelijk lezen, schrijven, het voorbereidend en aanvankelijk rekenen en het creatief denken. Met deze materialen geven de leerkrachten aan kleine groepen, aan individuele kinderen of aan de hele groep bijbehorende lessen en instructies. We werken in onze onderbouwgroepen in thema’s vanuit de 10 ankers van het kindgericht werken waaronder "Uitdagingen in plaats van opdrachten, de verwondering in ere houden en uitgaan van het competente kind". We geloven dat jonge kinderen leren vanuit spel. We vinden het heel belangrijk om het creatieve denkproces bij jonge kinderen te stimuleren en zijn met hen op zoek naar vragen en oplossingen in plaats van naar het enige juiste antwoord.

Leerkrachten bereiden samen met de onderwijsassistenten gezamenlijk de thema’s voor, die zo’n 4 tot 6 weken gevolgd worden in de groepen. Vanuit deze thema’s (zoals de jaargetijden, dieren, de winkel, het ziekenhuis, feesten, uitvinders, het vliegveld) worden doelen opgesteld die binnen het thema aan bod komen. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan spel, levensecht leren en aan de wereld om ons heen. De leerlingen hebben ruime inbreng bij het speel- en leerproces. In de onderbouw kunnen leerlingen werken in hun eigen lokaal maar ook in het kleuter hoekenlokaal. In dit hoekenlokaal is er alle ruimte voor creativiteit en zelf ontdekken. We werken samen met kinderopvangorganisaties in de buurt namelijk De Teddybeer en de Kinderopvangroep. 

In het kader van het project "In de buurt gebeurt het" werkt onze school binnen de wijk Oud Reeshof samen met de buurtscholen, de kinderopvangorganisaties en het jongerenwerk om alle kinderen in onze wijk zoveel mogelijk kansen op een mooie toekomst te bieden.Er zijn mooie plannen om in ons eigen gebouw op korte termijn een kinderopvang te realiseren. Hiermee kunnen we gaan zorgen voor een doorgaande ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 tot 13 jaar. We houden u via onze nieuwsbrieven en social media op de hoogte van de ontwikkelingen!

Terug naar boven