Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schooljaar 2023-2024 werken we met 24 groepen. Vijf kleutergroepen en vervolgens drie groepen 3,4, 5, 6, 7 en vier groepen 8. Elke groep heeft 1 of 2 groepsleerkrachten. Naast het werken in de eigen groep, kan er sprake zijn van groeps-doorbrekende activiteiten of clustering van leerlingen om zo optimaal mogelijk onderwijs op maat aan te bieden. Deze groeps-doorbrekende activiteiten zijn een vertaling van ons onderwijskundig concept. Vanuit onze visie op onderwijs en leren, organiseren we speel-leer en werkmomenten, waarbij leerlingen kennis en ervaring "binnen en buiten de klas" opdoen. Ze gaan op ontdekking, stellen zichzelf doelen, werken individueel, maar ook samen en passen geleerde vaardigheden toe in de klas of daarbuiten. Hierbij horen ook culturele activiteiten en burgerschapsvorming. Zo bereiden we het kind voor op de toekomst waar ze deel van uitmaakt en zich in ontwikkelt.
OBS Koolhoven heeft clusterklassen voor hoogbegaafde leerlingen en er is remedial teaching op diverse leergebieden en sociaal-emotioneel vlak. Een leerkrachtondersteuner is gekoppeld aan een bouw (leerteam) en wordt op basis van groepsbehoefte ingezet. Zo vindt in de klas (ook) extra ondersteuning plaats. We noemen dat mastery-learning.
OBS Koolhoven heeft verschillende vakleerkrachten en specialisten op een bepaald vakgebied: We werken met vakleerkrachten voor muziek, beeldend en lichamelijke opvoeding en er zijn leerkrachten gespecialiseerd in meer-en hoogbegaafdheid, sociale veiligheid en dyslexie.
Verder werken we al een aantal schooljaren met een event-manager. Zij coördineert en regelt diverse buitenschoolse activiteiten in samenwerking met de ouders uit de ouderraad.
Sinds 1 januari 2023 zijn school en kinderopvang bestuurlijk gefuseerd en gaat meer en meer vorm gegeven worden aan deze integrale samenwerking.
Veel van het onderwijsaanbod in de groepen 1/2 wordt geïntegreerd, dus vakken-overstijgend aangeboden.
Vanwege het op maat aanbieden van onderwijs wordt er onder andere met een weektaak gewerkt en kan het voorkomen dat uren per vak aangepast worden. Dat is leerjaarspecifiek en/of afhankelijk van leerbehoefte. Aansluitend: Tijdens de weektaak worden diverse vakken geïntegreerd aangeboden en/of verwerkt. Dat is in het rooster moeilijk te duiden.
Pauze: In de ochtend is er een (pedagogische) ochtendpauze. Tussen de middag wordt er in de klas gegeten en hebben alle leerlingen aansluitend een half uur buiten spelen.
Vanwege het rooster wordt er tijdens de grote pauze met kinderen samen gegeten.
Onze methodes:
Technisch lezen: LIST
Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip
Taal en spelling: Taalverhaal & Staal Spelling m.i.v. 2023-2024
Rekenen: Getal en Ruimte jr
Wereldoriëntatie: Da Vinci
Studievaardigheden: Blits / Junior Einstein
Engels: Take it easy
Schrijven: Pennenstreken (blokschrift)
Creatieve vakken: Eigen leerlijnen vakleerkrachten
Sociale veiligheid: Thematisch aanbod in projectperiode
Burgerschap: Diverse projecten / da Vinci
Verkeer: VVN
Lichamelijke opvoeding: Eigen leerlijnen vakleerkrachten l.o.
Het schoolondersteuningsprofiel van OBS Koolhoven:
OBS Koolhoven karakteriseert zich volgens onderzoek als een netwerkschool. Er is geen categorie netwerkschool-plus, maar daar zou OBS Koolhoven gezien de scores op de verschillende velden* goed in gepast hebben. De aangegeven groeimogelijkheden op het algemene onderwijsconcept van de school en op de vijf velden bieden perspectief op een ontwikkeling naar een smalle ondersteuningsschool of op een versterking van het bestaande profiel. De aangegeven groeimogelijkheden bieden kansen om meer leerlingen met speciale onderwijsbehoeften onderwijs te kunnen bieden, maar ook om de ‘gewone’ leerlingen meer aan hun specifieke onderwijsbehoeften aangepast onderwijs te bieden.
* De onderwijsvelden:
De match tussen vraag en aanbod in onderwijsbehoeften van kinderen op OBS Koolhoven is in kaart gebracht in termen van kenmerken van het ondersteuningsaanbod van de school. Het profiel van het ondersteuningsaanbod van een reguliere school wordt bepaald door de mate waarin het onderwijsconcept bijdraagt aan het zich geaccepteerd voelen van een leerling met speciale onderwijsbehoeften en de positie op vijf velden van onderwijsbehoefte:
1. De hoeveelheid aandacht/handen in de groep
2. Speciale onderwijsmaterialen
3. De ruimtelijke omgeving
4. Expertise
5. Samenwerking met externe instanties die zich ook met de ondersteuning van het kind bezighouden.
Al deze gegevens worden gebruikt om basis-en extra ondersteuning te bieden en om te zetten in het concreet beantwoorden van een ondersteuningsvraag.
Mocht u als ouder een ondersteunings/hulpvraag hebben en/of uw zorg willen uiten over uw kind, richt u zich dan in eerste instantie tot de leerkracht van uw kind. Hij of zij kan altijd de hulp inroepen van de intern begeleider (IB/KC-er). Zo worden de eerste stappen voor gezamenlijke ondersteuning gezet. Dit is zo ook beschreven in de kwaliteitskaarten voor Passend Onderwijs.
In schooljaar 2020-2021 is het zorgprofiel van de school opnieuw beschreven. Vanuit dit profiel ontstaan kwaliteitskaarten die op deelgebieden van de zorg beschrijven hoe de ondersteuning op schoolniveau gerealiseerd wordt. Deze kaarten worden op de website van school geplaatst.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
OBS Koolhoven legt zich de komende schooljaren meer en meer toe op een juiste afstemming van het onderwijsaanbod voor al onze leerlingen. Dit vertaalt zich in de groepen door een schoolbrede instructie volgens de EDI: Effectieve directe instructie, controle van begrip door formatief handelen en het "leren leren".
Parallel aan die EDI-lessen vindt "Mastery learning" plaats. Dit betekent dat de leerkracht zoveel mogelijk in de (eigen) groep extra instructie geeft aan leerlingen die daar behoefte aan hebben. Een leerkrachtondersteuner begeleidt dan de overige leerlingen.
Op schoolniveau ontwikkelt het onderwijzend personeel zich verdergaand in het verzorgen van eerder vermelde effectieve instructie. Dit is een doorlopend proces. Ook krijgt het ontwikkelen van de executieve functies, het "leren leren" hierbij aandacht.
OBS Koolhoven werkt nauw samen met kinderopvangorganisatie Kinderstad. We participeren samen in één gebouw en nagenoeg alle kinderen uit de kinderopvang (voorschools en naschools) zitten op onze basisschool.
Per 1 januari 2023 zijn school en Kinderstad bestuurlijk gefuseerd.
Komende jaren wordt beleid en uitvoering ontwikkeld die moet leiden tot meer integraal samenwerken. Dit betekent concreet dat we de samenwerking zoeken en daar waar mogelijk gezamenlijke activiteiten organiseren, die de totale ontwikkeling voor alle kinderen ten goede komt.