Openbare Basisschool Koolhoven

Koolhovenlaan 1 a 5036 TK Tilburg

Schoolfoto van Openbare Basisschool Koolhoven

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets wordt doorstroomtoets 

Uw kind maakt in groep 8 een eindtoets. De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat uw kind zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Op onze school gebruiken we de eindtoets van cito.

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau.  

Er komt één?week?waarin?leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Doordat er één?aanmeldweek?komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets: 

  • Uw kind ontvangt tussen 10 en 31 januari het schooladvies. 
  • Uw kind maakt in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. 
  • Uiterlijk 15?maart ontvangen wij de uitslag van de doorstroomtoets. 
  • U en uw kind ontvangen uiterlijk 24 maart van ons het definitieve schooladvies. 
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. 
  • Heeft uw kind de doorstroomtoets beter gemaakt dan stellen we het schooladvies naar boven bij. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te wijzigen.  

Ouders en verzorgers van leerlingen uit groep 8 worden bij aanvang van het nieuwe schooljaar geïnformeerd over bovenstaande procedure en de wijze waarop wij als OBS Koolhoven tot een gefundeerd VO-advies komen. U kunt dit ook lezen op kwaliteitskaart "adviezen Voortgezet Onderwijs groepen 7 en 8" op de website van de school.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

OBS Koolhoven volgt nauwgezet de resultaten van alle leerlingen. Enerzijds gebeurt dit natuurlijk aan de hand van de methode-gebonden toetsen die bij de verschillende vakken horen.

Daarnaast volgen we de leerlingen aan de hand van methode-onafhankelijke toetsen van het cito-leerlingvolgsysteem. Zo houden we de kwaliteit van ons onderwijs in de klas, maar ook op schoolniveau in de gaten. In de regel zijn dit toetsen die tweemaal per schooljaar (rond januari en juni) worden afgenomen. Ook volgen we sociaal-emotionel en motorische ontwikkeling. Niet via cito, maar via de instrumenten "SCOL-vragenlijst en "volgmodel beweegbaas". 

Deze cito-toetsen worden afgenomen op de volgende vakgebieden:

- Rekenonderwijs

- Technisch en begrijpend lezen

- Spelling

- Drempelonderzoek en eindtoets (in 2024 Doorstroomtoets)

- Sociaal emotionele ontwikkeling (SCOL)

- Motorische vaardigheid ("Beweegbaas") 

De cito-toetsen worden geanalyseerd en besproken in groepsgesprekken met de kwaliteitscoördinatoren. Dat is een belangrijk onderdeel van het "handelingsgericht werken" op school. Daarnaast wordt er een analyse opgemaakt van de resultaten op schoolniveau. Zo krijgen we goed zicht op de voortgang en kwaliteit van ons onderwijs op schoolniveau en kunnen we ons beleid mede hierop baseren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal emotionele ontwikkeling op OBS Koolhoven

Sociaal-emotionele ontwikkeling heeft betrekking op het verwerven van kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen door kinderen over wat in zichzelf, in anderen en in contact met anderen afspeelt. Op basisschool Koolhoven staat sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden hoog in het vaandel. We hechten veel waarde aan het pedagogisch klimaat, veiligheid en groepssfeer in de klas.

Voor de ontwikkeling van de persoonlijkheid is de sociaal-emotionele ontwikkeling van essentieel belang. Zijn er problemen in deze sfeer, dan ontstaan vaak ook storingen bij andere ontwikkelingsgebieden. Ook het omgekeerde kan het geval zijn. Diverse aspecten die veel op onze school aan bod komen:

1) Leren omgaan met eigen gevoelens en die van anderen

2) Leren van sociale vaardigheden die nodig zijn om met elkaar te kunnen spelen, werken en omgaan

3) Omgaan met materialen

4) Naleven van gestelde regels en uitleggen "waarom"

5) Sociaal emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid meten. Dit doen we o.a. aan de hand van KIJK, SCOL, de pesttest en sociogram en de tevredenheidspeilingen van Vensters PO

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • respect
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven