Brede zorgschool de Cambier

Marga Klompéstraat 2 4003 ZR Tiel

Schoolfoto van Brede zorgschool de Cambier

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Burgerschap

Betekenisvol leren in de maatschappij staat centraal in ons handelen en in ons onderwijs. Onze ambitie is om de inhoud van ons onderwijs betekenisvol te gebruiken in de maatschappij. Ons onderwijs vindt daar waar het kan ook plaats buiten het lokaal en buiten de school.

De school is een oefenplek om vaardigheden te leren voor later. Onderwijs aan onze leerlingen moet meer zijn dan alleen rekenen, taal en praktische vaardigheden. We moeten onze leerlingen juist ook sociaal emotioneel sterker maken, hen ook leergebied-overstijgende vaardigheden als samenwerken, het vermogen om problemen op te lossen, creativiteit, kritisch denken, sociale en culturele vaardigheden en communicatie bijbrengen. Vakgebieden waar leerlingen aan deze competenties werken zijn onder andere thematisch werken, SoVa, media wijsheid, mondelinge taal, praktijkvakken en stages.

Cultuureducatie

We willen een school zijn waar iedereen kan schitteren op zijn eigen manier en met plezier kan werken aan groei. Cultuureducatie levert daar een belangrijke bijdrage aan.

Het ontdekken van Cultureel Erfgoed en Kunst maakt dat elke leerling zich persoonlijk en sociaal kan ontwikkelen. De leerling leert over de omgeving, de geschiedenis, zichzelf en de mensen om zich heen. Alleen of samen: Kunst en Cultureel Erfgoed maak en beleef je op je eigen manier, met elkaar. Dit schooljaar ontwikkelen wij een Kunstmenu; een gevarieerd programma voor alle groepen op het gebied van Kunst en Cultuur.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Autonomie
  • Zelfstandigheid

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Instroom, uitstroom en de huidige situatie

De Cambier heeft in het schooljaar 2022-2023 onderwijs verzorgd aan 215 leerlingen, dat zijn 119 leerlingen in het so en 96 leerlingen in het vso. In het overzicht op de website van de school staan de in- en uitstroomgegevens van het so en vso weergegeven.

Huidige situatie so en vso

Op het einde van het schooljaar 2022-2023 telde de school 213 leerlingen, dat zijn 109 so leerlingen en 94 vso leerlingen. Om resultaten van leerlingen te kunnen meten en te vergelijken koppelt de school de leeftijd van leerlingen aan leerjaren.

De leeftijd en het niveau van de leerling bepalen, samen met de ondersteuningsbehoefte, de leerroute die de leerling volgt. Voor het plaatsen van leerlingen in een leerroute wordt op brede zorgschool de Cambier gebruik van de Leerstandaarden Punt Speciaal. In de grafiek 'Populatie so en vso schooljaar 2022-2023' wordt het aantal leerlingen per leerroute aangegeven, in het so en in het vso. Deze is terug te vinden op de website van de school.

Het onderwijsaanbod van de leerroutes is gekoppeld aan uitstroomniveaus zoals deze worden gehanteerd door het doelgroepenmodel. Zo wordt het aanbod van leerroute 1 gekoppeld aan de uitstroom naar (vso) Dagbesteding (belevingsgericht), die van leerroute 2 aan (vso) Dagbesteding (taakgericht en activerend), leerroute 3 aan (vso) Arbeid (beschut werk) en die van leerroute 4 aan (vso) Arbeid of PrO.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven