Brede zorgschool de Cambier

Marga Klompéstraat 2 4003 ZR Tiel

Schoolfoto van Brede zorgschool de Cambier

Het team

Toelichting van de school

Personeel

Op de Cambier werken 80 medewerkers, te verdelen in onderwijzend en (onderwijs) ondersteunend personeel. Naast het personeel van de school zijn er ook zorgondersteuners vanuit 's Heeren Loo en therapeuten vanuit de Driestroom werkzaam.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Punt Speciaal onderwijsgroep heeft voor zijn zes scholen een eigen vervangingspool; Flexpunt. Alle vervangingen worden door Flexpunt geregeld. We streven ernaar om zo min mogelijk verschillende gezichten voor de klas te hebben en we houden zoveel mogelijk rekening met de voorkeuren en expertise van zowel de invaller als de groep/ school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Inrichting SO

Het SO van de Cambier is verdeeld in aanvangs,- onderbouw, - middenbouw, - en bovenbouwgroepen. Alle groepen hebben een kleur. Bij de start op school wordt uw kind op basis van de ondersteuningsbehoefte, leeftijd en niveau in een leerroute en bouw geplaatst. Leerroute 1 en 2 zijn gericht op uitstroom naar het VSO met het perspectief op (belevingsgerichte) dagbesteding. Leerroute 3 en 4 zijn gericht op uitstroom naar het VSO met het perspectief op (beschutte) arbeid of Praktijkonderwijs.   

In de aanvangsgroepen zitten jonge leerlingen uit verschillende leerroutes nog bij elkaar. Naarmate een leerling langer op school zit, wordt steeds duidelijker wat de leerling nodig heeft en welke leerroute het meest passend is.

  • Aanvangsgroep, leerroute 2,3,4: groep geel
  • Onderbouwgroepen, leerroute 3,4: groep rood en groep oranje
  • Middenbouwgroepen, leerroute 3,4: groep lila en groep paars
  • Bovenbouwgroepen, leerroute 3,4: groep blauw en groep violet
  • In groep roze (Leerroute 2,3,4) en groep wit ( leerroute 2) wordt bij plaatsing minder naar leeftijd en meer naar de specifieke ondersteuningsbehoefte van een leerling gekeken.

Inrichting EVB

In de EVB groepen zitten leerlingen uit zowel het SO als uit het VSO. Op basis van hun ondersteuningsbehoefte zitten zij in groep Zilver of Goud. Alle groepen werken volgens de LACCS-methodiek. LACCS staat voor: Lichamelijk welzijn, Alertheid, Contact, Communicatie en een Stimulerende tijdsbesteding. Samen met alle betrokkenen van de leerling, wordt in een goed-leven-gesprek gekeken hoe het gesteld is op alle vijf de gebieden en worden er hoofddoelen en onderzoeksdoelen opgesteld.

  • EVB zorg: groep Zilver
  • EVB structuur: groep Goud

Inrichting VSO

Het VSO is ingedeeld in drie fases.

Oriëntatiefase (groep VSO F1a en F1b) 

De eerste fase is de oriëntatiefase en duurt één tot twee jaar. De leerlingen zijn dan 12-14 jaar en maken kennis met het Eigen Initiatief Model (EIM). Er is relatief veel aandacht voor competenties met betrekking tot zelfstandigheid en werkhouding en er wordt kennis gemaakt met praktijkvakken.

Arbeidsvoorbereidingsfase (groep VSO F2a en F2b)

De tweede fase is de arbeidsvoorbereidingsfase, wanneer de leerlingen in de leeftijd van 14 tot 16 jaar zijn. De uren voor praktijkvakken worden uitgebreid, het werken volgens EIM wordt voortgezet en waar nodig uitgebreid en de interne stage gaat van start.

Arbeidsgerichte/transitiefase (groep VSO F3a en F3b)

In de derde fase (arbeidsgerichte/transitie fase) wordt gestart met stage buiten de school. Praktijkvakken worden gekoppeld aan de stage, het uitstroomprofiel en de interesse van de leerling. Zowel in de tweede als derde fase volgen de leerlingen de praktijkvakken gedurende vaste momenten per week. Deze praktijkvakken worden door (praktijk)vakleerkrachten, groepsleerkrachten en assistenten gegeven en de leerlingen wisselen vier keer per jaar van praktijkvak. Op alle dagen van de week krijgen de leerlingen les van hun eigen groepsleerkracht, werken groepsdoorbroken of gaan naar stage. Wanneer een leerling 16 jaar is vindt er een loopbaangesprek plaats met de leerling en ouder(s)/verzorger(s). Voorafgaand aan het gesprek wordt een arbeidsinteressetest afgenomen. Voor leerroute 3 en 4 wordt het Melbaprofiel opgesteld. Aan het einde van dat jaar wordt de uitstroombestemming in het ontwikkelingsperspectief vastgesteld.

Schooldiploma

Vanaf het schooljaar 2021/2022 hebben leerlingen die onderwijs volgen in het dagbestedingsgerichte- en arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel van het VSO recht om hun schoolloopbaan af te kunnen ronden met een schooldiploma. Met het schooldiploma kunnen de leerlingen aantonen welke resultaten zij tijdens hun schoolloopbaan hebben behaald en het voortgezet onderwijs afronden. De diplomering bestaat uit een aantal onderdelen. Er wordt een portfolio opgesteld waarmee de leerling aantoont welke competenties zijn behaald. Daarnaast wordt er een presentatie gegeven 'Wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik' en volgt er voor leerlingen uit het arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel een eindgesprek met de examencommissie van de school.

Overgang SO naar VSO

Leerlingen kunnen vanaf 12 jaar de overstap maken naar het VSO. Voor hun 14e jaar moeten ze het VSO bezoeken. Wanneer uit het ontwikkelingsperspectief blijkt dat het voor een leerling beter is om het SO met een jaar te verlengen dan neemt de CvB hierover een beslissing. Voor leerlingen die doorstromen naar het VSO moet een toelaatbaarheidsverklaring worden aangevraagd bij het Samenwerkingsverband Rivierenland, wanneer een leerling in deze regio woont. 

Pro/VSO Maatwerkklas  

Sinds een aantal jaren is er een samenwerking tussen Lingecollege Pro en het VSO van de Cambier. Doel van deze samenwerking is o.a. om leerlingen gemakkelijker vanuit het SO in te laten stromen binnen het regulier voortgezet onderwijs. Om deze reden is er een maatwerkklas opgestart waarin leerlingen worden geplaatst die voldoen aan de criteria van het Pro maar nog wel extra ondersteuning nodig hebben. Dit kan ondersteuning zijn op sociaal emotioneel vlak of juist qua structuur en duidelijkheid in het dagelijks handelen. Dit kunnen leerlingen zijn die dus doorstromen vanuit het SO van de Cambier maar ook leerlingen die op het Lingecollege worden aangemeld vanuit het regulier basisonderwijs.

Aan deze klas is dan een docent vanuit de Cambier gekoppeld die alle AVO vakken geeft, iedere dag opstart en afsluit met de leerlingen. Op deze manier zijn er veel minder leswisselingen, is er structuur en heeft iedere dag een kop en een staart. Komend schooljaar wordt er voor het tweede jaar op een rij gestart met een nieuwe klas met daarin drie leerlingen die doorgestroomd zijn vanuit de Cambier. Afgelopen schooljaar waren dit vier leerlingen, deze hebben een positieve ontwikkeling doorgemaakt en zullen op het Pro blijven. Het project wordt zelfs zo positief ervaren dat het Lingecollege zelf een tweede maatwerkklas gaat starten waarin leerlingen die al wat ouder zijn worden geplaatst. Dit om beter aan te kunnen sluiten bij ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen zodat zij een grotere kans maken op een positieve uitstroom.


Commissie van Begeleiding (CvB)

Op de Brede zorgschool de Cambier is een CvB geformeerd. De CvB heeft, naast de toelating en plaatsing van leerlingen, de taak om er met het team voor te zorgen dat iedere leerling optimaal gebruik kan maken van de leerstof op school en zich daardoor maximaal kan ontwikkelen. De CvB houdt toezicht op het opstellen van de OPP's en het wijzigen van leerroute en/ of uitstroombestemming.  In de CvB hebben zitting; de zorgcoördinator (tevens voorzitter), de intern begeleiders van het SO en VSO, de orthopedagoog, maatschappelijk werker en de schoolarts. De CvB vergadert eens per vier weken.

Zorgteam

Het zorgteam signaleert en biedt hulp wanneer er door de leerkracht en/ of ouders een hulpvraag gesteld wordt. Ook begeleidt en coacht het zorgteam processen op individueel en groepsniveau. In het zorgteam hebben zitting: de zorg coördinator (tevens voorzitter), de orthopedagoog en de intern begeleiders van het SO en VSO. Het zorgteam komt elke drie weken bij elkaar. Wanneer een hulpvraag de inzet van het zorgteam overstijgt, neemt de CvB de hulpvraag over. Tijdens de schoolloopbaan zal een leerling, op verzoek van de orthopedagoog, een aantal keren getest worden door de psychodiagnostisch medewerker. Vaak is dit een niveaubepaling, maar het kan ook een specifiek onderzoek naar een leerprobleem zijn of naar het sociaal emotioneel functioneren. De niveaubepaling is onder andere nodig om een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan te vragen. U wordt voorafgaande aan het onderzoek op de hoogte gebracht. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Brede zorgschool de Cambier is een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs. Wij hebben in onze beschrijving van de onderwijstijd geen onderscheid gemaakt in leerjaar 1 en 2 ten opzichte van leerjaar 3 t/m 8 zoals in het regulier onderwijs gebruikelijk is.

De onderwijstijd voor leerjaar 1 en 2 van het SO en VSO is opgenomen in de overzichten die te vinden zijn bij het kopje van de onderwijstijd voor leerjaar 3 t/m 8.

Overige leerjaren

Toelichting van de school

Hieronder treft u de naar onderwijstijd gerelateerde documenten aan die op de Cambier worden gebruikt. De documenten zijn terug te vinden op de website van de school.

Leertijden SO leerroute 1-4

Leerinhoud SO

Leertijden VSO leerroute 2

Leertijden VSO leerroute 3 en 4

Overzicht vakken gekoppeld aan de kerndoelen VSO - leerroute 2

Overzicht vakken gekoppeld aan de kerndoelen VSO - leerroute 3 en 4

Leerinhoud VSO

Ontwikkelmodel VSO brede zorgschool de Cambier

Landelijk doelgroepenmodel

Invulling pauzetijd

Op de Cambier wordt de pauzetijd van leerlingen meegenomen in het lesprogramma. Juist voor onze leerlingen is het belangrijk dat er afwisseling in het lesprogramma zit met betrekking tot inspanning en ontspanning. Om straks goed te kunnen functioneren in onze maatschappij zijn dit voor onze leerlingen minstens net zo belangrijke vaardigheden om te ontwikkelen. Tijdens de pauzes wordt gewerkt aan doelen rondom praktische redzaamheid, sociaal emotionele ontwikkeling en sport en spel.

Stage

Stage maakt voor onze VSO leerlingen vast onderdeel uit van het onderwijsprogramma. Leerlingen voorbereiden op een toekomstige passende werkplek is een essentieel onderdeel in het VSO. Op verschillende manieren wordt er gewerkt aan arbeidstoeleiding. Leerlingen volgen praktijkvakken en lopen verschillende soorten stages. Dit kan zowel intern als extern zijn. In de stagegids vindt u alle informatie over het stageproces van de leerlingen, deze is te vinden op de website van de school.

Extra mogelijkheden op deze school

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

 “Van proberen ga je leren “    

In de onderbouw...  

  • Voelen kinderen zich veilig in de groep, dat ze zich begrepen en gewaardeerd voelen.   
  • Voelen kinderen zich competent.  
  • Wordt gewerkt volgens de zone van de naaste ontwikkeling.??  
  • Wordt tegemoetgekomen aan de beweegdrang van jonge kinderen.
  • Wordt spel gebruikt als basis van leren. 
  • Wordt gewerkt met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. De spelomgeving wordt aan de hand van het thema ingericht.  
  • Spelen de leerlingen in hoeken.   
  • Wordt veel aandacht besteed aan het ontwikkelingsproces dat een jong kind doorloopt om tot leren te komen.

De afdeling jonge kind is gehuisvest op de dependance "De hoge hof " in Kapel Avezaath. We werken samen met Kind en jeugdcentrum Flipje van ’s Heeren Loo, te vinden in het hoofdgebouw van de school, waar voorschoolse zorg en behandeling geboden wordt. Ook is er een nauwe samenwerking met KDC De Rietpol te Geldermalsen. 

Terug naar boven